خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با عضو هیأت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران مطرح شد؛

ارشاد بودجه انجمن‌های تجسمی را پرداخت نمی‌کند/انجمن‌ها در کمیسیون فرهنگی مجلس نماینده داشته باشند

asdasd
کد خبر : ۵۴۰۱۹۹

صحی گفت: من نمی‌دانم چرا وزارت ارشاد بودجه‌ای که باید در اختیار انجمن‌های تجسمی قرار گیرد را به آنها نمی‌دهد. هربار که ما چیزی از دولت خواسته‌ایم در جواب گفته‌اند که باید پیگیری می‌کردید، در صورتی که اصلاً نباید پیگیری کرد بلکه دولت خودش موظف است که وظایف‌اش را در قبال انجمن‌های هنری و صنفی تجسمی انجام دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عضو هیأت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران گفت: انجمن‌های هنری و صنفی تجسمی کشور باید به طور منظم جلسات مشترکی با کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار کرده و حتی نیاز است که برای کار دقیق کارشناسی و مشاوره تخصصی، در جلسات این کمیسیون مهم، نماینده دائم داشته باشند.

منیژه صحی با اعلام این مطلب گفت: ما دیدارهای متعددی با مسئولین فرهنگی کشور ازجمله با نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس داشته‌ایم و بسیار علاقمندیم که دیدارها ادامه داشته باشد تا بتوانیم درباره مشکلات متعدد جامعه تجسمی به راهکارهایی مناسب برسیم. ازجمله مسائل مهمی که نیاز به پیگیری دارد طرح یک درصد خرید آثار هنری توسط وزارتخانه‌هاست که مدت‌هاست مسکوت مانده. درواقع این وظیفه وزارت ارشاد است که پیش‌قدم شود و این طرح را پیگیری کند. پیشنهاد من این است که جلسه‌ای کامل و تخصصی با حضور نمایندگان مجلس، نمایندگان وزارت ارشاد و نمایندگان انجمن‌های هنرهای تجسمی برگزار شود و در مورد این طرح به صورت جامع و کامل و تخصصی بحث شود تا نمایندگان مجلس از ضرورت تصویب و اجرای این طرح مطلع شوند. ما حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و کارهای زیادی را می‌توانیم برای کشور انجام دهیم.

این استاد دانشگاه افزود: برای ارائه راهکارهای مؤثر فرهنگی به مجلس بهتر است انجمن‌های تجسمی نماینده‌ای در جلسات کمیسیون فرهنگی مجلس داشته باشند. زیرا انجمن‌ها به بسیاری از اتفاقات و رخدادهای فرهنگی آشنا بوده و با جامعه هنری در ارتباط مستقیم هستند و حرکت‌های مؤثر فرهنگی را به خوبی می‌شناسند. حضور نمایندگان تجسمی در جلسات این کمیسیون قطعاً به پیشبرد اهداف کمیسیون تجسمی و در نتیجه به رشد فرهنگ و هنر کمک خواهد کرد.

وی افزود: یکی از مزیت‌های ارتباط مستقیم با نمایندگان مجلس این است که وقتی دولت نمی‌تواند پیگیر خواسته‌های اهالی هنرهای تجسمی باشد، خود انجمن‌ها بتوانند مستقیم و زودتر به ارائه‌ی خواسته‌هایشان بپردازند.

منیژه صحی با اشاره به اینکه 14 سال از ارائه طرح یک درصد خرید آثار هنری به مجلس می‌گذرد، گفت: از سال 1382 که دولت این طرح را به مجلس ارائه کرده بارها انجمن هنرمندان نقاش ایران این موضوع را پیگیر کرده است. اما ‌نمی‌دانیم چرا دولت مصمم به پیگیری این طرح مهم نیست و چرا مجلس در این مورد کوتاهی کرده است؟ اصلاً سهم هنرهای تجسمی در این کمیسیون تاکنون چه بوده و چه ثمراتی برای جامعه تجسمی داشته است؟ برای اینکه فقط همین یک طرح به تنهایی می‌تواند به عنوان سرمایه‌گذاری برای وزارت‌خانه‌های کشور کافی باشد. ضمن اینکه حمایت از هنر و هنرمند است و باعث ایجاد رشد فضای هنری هم شده و در خلاقیت و رشد هنرمندان موثر خواهد بود.

عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران گفت: اگر از تمام جوانب به این موضوع نگاه کنیم این طرح به نفع جامعه و کشور است و در نهایت به بالندگی فضای هنری و فرهنگ جامعه منتهی می‌شود. متأسفانه این نکته‌ای است که اصلاً به آن توجه نمی‌شود. همواره تاکید کرده‌ایم که چرا مدیران ارشاد به دنبال پیگیری این طرح نبوده‌اند و نمایندگان مجلس به فکر نهایی کردن این طرح نبوده‌اند.

وی تصریح کرد: شاید یک دلیل‌اش این است که از متخصصان فرهنگی و هنری در این زمینه استفاده نشده است. شاید کسانی که باید از این طرح دفاع کنند آن تخصص لازم را ندارند. حتی شاید کمیسیون فرهنگی آن آگاهی و تخصص را درباره اهمیت خرید آثار هنری توسط نهادهای دولتی ندارد. در حالی که در انجمن‌های تجسمی متخصصان و پژوهشگران بسیاری وجود دارند که هیچ وقت از دانش آنها استفاده نشده است.

منیژه صحی با اعلام اینکه تاکنون هیچ بودجه مستقلی به انجمن‌های تجسمی داده نشده، گفت: اگر تاکنون بودجه‌ای برای حمایت از انجمن‌ها و یا برگزاری دوسالانه‌ها تصویب شده است باید در این زمینه هزینه شود. اینکه چرا این کار را نمی‌کنند باید از دولت پرسید. من نمی‌دانم چرا وزارت ارشاد بودجه‌ای که باید در اختیار انجمن‌های تجسمی قرار گیرد به آنها نمی‌دهد. هربار که ما چیزی از دولت خواسته‌ایم در جواب گفته‌اند که باید پیگیری می‌کردید، در صورتی که اصلاً نباید پیگیری کرد بلکه دولت خودش موظف است که وظایف‌اش را در قبال انجمن‌های هنری و صنفی تجسمی انجام دهد.

سخنگوی انجمن هنرمندان نقاش ایران گفت: درست است که پیگیری برخی موارد برعهده انجمن‌هاست اما پیگیری مداوم و جواب ندان دولت به خواسته‌های انجمن‌ها، ما را از وظایف اصلی‌مان که در اساسنامه آمده دور می‌کند. به نظرم باید یک کمیته یا یک شورایی تشکیل شود که پیگیر خواسته‌های انجمن‌ها و وعده‌های داده شده از طرف دولت باشد. متاسفانه مشکل اصلی ما در حیطه تجسمی این است که جایی را داریم که مسئول پیگیری وعده‌های دولت در زمینه هنرهای تجسمی باشد. برای اینکه هیات مدیره‌های انجمن‌ها نمی‌توانند مدام پیگیر قول‌ها و وعده‌هایی باشند که هیچ وقت عملی نشده است. بنابراین تشکیل کارگروه و یا کمیته‌ای که متشکل از نمایندگان انجمن‌ها، هنرمندان و مسئولین دولتی است ضرورت دارد، تا بر وظایف دولت و وعده‌هایی که داده می‌شود نظارت داشته باشند و پیگیر خواسته‌های صنفی اهالی تجسمی شوند. در حال حاضر این وظیفه برعهده هیات مدیره انجمن‌های هنری است.

منیژه صحی درباره کمک‌های مالی وزارت ارشاد به انجمن‌های تجسمی گفت: هیچ وقت وزارت ارشاد حمایت از انجمن‌های هنری را وظیفه خود ندانسته است. جز یکی دوبار که مبلغ مختصری در همان آغاز تأسیس انجمن‌های تجسمی در سال‌های 1378 یا 1379 پرداخت کردند و جایی را موقتاً در اختیار گذاشتند، دیگر هیچ حمایتی نکردند. بعد از چند سال هم آن مکان موقت را از انجمن‌ها گرفتند و بدون جا ماندیم. این باعث شد که انجمن هنرمندان نقاش ایران سعی کنند روی پای خودشان بایستند و اتفاقاً هنرمندان هم به یاری انجمن‌شان آمدند. البته همچنان عدم کمک مالی ارشاد باعث ایجاد مشکلات و سختی‌هایی برای طی مسیر انجمن شده است. هر چند که ما توانستیم با برگزاری دو نمایشگاه فروش آثار هنری یک واحد آپارتمان برای سر پا ماندن انجمن بخریم، اما این حمایت‌ها را ارشاد باید می‌کرد. نه تنها ارشاد هیچ حمایتی نکرد که محل انجمن‌های تجسمی را هم پس گرفته بود. بعد از آن شهرداری جایی را در اختیار انجمن‌ها گذاشت. ولی باید بگویم که شهرداری می‌بایست بودجه مستقلی برای انجمن‌های تجسمی که در پایتخت مستقر هستند در نظر بگیرد و من اطلاع دارم که حتی چند انجمن این بودجه را دریافت می‌کنند. انجمن هنرمندان نقاش ایران هم سعی کرد این بودجه را دریافت کند و تا مراحل خوبی هم پیش رفت ولی به دلایل نامعلومی این درخواست انجمن را بی پاسخ گذاشتند.

منیژه صحی با اشاره به انتخاب شهردار و رئیس شورای شهر تهران گفت: هم شهرداری، هم شورای شهر و هم وزارت ارشاد باید از انجمن‌ها حمایت کنند.حمایت از انجمن‌ها حمایت از جامعه هنری است، حمایت از هنر و هنرمند است، که رکن اصلی یک جامعه پیشرفته هستند. این نهادهای هنری باید بتوانند مسیر فرهنگی شان را ادامه بدهند. چون انجمن‌های تجسمی در یک مسیر هنری برای پیشبرد و ارتقای فرهنگ و هنر کشور تلاش و برنامه‌ریزی می‌کنند. چنانچه بودجه‌ای می‌داشتیم فعالیت‌های مهمی از قبیل جشنواره‌ها، سمینارها و... مهم و متعدد هنری را در سطح ملی و بین المللی برگزار می‌کردیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما نمی‌دانیم که آیا باز هم مکان فعلی که انجمن‌های تجسمی در آن مستقر هستند را از انجمن‌ها می‌گیرند یا خیر؟! ولی غیر از مکان دائمی که مورد نیاز همه انجمن‌هاست، هریک از انجمن‌ها به مکانی مستقل برای آموزش، مکانی برای ایجاد نگارخانه، مکانی برای موزه، مکان‌هایی دائمی برای حمایت از انجمن‌های تجسمی در جهت حمایت از فرهنگ جامعه باید در دستور کار شهردار جدید تهران قرار گیرد تا با استفاده از تفکر تخصصی انجمن‌ها، ‌فعالیت‌های فرهنگی در شهر تهران و به تبع آن در سراسر کشور و حتی در سطح بین‌الملل گسترش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز