خبرگزاری کار ایران

زندگینامه مجید وفایی رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۵۳۶۰۲۱

مراسم رونمایی از کتاب «خنیاگر آسمانی»زندگینامه مجید وفادار و آلبوم «بگو کجایی» با حضور خانوادۀ وفادار، دست‌ا‌ندرکاران و مدیران شرکت شیناتک و علاقمندان به جاودانه‌های استاد مجید وفادار و محمد معتمدی خواننده اثر، عصر پنج شنبه در تالار سوره حوزۀ هنری برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در مراسم رونمایی از کتاب «خنیاگر آسمانی» زندگینامه مجید وفادار و آلبوم «بگو کجایی»، پوراندخت وفادار درباره انگیزۀ چاپ این کتاب توضیح داد: سال‌ها بود آرزو داشتم کتابی در مورد عمویم چاپ شود که هم زندگی‌نامۀ او را دربربگیرد و هم تعدادی از آثار ایشان در آن چاپ شود.

وی در ادامه گفت: من این ایده را با آقای علیرضا امینی در میان گذاشتم و ایشان گفتند که با شرکت شیناتک قرارداد دارند و این شرکت قرار است در زمینۀ هنری هم فعالیت کند. از همان زمان تلاش کردیم که این کتاب به بهترین نحو منتشر شود.

وفادار در مورد تعداد آثار مجید وفادار گفت: عموی من مجید وفادار حدود چهارصد اثر داشتند که نزدیک به 370 اثر با صدا موجود است. زمانی که عموی من فعالیت می‌کردند سیستم ضبط در ایران وجود نداشت و همۀ برنامه‌ها زنده پخش می‌شد. متأسفانه خیلی از این صداها که در آن زمان مردم در روز جمعه استقبال می‌کردند دیگر وجود ندارد. اما از آن تاریخ به بعد آثار موجود است که تعدادی برای رادیو و تعدادی دیگر برای فیلم است.

پوراندخت وفادار در پایان از تمامی افرادی که به نوعی در تهیه و آماده‌سازی و چاپ این دو اثر نقش داشتند و همچنین شرکت شیناتک و مدیران آن تشکر و قدردانی کرد.

مجید وفادار صدای ایران است

سپس رضا مهدوی گفت: حدود سه دهه‌ای است که قحطی ملودی درکشور موج می‌زند؛ همه‌چیز خلاصه می‌شود در تکنیک و تم و واریاسیون و هارمونی و از ملودی خبری نیست. پس چقدر خوب است که خوانندگان نسل ما که خیلی هم خوش‌صدا هستند، از جمله محمد معتمدی، این کارها را بازخوانی کنند، هم برای خودشان خوب است و هم برای جامعه. الان به ندرت می‌توانیم اثری بشنویم و از آن لذت ببریم.

وی در ادامه در مورد مجید وفادار گفت: استاد وفادار یک استاد بی‌بدیل است که صدای ایران است و ندای ایرانِ معاصر تنها نیست، صدای گذشته ایران است که گذشته را برای یادگار به این نسل آورده که خوانندۀ جوانی چون محمد معتمدی امروز آن را می‌خواند و کار هویت جدیدی پیدا می‌کند. صدای موسیقی حقیقی ایرانی ترانه‌های امثال مجید وفادار است.

مجید وفادار از ماندگارترین موسیقیدانان برجسته‌ای بود که به‌درستی شعر و ترانه را می‌شناخت و قرن‌های متمادی حتماً خواهد درخشید و نسل‌های بعد هم کارهای ایشان را بازخوانی خواهند کرد.

در ادامه؛ محمد معتمدی روی صحنه آمد و آوازی به همراه تار رضا موسوی‌زاده و تمبک بهنام حمزه‌لو در آواز ابوعطا اجرا کرد و در پایان نیز یکی از ترانه‌های ماندگار مجید وفادار را برای حاضرین خواند.

آهنگ‌هایی که ساخته می‌شد عاشقانه ساخته می‌شد

میلاد کیایی دیگر سخنران برنامه نیز گفت: خاطرۀ این آثار توسط پوراندخت وفادار احیا شد وگرنه که این آثار برای همیشه جاودانه خواهد ماند. خانم سهیلا وفادار هم در کنار این بانوی بزرگوار صمیمانه برای به ثمر رسیدن این آثار تلاش کردند.

او در مورد مجید وفادار گفت: نخستین بار ایشان را در سیزده سالگی در قاسم‌آباد گیلان دیدم. اولین فیلم سینما اسکوپ رنگی ایران به نام «عروس فراری» در حال ساخت بود که در آن فیلم خیلی از هنرمندان بودند. تابستان سال 1337 بود. مجید وفادار که با پدرم دوستی عمیقی داشتند به پدرم گفت میلاد در یکی از صحنه‌ها آهنگ من را اجرا کند. فیلمبرداری یک‌ماه طول کشید و مجید وفادار برای بخش موسیقی فیلم یک هفته آنجا بودند.

او در ادامه گفت: برخی از آهنگسازان بخشی از ساخته‌هاشان زیباست، اما چرا آثار مجید وفادار را همچنان نسل امروز هم زمزمه می‌کنند. روزگار بوی عشق و امید می‌داد و آهنگ‌هایی که ساخته می‌شد عاشقانه ساخته می‌شد و فرمایشی نبود. آثار ایشان را از پیرمرد 90 ساله می‌خواند تا بچۀ چهارـ پنج ساله؛ از استاد دانشگاه تا رانندۀ تاکسی و کارگر و کارمند و موزیسین و همۀ اقشار جامعه با آثار ایشان ارتباط قلبی برقرار می‌کردند.

هنرمندان برای ضبط آثارشان به خارج می‌ر‌فتند

بهروز مبصری نیز در در این مراسم در مورد تاریخچۀ ضبط آثارمجید وفادار برای مخاطبین سخنرانی کرد.

وی در ابتدا گفت: در دورۀ اول ضبط آثار مجید وفادار در سن بیست و چهار سالگی در سال 1315 اولین اثر ساخته می‌شود و سه سال بعد اولین آثار ضبط‌شدۀ ایشان در بغداد است. از سال 1312 تا 1326 هیچ کُمپانی‌ای در تهران برای ضبط آثار وجود نداشته و هنرمندان برای ضبط آثارشان به خارج می‌ر‌فتند.

او ادامه داد: در سال 1327-1328 که تهران صاحب کمپانی ضبط می‌شود سری دوم آثار ایشان روی صفحات کمپانی شهرزاد و موزیکال رکورد و دیگر کمپانی‌ها ضبط می‌شود. آثاری هم که بعدها توسط ارکستر ایشان ضبط می‌شود بعد از تأسیس رادیو است که حدود سال 1330 است. در سال 1335 هم صفحۀ معروف «مرا ببوس» است که در فیلم «اتهام» اجرا می‌شود. برچسب این آثار در کتاب هم چاپ شده و ماجرای برخی از این صفحات در کتاب قید شده است. از سال 34 به بعد رادیوی ایران دارای ریل می‌شود و صفحات پلاستیکی جایگزین صفحات سنگی می‌شود.

حدود 374 قطعه تحویل شرکت شیناتک (گروه هنری موزاوی) شد

علیرضا امینی آخرین سخنران این مراسم نیز گفت: پروژه بازسازی آثار استاد مجید وفادار از سال گذشته شروع شد و به تمام و کمال با دیدگاه هنری شکل گرفت و تولید شد.

او در ادامه گفت: روزی خدمت زنده‌یاد مهندس همایون خرم بودم ایشان فرمودند ملودی‌ای ماندگار می‌شود که نخورد به دیوار و برگردد بلکه برود بالا و برنگردد. سال‌های سال طول بکشد تا پژواک آن به گوش جامعه برسد و یک حرکت فرهنگی ایجاد کند. امروز درک می‌کنم که چرا بعضی از جملات می‌ماند .

امینی در مورد آثار وفادار توضیح داد: حدود 374 قطعه تحویل شرکت شیناتک (گروه هنری موزاوی) شد، اپلیکیشن موزاوی را دنبال کنید. این اپلیکیشن بانک اطلاعاتی اجراها و اطلاعات موسیقیدان‌هاست و آثار در آن درج شده است. از مجموعه آثار مجید وفادار یک لیست تهیه شده که حدود 320 تصنیف آنجا ذکر شده و تمام آثار موجود را در این کتاب می‌توانید ببینید. این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات، مقالات، زندگی‌نامه، گفته‌هایی که پوراندخت وفادار ساعت‌ها با رکوردر برای ما ضبط کردند که در کتاب گنجانده شده است. لیست آثار و نت آنها نیز در این کتاب موجود است. همچنین فیلم مستندی هم همراه با کتاب عرضه می‌شود. در ضمن باید بگویم که بعد از محرم و صفر آلبوم تکنوازی ویُلن استاد مجید وفادار نیز منتشر خواهد شد.

پس از سخنرانی علیرضا امینی، روزبه کلانتری نوازندۀ ویُلن روی صحنه آمد و برای حاضرین موسیقی اجرا کرد و بعد از آن پوراندخت وفادار و محمد معتمدی روی صحنه آمدند و به افرادی که در تهیه و آماده‌سازی آلبوم و کتاب نقش ویژه‌ای داشتند لوح یادبود اعطا کردند.

 رونمایی از کتاب «خنیاگر آسمانی»زندگی نامه استاد مجید وفادار و آلبوم «بگو کجایی» و آئین جشن امضای این آلبوم از مهمترین برنامه های این مراسم بود که عصر پنج شنبه در تالار سوره حوزۀ هنری با حضور خانوادۀ وفادار، دست‌ا‌ندرکاران و مدیران شرکت شیناتک و علاقمندان به جاودانه‌های استاد مجید وفادار و محمد معتمدی خواننده اثر برگزار شد

آلبوم «بگو کجایی» با صدای محمد معتمدی توسط مؤسسه هنری نوبانگ پارسی تولید و با همراهی شرکت رهگذر هفت اقلیم«پخش رها»برای علاقمندان روانه بازار موسیقی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز