خبرگزاری کار ایران

دفاع اکبر نبوی از عملکرد شورای پروانه ساخت؛

استقلال شورا حفظ شد /همه فیلمنامه‌ها خوانده می‌شد

asdasd
کد خبر : ۵۴۵۵۴۱

عملکرد شورای پروانه ساخت را در آغاز تغییر اعضای آن در دوره جدید با اکبر نبوی درمیان گذاشتیم. او معتقد است: تغییر در سمت‌ها و مسئولیت‌ها طبیعی است و شورای پروانه ساخت نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اکبر نبوی  که چهار سال عضو شورای پپروانه ساخت بود در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به این تغییر گفت: چنین تغییراتی طبیعی است و این حق رئیس سازمان است که باتوجه به  برنامه‌های که دارد ترکیب جدید را انتخاب  کند و نیروهای تازه‌نفس و قبراق به شورای بیایند و من هم از این تصمیم استقبال می‌کنم و به محمدمهدی حیدریان تبریک می‌گویم زیرا معتقدم این شورا ملک طلق کسی نیست.

 نبوی با اشاره به عملکرد دوره چهار سال قبل  شورای پروانه ساخت گفت: عملکرد دوره قبل را همراه با ضعف‌هایی که داشته؛ به شدت مثبت می‌دانم.  چون ما آدم هستیم و آدم هم اشتباه می‌کند مخصوصا در کارهای جمعی که  بالاخره تکثر و تعدد دیدگاه وجود دارد، اشتباه کردن، امری ناگزیر است. اما اگر معدل بگیریم، من این چهار سال گذشته را مفید می‌بینم.

وی ادامه داد: هدف اصلی‌ ما در شورا کمک به سینما بود و این مسئله را هرگز فراموش نکردیم. شورای پروانه ساخت در این چهار سال به دلایل متعدد و دغدغه‌هایی که داشت؛ برای اینکه به سینما کمک بکند صرفا به رد یا قبول آثار و درخواست‌ها اکتفا نمی‌کرد و اگر لازم بود جلسات متعدد برگزار می‌کرد درحالیکه اصلا جزو وظایف شورا نبود که مثلا با کارگردان و تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس جلسه برگزار کند.

 نبوی ادامه داد: اگر در فیلمنامه‌ای که به شورا اعلام شده بود احیانا اشکالاتی می‌دیدیم اما یک ویژگی مثبت برجسته‌ هم می‌دیدیم صرفا به خاطر برخی اشکالات، فیلمنامه یا طرح را رد نمی‌کردیم بلکه تلاش می‌کردیم باب گفت‌وگو با سازندگان اثر را باز کنیم تا ارزش‌های آن اثر نادیده گرفته نشود و بتوانیم راهی باز کنیم برای اینکه آن کار ساخته شود.

 وی ادامه داد: هرچند برگزاری این جلسات از همه دوستان و هفت نفر عضو زمان زیادی می‌برد اما بسیار اثرگذار بود  و می‌توانم بگویم حتی چندین اثر سینمایی که شاخص هم شد و جوایز خوبی هم گرفت و مردم و منتقدان نیز از آنها استقبال کردند، حاصل همین جلسات بود. به طوری که فیلمنامه برخی از این آثار در زمان ارائه اشکالاتی داشت  اما همان گفت‌وگوها و جلسات باعث شد اشکالات؛ برطرف و فیلم؛ ساخته شود.

 نبوی در پاسخ به این سوال که آیا همه اعضا فیلمنامه‌های ارائه شده را می‌خواندند، گفت: همه  فیلمنامه‌ها خوانده می‌شد اما نه به این معنا که همه فیلمنامه‌ها توسط همه اعضا خوانده شود. تمام اعضا به شکل معمول طرح سه یا  چهار صفحه‌ای را می‌خواندند اما برای هر جلسه، هر عضو شورا یک یا دو فیلمنامه را به شکل کامل می‌خواند و درباره آن به سایر اعضا گزارش می‌داد و در جلسه؛ براساس طرح خوانده شده و گزارش عضو از فیلمنامه کامل، درباره آن بحث و تصمیم‌گیری می‌شد.

وی ادامه داد: در صورتی که طرحی رد می‌شد؛ اگر نویسنده یا تهیه‌کننده یا کارگردان متقاضی بودند که با یکی از اعضای شورا صحبت کنند و دلایل را بدانند؛ یکی از اعضای شورا با صاحب اثر  صحبت می‌کرد. یا همدیگر را می‌توانستند متقاعد بکنند یا هر دو طرف متقاعد نمی‌شدند و البته گاه کدورت‌هایی هم به بار می‌آمد.

نبوی افزود: می‌توانم به جرات بگویم که بالای 95 درصد فیلمنامه‌هایی که اشکالاتی داشتند اما واجد عناصر و ویژگی‌های مثبت و قابل توجهی بودند، مشکلاتشان با گفت‌وگو حل می‌شد و فیلم ساخته می‌شد. از این زاویه؛ من کارنامه شورا را خیلی خوب دیدم البته که کار شورا، کار سنگینی بود و جزو وظایف ما هم نبود منتها چون مصلحت و منافع سینما برای ما اهمیت داشت، این زحمت را به جان خریدیم و امیدوارم این روند در آینده هم ادامه پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افرادی بودند که وقتی فیلمنامه آنها رد می‌شود، مشکل را نزد ریاست سازمان سینمایی در دوره قبل آقای ایوبی و دوره کنونی آقای حیدریان مطرح کنند، گفت: این اتفاق رخ می‌داد. براساس قانون شورای پروانه ساخت دارای اختیارات و وظایفی است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی هم وظایف و اختیاراتی دارند. شورای پروانه ساخت می‌تواند  یک فیلمنامه را رد یا تایید کند و از آن طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا رئیس سازمان سینمایی نیز می‌تواند از اختیارات خود استفاده کند تا فیلمنامه‌ای ساخته شود یا بالعکس. ضمنا اگر موردی هم در این باره وجود داشت، دستور به شورا داده نمی‌شد بلکه رئیس سازمان سینمایی به معاون خود می‌گفت. البته در طول این چهار سالی که من عضو شورای پروانه ساخت بوده‌ام،  گمان نمی‌کنم بیش از سه مورد اتفاق افتاده باشد و همان سه مورد هم ثابت شد نظر شورا برای ساخته نشدن اثر، درست بوده است.

نبوی  ادامه داد: در چهار سالی که من عضو شورای پروانه ساخت بودم چه در زمان آقای ایوبی و چه در زمان آقای حیدریان؛ استقلال شورای پروانه ساخت کاملا حفظ  شد و زیر سوال نرفت. آقای حجت‌الله ایوبی به استقلال شورا بسیار اهمیت می‌داد و آن را رعایت می‌کرد و محمدمهدی حیدریان نیز در همین مدت محدودی که تشریف آورده‌اند برای استقلال شورا اهمیت قائل بودند. با صراحت می‌گویم شورای پروانه ساخت با استقلال کامل فرهنگی و هنری تصمیماتش را می‌گرفت و از این منظر جای تشکر و خوشحالی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز