خبرگزاری کار ایران

در نشست مدیران موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی مطرح شد؛

سهم موسسه از بودجه ۵۷ میلیاردی مصوب تنها ۱۳ میلیارد تومان است/جلد سوم خاطرات ابراهیم یزدی ۱۵ مورد مخدوش و خلاف واقع دارد

asdasd
کد خبر : ۵۳۲۸۷۲

نشست خبری علی داستانی (معاون پژوهشی) و علی کمساری (معاون فرهنگی هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی) صبح امروز 15 شهریورماه در آستانه بیست و هشتمین سالگرد تاسیس این موسسه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی کمساری (معاون فرهنگی و هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی) با اشاره به تاسیس این موسسه در هفدهم شهریور سال 67 گفت: شهریورماه سال 67 با توجه به ضرورت حفظ و نشر آثار امام خمینی و اندیشه‌های رهبر کبیر انقلاب اسلامی با پیشنهاد حاج احمدآقا و موافقت حضرت امام؛ موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی تاسیس شد که خوشبختانه در سال‌های ابتدایی آغاز کارمان برکت حضور امام خمینی را تجربه کردیم.

کمساری گریزی نیز به فعالیت‌های این موسسه در ابتدای راهی که شروع کرده بود زد و گفت: سال‌های اول آغاز به کار موسسه عمده فعالیت‌های ما حول محور تنظیم و نشر امام خمینی می‌گذشت و جمع‌آوری و حفظ آرا و اندیشه‌های امام نیز جزو مسئولیت‌های ما قرار گرفت به تدریج هرچه می‌گذشت حجم کاری موسسه گسترده‌تر شد و باتوجه به اقتضائات روز و وقایع پیش آمده به ترویج و تطابق اندیشه‌های امام با جامعه می‌پرداختیم. امروز دیگر واژه نشر در نام موسسه یعنی ترویج و احیای اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی امام خمینی.

اگر فرمایشات امام را از صداوسیما می‌شنویم محصول فعالیت این موسسه است

معاون فرهنگی و هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: تنها مرجع رسمی و کارشناسی مربوط به آثار حضرت امام این موسسه است و به عنوان نهاد بالادستی وظیفه داریم ماموریت خود را در معرفی صحیح اندیشه‌های امام و جلوگیری از تحریف آنها به نحو مطلوب انجام دهیم. اگر فرمایشات امام را امروز از صدا و سیما می‌شنویم محصول گردآوری و نگهداری آن توسط این موسسه است.

چون امام معمار این انقلاب بوده؛ به نوعی فصل‌الخطاب می‌شناسیمش

او تاکید کرد‌: تمام سعی خود را می‌کنیم تا جلوی هرگونه تحریف لفظی از گفته‌ها و اندیشه‌های امام را بگیریم هرچند ممکن است تحریف منفی اتفاق بیفتد و آدم‌ها با قرائت خاص خودشان اندیشه‌ها و آرای امام را مطرح می‌کنند که شاید نتوان آن را مدیریت کرد. حفظ متون امام خمینی کار بسیار مهم و زیربنایی محسوب می‌شود چون خود امام معمار این انقلاب بوده و به نوعی فصل‌الخطاب می‌شناسیمش. صحیفه حضرت امام پرتال اینترنتی حضرت امام خمینی که همزمان به زبان‌های عربی، انگلیسی و اردو فعال است در راستای همین اهمیت ترویج و حفظ آثار امام خمینی فعالیت می‌کنند.

معاون فرهنگی و هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی درباره فعالیت‌های فرهنگی و هنری این معاونت نیز اظهار داشت: شورای شعر، داستان، موسیقی، سینما و هنرهای تجسمی در معاونت فرهنگی و هنری موسسه تشکیل شده که هدفش ترویج نام و یاد و اندیشه‌های امام خمینی با زبان هنر است. خوشبختانه اساتید و صاحبنظران متعددی نیز در این شوراها حضور دارند.

 هفت رمان در حوزه انقلاب و امام منتشر می‌شود

کمساری اضافه کرد: طبیعتا هدف اصلی ما در این شوراها تولیدات هنری و آثار فرهنگی است البته برگزاری جشنواره‌هایی مثل جشنواره شعر یادگار که بیست و نهم شهریورماه اختتامیه دومین دوره‌اش را برگزار می‌کنیم یا جشنواره فیلم روح الله که هدفش تولید آثار سینمایی و جریان‌سازی درحوزه‌های مرتبط با اندیشه حضرت امام خمینی به عنوان آثار دوسالانه در خرداد 97 برگزار می‌شود. نزدیک به سه هزار شعر از سراسر کشور به دبیرخانه شعر یادگار امام رسیده که آثار برگزیده آن شناسایی شده‌اند. در حوزه هنرهای تجسمی جشنواره و نشست و همایش برگزار می‌کنیم و در بخش ادبیات داستانی و شعر تولیداتی منظم منتشر و توزیع می‌شود. به عنوان مثال امسال هفت رمان در حوزه انقلاب اسلامی و حضرت امام به بازار نشر عرضه خواهیم کرد که تعدادی از آنها به زعم کارشناسان می‌تواند یک اتفاق مبارک محسوب شود.

او در توضیح چگونگی روند انتخاب و انتشار این هفت رمان نیز گفت:‌ طی یک فراخوان از فعالان ادبی حوزه انقلاب دعوت کردیم که نهایتا 40 طرح به دست ما رسید که از میان آنها این هفت رمان برای ادامه کار و انتشار انتخاب شد. یعنی ما چیزی به اسم سفارش سوژه نداریم ولی دعوت به کار و فراخوان چرا هر چند که موضوع فعالیت ما مشخص و روشن است اگر سراغ هر هنر و رشته ادبی می‌رویم از همین زاویه است.

ورود موسسه نشر و تنظیم امام به حوزه موسیقی

کمساری؛ گریزی نیز به فعالیت‌های موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در حوزه موسیقی زد و یادآور شد: انتشار آلبوم شکوه با صدای محمد اصفهانی که سال گذشته منتشر شد و آغاز ساخت سمفونی روح الله از دیگر فعالیت‌های ما در حوزه موسیقی است تا به حال سمفونی‌ای تحت عنوان سمفونی روح الله ساخته نشده بود که ما یک برنامه مطالعاتی منظم برای این امر صورت دادیم و نهایتا شاهین فرهت تنظیم و آ‌هنگسازی این سمفونی را برعهده گرفت. سمفونی روح الله ابتدا در اوکراین و توسط ارکستر ملی اوکراین که یک کلاس A جهانی است ضبط شد و امسال در سالگرد امام در تالار وحدت توسط ارکتسر ملی کشور خودمان روی صحنه رفت.

او افزود: علاوه بر همه این فعالیت‌ها توزیع کتاب و تجهیز کتابخانه‌های کشور نیز در دستور کار موسسه قرار دارد و ما آثار مربوط به حضرت امام خمینی را به کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌های سراسر کشور ارسال می‌کنیم. برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی مثل نمایشگاه کتاب، قرآن، مطبوعات و رسانه‌های دیجیتال نیز از دیگر فعالیت‌های معاونت فرهنگی هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی محسوب می‌شود.

مکان‌های منتسب به امام خمینی در تهران، خمین، قم و نجف مرمت و نوسازی می‌شوند

کمساری همچنین از مرمت و نوسازی مکان‌های منتسب به امام خمینی در شهرهای تهران، خمین، قم و نجف خبر داد و گفت: خانه پدری امام خمینی در خمین احیا شده و یک مرکز فرهنگی عظیم نیز در کنار آن دایر کردیم این خانه و مرکز سالانه 500 هزار نفر بازدید کننده داخلی و خارجی دارند و به نوعی قطب گردشگری استان مرکزی محسوب می‌شود. در قم نیز منزل امام در کلاس‌های مربوطه احیا شده‌اند. در نجف نیز منزل امام را که 13 سال دوره تبعید به صورت استیجاری در اختیار ایشان بود را تملک کردیم و با اتکا به عکس‌ها و تصاویر آن زمان با همان حال و هوا بازسازی شده است. در کنار این منزل دفتر امام نیز وجود دارد که آن را نیز احیا کردیم و مدرسه علمیه امام خمینی نیز در همین منطقه ساخته شده که آماده بهره‌برداری است و با آغاز سال تحصیلی حوزه نجف کار خود را آغاز می‌کند. مجموعه جماران و حسینیه هم نیز ضمن بازسازی با دایر کردن نمایشگاه‌های عکس متناسب با هر مناسبت تاریخی میزبان گردشگران  تهرانی است. در حرم مطهر نیز برنامه احداث موزه‌ای با 15 هزار متر مربع زیربنا در دستور کار است که فاز شش مطالعاتی آن نیز انجام شده و وارد مرحله تعریف محتوا برای موزه شده‌ایم. امیدوارم فاز اول این پروژه همین امسال به بهره‌برداری برسد.

جایزه ادبی امام خمینی در حال راه‌اندازی است

معاون فرهنگی و هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی امام داد: دهه فجر امسال قرار است از آلبوم عکس امام خمینی که با همکاری خبرگزاری جمهوری اسلامی و آرشیو عکس موسسه تهیه شده منتشر شود. همچنین جایزه ادبی امام خمینی نیز در حال راه‌اندازی است این مساله در دنیا یک امر طبیعی است که جوایزی به نام شخصیت‌ها پایه‌گذاری می‌شود و ما هم تصمیم داریم جایزه ادبی امام خمینی را بنا کنیم. دبیرخانه و شورای سیاست گذاری این جایزه نیز با حضور اساتید شعر و داستان تشکیل شده در شورای سیاستگذاری سعی کردیم از تمامی فعالان ادبی فارغ از تمامی دسته‌بندی‌های سیاسی استفاده کنیم و امسال یا نهایتا سال آینده اولین همایش ادبی این جایزه را برگزار می‌کنیم. چاپ و توزیع منظم مجله دوست نیز از دیگر فعالیت‌های فرهنگی موسسه محسوب می‌شود.

سهم موسسه از بودجه ۵۷ میلیاردی مصوب تنها ۱۳ میلیارد تومان است

کمساری سپس در توضیحی درباره بودجه موسسه تنظیم نشر آثار امام خمینی نیز گفت:‌ مبلغ 57 میلیارد تومانی که در جدول بودجه ثبت می‌شود تنها متعلق به موسسه نیست بلکه حرم مطهر موسسه و پژوهشکده امام خمینی پوشش قرار می‌دهد موسسه تنظیم و نشر اثار امام خمینی چهار معاونت و نمایندگی در قم، اصفهان و خمین و نجف دارد که کل بودجه متعلق به اینها 13 میلیارد تومان است. تعریف بودجه سه نهاد مرتبط با امام خمینی ذیل بودجه موسسه چنین مشکلاتی را به وجود می‌آورد در ثانی ما ردیف بودجه استخدام دولتی نیز نداریم و از همین 13 میلیارد تومان باید حقوق پرسنل را هم پرداخت کنیم به عنوان کسی که از بیرون موسسه به مجموعه اضافه شدند اصلا گمان نمی‌:ردم که حضرت امام این قدر مظلوم باشند و تحت شانتاژ هم قرار بگیرند.

موسسه عروج هزار کتاب مرتبط با امام چاپ و توزیع کرده است

او در پایان تاکید کرد: نه فقط موسسه بلکه تمام نظام، صدا و سیما و همه دستگاه‌ها موظف هستند آرا و اندیشه‌های امام خمینی را ترویج کنند. اگر بودجه ما را با برخی نهادهای مشابه مقایسه کنید و عملکردها را نیز درنظر بگیرید حتی نهادهایی که به خاطر اسم امام خمینی تاسیس شده‌اند مبلغ بودجه برایشان روشن‌تر می‌شود. جدا از تمام این کارها ما توسط فروشگاه‌های عروج به فروش و عرضه کتاب‌های مرتبط با امام خمینی مشغول هستیم. موسسه عروج هزار کتاب مرتبط با امام خمینی چاپ و توزیع کرده است هر چند که در کل سرانه مطالعه در کشور خوب نیست و خود ناشران هم اذعان به سخت بودن شرایط کاری‌شان دارند.

علی داستانی (معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی) نیز در این نشست اندیشه امام خمینی را اندیشه‌ای پویا تاثیرگذار و راهشگا خواند و گفت:‌ باید اندیشه امام خمینی را به عنوان اندیشه‌ای تاثیر گذار و راهگشا ترویج کنیم و با اتکا به آن مسائل مبتلابه جامعه را پاسخ دهیم و سعی کنیم مشکلات و معضلات داخلی را مدیریت کنیم. بنابراین معرفی و ترویج آرای امام خمینی برای حال و آینده ما ضروری است تا آحاد جامعه و مخصوصا نسل جوان شناخت درستی از اندیشه‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی داشته باشند ملت ایران با اتکا به همین آرا و اندیشه بود که توانست در استبداد داخلی و استکبار خارجی پیروز شود و بزرگترین انقلاب تاریخ معاصر را رقم بزند.

امام خمینی به نقش مردم در حاکمیت باور داشت

داستانی سپس دو ویژگی مهم اندیشه‌های امام خمینی را برشمرد و گفت: حضرت امام خمینی از همان آغاز هر چه انجام داد به نام خدا و برای خدا بود یعنی حاکمیت خدا بر همه حرکات و سلوک فردی و اجتماعی او دیده می‌شد. علاوه بر این امام خمینی به نقش مردم در حاکمیت باور داشت.

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در توضیح فعالیت‌های این معاونت برای ترویج آثار امام اظهار داشت: شناسایی و جمع آوری و حفظ آثار امام بررسی و تدوین پژوهش‌های بایسته در حوزه اندیشه‌های امام و فراهم ساختن بستر مناسب برای انجام تحقیق و پژوهش و مطالعه در این حوزه ازجمله وظایف ماست که خوشبختانه در این زمینه ارتباط خوبی با مراکز علمی و دانشگاهی داریم.

پاسخ به شبهات پیرامون اندیشه‌های امام مهمترین وظیفه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی است

او پاسخگویی به سوالات و شبهات پیرامون اندیشه‌های امام خمینی را یکی دیگر از مهمترین وظایف معاونت پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی دانست و گفت: با توجه به پررنگ شدن فضای مجاز ی در جامعه امروز شاهد هستیم مطالب و نوشته‌های مختلفی در حوزه اندیشه‌های امام خمینی منتشر می‌شود که ممکن است سوالات و شبهاتی به وجود بیاورد. یکی از وظایف ما پاسخ دادن به همین سوالات و شبهات است. در همین راستا به واسطه پورتال امام خمینی بیش از 800 سوال ضمن پاسخ داده شدن در قالب یک مجموعه کتاب چاپ و منتشر شده است. تمامی این پاسخ‌ها نیز توسط اساتید حوزه و دانشگاه اعلام شده‌اند.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش‌های علمی و پژوهشی از دیگر فعالیت‌های ما بود تاکنون 40 عنوان همایش ملی و بین المللی برگزار کرده‌ایم که هر کدام از این همایش‌ها دست کم 10 خروجی قابل قبول داشتند که تمام این مقالات تحت یک آرشیو چاپ و منتشر شده تا در اختیار دیگر پژوهشگران قرار بگیرد. سال آینده نیز همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نشست تخصصی دستاوردهای انقلاب و آسیب شناسی را برگزار می‌کنیم.

 ۴۰ کتاب از مجموعه یادها در دست چاپ است

داستانی در توضیح بیشتر درباره آثار مکتوب منتشر شده توسط معاونت پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام گفت: مجموعه 50 جلدی آثار موضوعی در حوزه‌های اقتصاد، سیاست، اخلاق، عرفان و تاریخ تحت عنوان تبیان گردآوری شده و زیر چاپ می‌رود. مجموعه 22 جلدی صحیفه امام که تاکنون چندین جلد از آن منتشر شده و دوره 22 جلدی اسناد مبارزاتی حضرت امام با نام در آیینه اسناد به روایت ساواک در کنار دوره پنج جلدی مبارزاتی حضرت امام به روایت شهربانی از دیگر مکتوبات منتشر شده توسط موسسه هستند. دوره‌ 50 جلدی مجموعه آثار علمی و حوزوی امام خمینی و مجموعه یادها که خاطرات یاران امام و مبارزان شخصیت‌ها را دربرمی‌گیرد، منتشر شده‌اند. در مجموعه یادها نزدیک به 40 عنوان دیگر نیز در دست چاپ قرار دارد و 65 هزار ساعت نیز خاطرات این عزیزان ثبت و ضبط شده است.

او افزود: مجموعه تاریخ‌های محلی شامل تاریخ‌های تبریز، اصفهان، گلستان، نهاوند و ... در انقلاب اسلامی از دیگر آثار چاپ شده توسط معاونت پژوهشی موسسه است.

هر کتابی که به امام خمینی مربوط باشد باید پیش از چاپ توسط ارشاد در اختیار موسسه گذاشته شود

داستانی تطبیق تمام موارد چاپی در حوزه مربوط به امام خمینی را از دیگر وظایف موسسه دانست و توضیح داد: هر کتابی که به نوعی به امام خمینی مربوط باشد باید پیش ا ز چاپ توسط وزارت ارشاد در اختیار موسسه گذاشته شود تا ما مطالب مطرح شده در آن را با اسناد و مدارک موجود مطابقت دهیم و صحت آن را تایید کنیم. چنانچه موضوعی در این آثار مخدوش یا نادرست باشد در تعامل با صاحب اثر یا ناشر اصلاح می‌شود. بیش از 22 هزار و 500 عنوان کتاب در رابطه با امام خمینی منتشر شده و سالانه 70 تا 100 عنوان اثر برای تطبیق به دست ما می‌رسد.

خاطرات ابراهیم یزدی ۱۵ مورد مخدوش و خلاف واقع دارد

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی سپس در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره ایراداتی که این موسسه در چاپ جلد سوم کتاب ابراهیم یزدی تشخیص داده، یادآور شد: کتاب خاطرات مرحوم یزدی نیز مثل ده‌ها مجموعه دیگر پیش از دریافت مجوز چاپ توسط ارشاد به ما می‌رسد. این کتاب نیز توسط کارشناسان تخصصی حوزه بررسی شد و 15 مورد موارد مخدوش و خلاف در آن تشخیص داده شد که به ناشر نیز اعلام کردیم. هر کسی می‌تواند تحلیل تاریخی خود را از انقلاب یا اندیشه‌های امام داشته باشد اما ما موظفیم مواردی که خلاف واقع و سند تاریخی تشخیص داده می‌شود معرفی کنیم به عنوان مثال در همین کتاب دکتر یزدی یک مورد مشخصا با وصیت نامه امام به عنوان یک سند مکتوب مغایرت داشت.

هیچگاه جایگاه سانسورچی یا ممیزی منفی به خود نمی‌گیریم

داستانی افزود: ما حق نظارت بر نوشته‌ها و مکتوبات مرتبط با امام خمینی را برای خود قائلیم اما هیچ گاه جایگاه سانسورچی یا ممیزی منفی به خود نمی‌گیریم کتاب‌ها یارسالی با نسخه اصلی اسنادی که در اختیار داریم تطبیق می‌دهیم اگر خلاف این اسناد باشد طبق قانون می‌توانیم و باید به ارشاد اطلاع داده و با اصلاحیه‌ای درخواست درج درست وقایع را داشته باشیم.

تحریف و مطالب خلاف اندیشه امام را ابتدا با مذاکره، بعد اطلاعیه و بیانیه و سپس مراجع قانونی دنبال می‌کنیم

داستانی درباره راهکارهای معاونت پژوهشی برای جلوگیری از تحریف اندیشه امام گفت: جدا از وظیفه تطبیق آثار مرتبط با امام خمینی با اسناد رسمی و تاریخی ما با مراکز اسنادی داخل و خارج کشور ارتباط داریم و در جریان پژوهش‌ها و تحقیقات قرار می‌گیریم. نرم‌افزارهایی نیز برای رصد چنین آثاری برای ما کمک می‌کند. همان طور که اشاره شد هر تحریف و مطلب خلافی ابتدا با مذاکره با طرف مقابل در میان گذاشته می‌شود که اکثرا هم همکاری می‌کنند در غیر اینصورت چنانچه اصرار بر مطلب ادامه داشته باشد موسسه اطلاعیه و بیانیه صادر می‌کند و اگر پا فراتر گذاشته شود از طریق مراجع قانونی اقدامات مقتضی صورت می‌گیرد.

دانشنامه سه زبانه امام خمینی با ۸۰۰ آماده می‌شود

او درباره دیگر فعالیت‌های این معاونت تاکید کرد: تدوین دانشنامه حضرت امام خمینی نیز از سال 79 آغاز شده. این دانشنامه 800 مدخل تحت عناوین آثار، اجتماع، سیاست، اعلام، شخصیت‌ها، تاریخ، حوادث، فقه و اصول، فلسفه و کلام دارد و قرار است به دو زبان انگلیسی و عربی هم ترجمه شود. علاوه بر اینها برگزاری کلاس‌های آموزش مجازی در حوزه اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی امام خمینی وصیت‌نامه و سیره و اخلاق برگزار می‌کنیم همین امسال دفتر نمایندگی اصفهان ما 1500 دانشجو برای واحد وصیت نامه مدیریت کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز