خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری هفدهمین جشنواره صنعت چاپ مطرح شد:

کاهش ۴۰ درصدی واردات چاپی از سال ۹۴/ بورسیه شدن ۸۰ نفر از چاپخانه‌داران در رشته‌های دانشگاهی مرتبط

asdasd
کد خبر : ۵۳۱۱۴۵

محمودرضا برازش تاکید کرد: میزان ترخیص کالاهای چاپی در سال ۹۴ ، ۱۴۳ هزار و ۹۰۰ تن بود که این میزان در سال ۹۵ با کاهش ۴۰ درصدی به ۸۳ هزار تن رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری هفدهمین جشنواره صنعت چاپ، صبح امروز شنبه یازدهم شهریورماه، همزمان با روز ملی چاپ با حضور محمودرضا برازش (مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و محمدحسن فکری (دبیر جشنواره) برگزار شد.

محمدحسن فکری در این نشست درباره دستاوردهای برگزاری جشنواره صنعت چاپ گفت: این جشنواره موجب شده تا شاهد پیشرفت کیفی و محصولات چاپی کشورمان باشیم. این میزان از پیشرفت تا اندازه‌ای است که واردات محصولات چاپی به کشور را کاهش داده و به ویژه در بخش‌های لیبل یا چاپ امنیتی شاهد کاهش قابل توجه محصولات این حوزه‌ها هستیم.

دبیر جشنواره صنعت چاپ سپس با اشاره به بورسیه تعدادی از فعالان حوزه چاپ در رشته‌های مرتبط دانشگاهی بیان کرد: ورود به رشته‌های چاپ در دانشگاه معمولا به سه شیوه است برخی‌ که اصولا آشنایی با صنعت چاپ ندارند و تنها به صرف نمره و رتبه‌ای که آورده‌اند به این رشته وارد می‌شوند. بیش از ۹۵ درصد چنین ورودهایی به رشته‌های دانشگاهی صنعت چاپ معمولا خروجی مشخصی ندارد. تعداد دیگری از دانشجویان محصل در رشته‌های مرتبط با چاپ از هنرستان به تحصیل در این رشته مشغول هستند که طبعا آینده شغلی بهتری در انتظار آنهاست چراکه با آگاهی وارد این رشته آکادمی شده‌اند.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از محصلان رشته‌های مرتبط با چاپ که اتفاقا بورسیه‌هایمان نیز از این افراد هستند در حوزه چاپ مشغول به کارند و سپس برای گرفتن مدرک دانشگاهی در رشته‌های مرتبط با چاپ تحصیل می‌کنند. تمامی این ۸۰ نفر که اکنون از حمایت‌های تحصیلی برخوردارند از کسانی‌اند که خود صنف به ما معرفی کرده و اخیرا نیز کارکنان بنگاه‌های نشر نیز می‌توانند از این کمک‌ها برخوردار شوند. تعدادی از این محصلان نیز که ورودی ۹۴ بودند؛ فارغ التحصیل شدند.

محمودرضا برازش (مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)‌ نیز در این نشست ضمن ارائه آماری از گردش مالی حوزه‌های مختلف چاپ گفت: براساس آمار کمتر از پنج درصد گردش مالی صنعت چاپ در بخش کتاب و کمتر از ۱۰ درصد نیز در بخش نشریات اتفاق می‌افتد. با توجه به همین مساله بود که با وزارت صنعت، معدن و تجارت به توافق رسیدیم تا متولی حوزه‌های صنعتی چاپ شوند و ارشاد بحث نظارت محتوایی بر تولیدات چاپی را برعهده داشته باشد. تفاهم‌نامه‌ای که به امضای  معاون اول رئیس جمهور آقای اسحاق جهانگیری رسیده و اکنون در کمیسیون فرهنگی دولت بندهای مختلف آن باید به تصویب هیئت دولت برسد. ما از مسئولان خواسته‌ایم تا اموری مثل تایید تصویر لیبل‌های محصولات چاپی را از طریق اتوماسیون وزارت ارشاد برعهده بگیرد و مابقی امور تحت تکفل وزارت صنایع واقع شود.

برازش در خصوص درخواست‌های اهالی صنعت چاپ برای کاهش ضرایب مالیاتی فعالین حوزه چاپ نیز اظهار داشت: بحث مالیات بر ارزش افزوده و مشکلاتی که چاپخانه‌داران از این مساله با ما در میان گذاشتند را همچنان پیگیری می‌کنیم. منتها اینجا با دو درخواست متفاوت روبرو هستیم عده‌‌ای از اهالی چاپ اصولا درخواست معافیت مالیاتی دارند و برخی دیگر بحث دریافت مالیات منطقی را مطرح می‌کنند هر چه هست ما هر دو درخواست را پیگیری می کنیم و معتقدیم وقتی محصولات چاپخانه‌ها محصولی فرهنگی محسوب می‌شود؛ ضرایب مالیاتی آنها نیز کاسته شده و معقول شود.

همچنین در پاسخ به این سوال که وقتی صحبت از کاهش واردات محصولات چاپی می‌شود چه آمار و ارقامی در این باره می‌توانیم ارائه دهیم، گفت:‌ خوشبختانه با اطلاع‌رسانی و معرفی‌های خوبی که درباره بخش‌های مختلف چاپ صورت گرفته شاهد سرمایه‌گذاری‌های منطقی‌تری در بخش‌های مختلف چاپ هستیم. صنعت چاپ ما بیشتر به سمت چاپ سنتی، افست و ... مشغول بود ولی با معرفی ظرفیت‌های سایر بخش‌ها شاهد هستیم که دوستان نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های صنعتی نیز ترغیب شدند.

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما با اطلاع رسانی به اهالی صنعت چاپ سعی کردیم وظیفه خود را که معرفی خلاءهای موجود در این صنعت است؛ انجام دهیم و شاهد بودیم دوستان نیز با آگاهی کامل نسبت به سرمایه‌گذاری درست اقدام کردند. به عنوان مثال در بخش‌هایی مثل لیبل بیشتر کالاها از خارج وارد می‌شدند و حتی برخی شرکت‌های خارجی مربوطه به واسطه حجم بالای واردات لیبل به ایران در تهران دفتر زده بودند، امروز دیگر به ندرت وارد کشور می‌شود. در حوزه کارت‌های بانکی و چاپ امنیتی نیز تقریبا به واردات صفر رسیده‌ایم.

او اضافه کرد: میزان ترخیص کالاهای چاپی در سال ۹۴ ، ۱۴۳ هزار و ۹۰۰ تن بود که این میزان در سال ۹۵ با کاهش ۴۰ درصدی به ۸۳ هزار تن رسیده است. از سوی دیگر در کنار کاهش واردات شاهد افزایش صادرات کالاهای چاپی ایرانی به کشورهای همسایه هستیم. البته هنوز در یکی دو حوزه مثل تتراپک نیازمند سرمایه‌گذاری جدی هستیم. اصولا در بحثی مثل صادرات تراز کلی را مدنظر قرار می‌دهند چراکه ممکن است یک کالای بخصوص میزان قابل توجهی به کشور وارد شود اما از آن طرف صادارت در حوزه‌های همسو را نیز به میزان قابل توجهی شاهد هستیم. امیدواریم تراز صادرات و واردات چاپ کشور روز به روز بهتر شود و تنوع تولیدات چاپی داخل کشور نیز افزایش داشته باشد.

برازش اضافه کرد: از نظر علمی و تکنیکی و ساخت ماشین آلات و مواد اولیه نیز امیدوارم رشد خوبی را شاهد باشیم. در حوزه آموزش نیز تفاهم‌نامه‌های خوبی را با دانشگاه‌های معتبری مثل شریف و فردوشی مشهد امضا کرده‌ایم تا کارشناسان و فعالان حوزه چاپ آموزش آکادمیک برای بهبود کسب و کار صنعت خود را دریافت کنند. دانشگاه فردوسی مشهد دو هفته‌ای است کلاس‌های خود را برای دانشجویان منطقه شرق آغاز کرده و حتی آمادگی داریم با دانشگاه‌های اصفهان و تبریز تفاهم‌نامه مشابهی منعقد کنیم و نیمی از هزینه تحصیل فعالان صنعت چاپ در رشته‌های مرتبط را پرداخت کنیم. مناطق دیگر کشور نیز اگر به حدنصاب ۲۰ نفر برای تحصیل در رشته‌های صنعت چاپ برسند می‌توانند تقاضای انعقاد چنین تفاهم‌نامه‌ای را داشته باشند.

برازش افزود: در حال حاضر ۸۰ دانشجو که از صنف معرفی شده‌‌اند؛ به نوعی توسط وزارت ارشاد برای تحصیل در رشته‌های مرتبط با چاپ بورسیه شده‌اند و ما پرداخت نیمی از هزینه آنها را تقبل کرده‌ایم. طراحی و راه‌اندازی نرم‌افزار شبیه‌سازی مدیریتی برای صنعت چاپ از دیگر اقدامات صورت گرفته برای ارتقای علمی این صنعت است.

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سرانجام جشنواره صنعت چاپ پس از واگذاری امور مربوطه به وزارت صنایع نیز متذکر شد: تمایل کلی ما این است که بیشتر برنامه‌های مرتبط با صنعت چاپ به واسطه خود صنف برگزار و اجرا شود و دولت تنها ناظر و حمایت‌کننده باشد اگر صنوف ما انجمن‌ها و تشکل‌های قوی داشته باشند و با کنار گذاشتن اختلافات بتوانند مسئولیت بخش‌های مختلف جشنواره را قبول کنند، ما بسیار خوشحال می‌شویم که این مهم را برعهده آنها بگذاریم. البته در شورای سیاستگذاری جشنواره هم از صنف و هم از وزارت صنعت، معدن و تجارت نمایندگانی حضور دارند تا در جریان امور قرار بگیرند.

این فعال صنعت چاپ در پایان تاکید کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی که وزارت ارشاد متولی آن است؛ به همکاری خوب صنف نشر واسپاری شده امری که می‌تواند در صورت نشان دادن تمایل و توانایی ازسوی صنف چاپ نیز محقق شود. اصولا تاکید ما بر کاهش تصدی‌گری و واسپاری امور به صنوف است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز