خبرگزاری کار ایران

معرفی برگزیدگان سومین جشنواره شعر نیاوران

asdasd
کد خبر : ۵۳۷۸۷۰

برگزیدگان سومین جشنواره شعر نیاوران برگزیدگانش معرفی شدند.

به گزارش ایلنا، آیین پایانی جشنواره شعر نیاوران به همراه رونمایی از کتاب «پایتخت شعر (۳)» با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری و محمد سلگی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز  سه‎شنبه ۲۸ شهریور ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در ابتدای  این مراسم محمدعلی بهمنی، شاعر پیشکسوت، اشعاری را برای حاضران قرائت کرد. در ادامه سیدعباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران از کلیه کسانی که به جشنواره آثارشان را ارسال کرده و هویت بخش جشنواره شعر نیاوران بودند، تشکر کرد. 

سپس محمد سلمانی، دبیر سومین جشنواره شعر نیاوران، ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره شعر نیاوران، اظهار داشت: خوشبختانه در سومین دوره جشنواره شعر نیاوران آثار خوبی به دست ما رسید از این رو می‌توان گفت جشنواره همچون یک پنجره ای برای مشاهده شعر و ادب کشور است.

وی در پایان سخنان خود از مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر حمایت از برگزاری جشنواره تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد تا رسیدن به جایگاه مطلوب حمایت از شعر و شاعران ادامه یابد.

در ادامه و پس از  شعر خوانی سه برگزیده این جشنواره، سیدحاتم نیکیار، سکینه نودهی و امیرعلی سلیمانی بیانیه هیات داوران توسط بهزاد خواجات قرائت شد.

در بخشی از  این بیانیه آمده بود: سومین جشنواره شعر نیاوران امسال در غیاب یکی از همراهان خود، دکتر افشین یداللهی برگزار می‌شود. او اینک خود کلمه‌ای است از شعری بلند حتا اگر که مرگ، همچنان ناگهانیِ پرسش باشد و گاه، ناگهان‌تر از خویش. یادش در خاطره بازی ارغوان‌ها!

در ادامه این بیانیه نکاتی درخصوص اشعار ارسال شده به جشنواره  ارائه شد.

علی مرادخانی معاون وزیر در امور هنری، سپس به روی صحنه آمد و در ابتدای سخنان خود  از زحمات همه افرادی که در این حوزه فعالیت کرده‎اند قدردانی نمود و اظهار داشت: حوزه شعر در معاونت هنری یک حوزه کاربردی است، هرچند وابستگی ذاتی شعر با هنر غیرقابل انکار است. در معاونت هنری شعر لاجرم در تولید آثار موسیقی نقش بارز و اساسی ایفا می‎کند. به این ضرورت از آقای سجادی خواستم تا جشنواره شعر را در  فرهنگسرای نیاوران برگزار کند. باید گفت که کار کردن در این حوزه‌ها هم سخت است، چون معیاری وجود ندارد، فضا تعریف نشده است. اما با این وجود خوشبختانه اتفاق‌های خوبی افتاد و فرهنگسرای نیاوران در این سه، چهار سال گذشته عملکرد قابل توجهی از خود نشان داد.

وی افزود: باید شرایطی را فراهم کنیم که بتوانیم از آثار این جشنواره به ویژه آثار جوانان استفاده بکنیم. در این جشنواره بیش از هشتاد درصد کسانی که شرکت کرده اند جوان هستند. چندین هزار اثر به دبیرخانه شعر نیاوران ارسال شده است، همه اینها سرمایه فوق‌العاده‌ای برای ما است. آثار ارسالی به این جشنواره از کیفیت مطلوبی برخوردار بود. از این رو  به نظر می‎رسد شرایط نویدبخشی را در آینده خواهیم داشت.

مرادخانی با ذکر این مطلب که یکی از اهداف ما در معاونت امور هنری شکل گیری اقتصاد هنر است خاطرنشان کرد: حضور چهره‌های ناشناس و شاعران ناشناخته و همچنین  فعالیت‎های آنان باعث می‎شود اقتصاد هنر هم شکل بگیرد. به این معنی که شاعر هر چه شعر بگوید، نقاش هر چه تابلو بکشد، موسیقیدان هر چه موسیقی بسازد اگر اینها یک مابه ازا منطقی اقتصادی نداشته باشد بعد از مدتی سرخوردگی ایجاد می‎شود و ما می‎خواهیم از این امر جلوگیری کنیم. من حتی به  آقای سجادی پیشنهاد دادم که این آثار را با صدای شاعران هم منتشر کند و حتی روی بعضی از این آثار کارهای موسیقایی بکنیم و قطعاتی ساخته شود.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود یاد ترانه‌سرا، افشین یداللهی را گرامی داشت.

یادمان مرحوم افشین یداللهی، بخش دیگر اختتامیه جشنواره بود که با دعوت از برادر این شاعر به جایگاه انجام گرفت.

در ادامه این مراسم، برگزیدگان سومین جشنواره شعر نیاوران معرفی شدند.

فهرست اسامی برگزیدگان سومین جشنواره شعر نیاوران به شرح زیر است:

بخش آزاد –کلاسیک

۱-محسن انشایی- مازندران

۲- علی اصغر شیری-قم

۳- سید سعید صاحب علم – تهران

۴-سید سلمان علوی- قم

۵-سید حاتم نیکیار-کرمانشاه

بخش ویژه-کلاسیک

۱- احمد داوودیان –کاشمر

۲- فاتیما رنجبری –ساری

امین بهاری زاده- تقدیری ویژه نوجوان – دزفول

بخش آزاد –سپید

۱-  صابر سعدی پور-تهران

۲-  محمد عسکری ساج-

۳-  مهتاب تقی گیل-

۴-  ابوذر پاکروان-خوزستان

۵-  آریا معصومی-دهدشت

بخش ویژه-سپید

۱-  میثم زردشتیان-کرمانشاه

۲-  سکینه نودهی-اسفراین

تقدیری سپید:

رها بهرامی ۱۰ ساله–تهران نگاه شاعرانه به افقی بسیار دوردست تر از آنچه در سن ده سالگی قابل انتظار است

بخش آزاد – ترانه

۱- حسن سرداری-خراسان رضوی

۲- علی محمودی- کرمان

۳- سمانه مصدق- مشهد

بخش ویژه-ترانه

۱-  پیام پولاد-کرج

بخش آزاد –طنز

۱-  امیرعلی سلیمانی-همدان

۲-  شروین سلیمانی – تهران                

۳-  علیرضا لبش-تهران  

بخش ویژه-طنز

۱-محمدحسین مهدویان –قم

در پایان آیین سومین دوره جشنواره شعر نیاوران محمد معتمدی با حضور بر روی سن قطعاتی را برای حاضرین در جمع اجرا کرد. معتمدی قطعه پایانی برنامه خود را که با شعری از افشین یدالهی تصنیف شده بود را به این ترانه‌سرای تقدیم کرد.

محمدمهدی مظاهری رییس موسسه فرهنگی اکو، سیدمجتبی حسینی مشاور وزیر و رییس موزه و کتابخانه ملک، دکتر حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهرو پروفسور امین محقق و پژوهشگر از دیگر میهمانان این برنامه بودند.

نزدیک به هشتاد درصد از برگزیدگان این جشنواره در سومین دوره از شهرهای مختلف ایران انتخاب شده بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز