خبرگزاری کار ایران

منیژه حکمت:

آرزویم، ساخت فیلمی از امام موسی صدر است

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۷۹۱

منیژه حکمت گفت: کاش من آنقدر متبحر بودم که میتوانستم روزی فیلمی از امام موسی صدر بسازم. قطعا اگر می‌ساختم فیلم من، زندگی امام صدر از منظر یک زن بود، اما گمان نکنم توانایی آن را داشته باشم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دومین برنامه «تریبون آزادی» امام موسی صدر ساعاتی پیش، با سخنرانی چهره‌های علمی، سیاسی و فرهنگی کشور آغاز شد. منیژه‌ حکمت (کارگردان سینما) از نخستین کسانی بود که در ساعات اولیه‌ی این برنامه، پشت تربیون رفت و سخن گفت.

وی با بیان اینکه پیش از این شناختی از امام موسی صدر نداشته، گفت: من اعتراف می‌کنم که شناخت چندانی از امام موسی صدر نداشتم. متأسفانه ما چندان برای شناخت ایشان  جست‌وجوگر نبودیم. فقط می‌‌دانستم که امام صدری در جامعه حضور داشت و در لیبی زندانی شد. تا اینکه روزی مهندس مهدی فیروزان، دو کتاب برای مطالعه به من پیشنهاد داد. یکی خاطرات خانواده امام صدر از ایشان بود و دیگری سخنرانی‌های ایشان در کلیسا. ساعت 7 عصر کتاب نخست را شروع کردم و بی‌وقفه تا ساعت 2 بامداد مطالعه کردم. مدام راه می‌رفتم و آرام و قرار نداشتم. از تعاریف ایشان درباره دین شگفت زده شدم و مدام این افکار به من هجوم می‌آورد که در این بلبشویی که در جهان حاکم است، ایشان کجاست؟

این کارگردان سینما افزود: حضور یک روحانی که تعریف جدیدی از دین داشته باشد، نیاز امروز بشریت است. این افکار بعد از مطالعه کتاب به ذهن من هجوم می‌آورد و البته تصاویری سینمایی، که آن چهره پرهیبت و زیبا 39 سال پشت درهای بسته زندان چه حسی دارد؟ امام صدر در این سال‌ها چه فکری می‌کرده؟ آیا به گوشش می‌رسد که در جهان با زنان شیعه چه می‌کنند؟ آیا می‌داند که امروزه با نام خدا، محمد و علی، آدم می‌کشند؟ چقدر دردناک بود که من ایشان را نمی‌شناختم.

وی گفت: کتاب دوم پیشنهادی مهندس فیروزان را مطالعه کردم باز هم دچار حیرت و بی‌خوابی شدم. محتوای کتاب سخنرانی ایشان در کلیسا بود. نیاز امروز ما به حضور یک روحانی است که از دریچه دیگری به ادیان نگاه می‌کند و تفکراتش باعث وصل همه پیروان ادیان است.

 من همیشه فکر می‌کردم که اتوبان صدر، به اسم ایشان است. اما وقتی فهمیدم که این صدر، ربطی با امام موسی صدر ندارد، بسیار تعجب کردم و حسرت خوردم.

حکمت ادامه داد: من فکر می‌کنم "خالق"، امام صدر را بسیار دوست دارد، اما مرارت‌های فعلی بر وجود امام را درک نمی‌کنم. اما به نظرم درامی که در زندگی ایشان وجود دارد، اگر ساخته شود فیلمی شاهکار خواهد شد؟ ما باید بتوانیم تفکر امام صدر را اشاعه بدهیم و ساخت فیلم قدمی در این راستا خواهد بود. آرزوی هر فیلمسازی ساخت فیلم زندگی امام موسی صدر است. آیا واقعاً می‌توان فیلمی درباره امام صدر را ساخت و همه ابعاد وجودی ایشان را در آن لحاظ کرد؟ کار سختی است و به تبحر و دانش زیادی نیاز دارد.

این کارگردان سینما با بیان اینکه ساخت فیلم از امام موسی صدر، آرزوی هر فیلم‌سازی است گفت: ۳۹ سال اسارت سخت است و تحمل ایشان ستودنی است. کاش من آنقدر متبحر بودم که می‌توانستم روزی این فیلم را بسازم. قطعا اگر آن را می‌ساختم فیلم من، زندگی امام صدر از منظر یک زن بود، اما گمان نکنم توانایی آن را داشته باشم.

وی افزود: دوباره تکرار می‌کنم که جامعه امروز بشری نیاز مبرمی به امام صدر و تفکراتش دارد. من آرزویم است که یک روزی درب زندان باز شود و ایشان بیرون بیایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز