خبرگزاری کار ایران

نادر قاضی‌پور در برنامه «فرمول یک»:

دلالان پشت آناناس‌ها، سیب قایم می‌کنند!/به خاطر دریاچه ارومیه رد صلاحیت شدم

asdasd
کد خبر : ۵۵۳۵۰۹

سیدعلی ضیاء مجری برنامه «فرمول یک» میزبان نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه و اسماعیل کهرم برای گفتگو درباره وضعیت اسفناک سیب در کنار جاده ارومیه و همچنین دریاچه این شهر بود.

به گزارش ایلنا، این برنامه پخش خود را از 10 آبان 95 به عنوان برنامه صبحگاهی شبکه یک آغاز کرد و در سری سوم آن که این شبها روی آنتن است، بعد از اذان مغرب از شبکه اول سیما پخش می‌شود.

سه شنبه 9 آبان قاضی پور در پاسخ به سوال ضیاء مبنی بر اینکه چرا به عنوان نماینده این شهر کاری برای این معضل نکرده‌اید، اظهار کرد: کسانی که میوه‌ها را وارد می‌کنند باید پاسخگو باشند؛ دلالان و رانت خوارها و آقازاده‌هایی که آناناس‌هایی می‌آورند که پشت آنها سیب قایم کرده‌اند!

وی افزود: سیب 1300 تا 1800 تومان کیلویی در سردخانه برای کشاورز تمام می‌شود. تمام میوه‌هایی که قرار بود در قالب سیب ممتاز کیلویی 2500 تومان به فروش برسد، باد به زمین زد.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما را فلج کرده اند. امروز نسبت به سال گذشته 25 سانت دریاچه ارومیه پایین تر رفته است. من 116 امضا گرفتم تا رییس جمهور را برای دریاچه ارومیه استیضاح کنیم. به من می گویند چرا زمان احمدی نژاد این کار را نکردی؟! آن زمان که ستاد احیا دریاچه ارومیه راه نیفتاده بود!

مقصر اصلی معضل سیب در ارومیه، وزارت جهاد کشاورزی است

قاضی پور تصریح کرد: مقصر اصلی معضل سیب در ارومیه، وزارت جهاد کشاورزی است. در یک هکتار زمین کاشت زعفران 20 میلیون تومان سود می آورد. اما نمی گذارند و می گویند کاشت زعفران در آذربایجان غربی ممنوع است. امسال درختهای شلیل و هلو را زمین زدند و گفتند یونجه بکاریم بیشتر سود دارد، یونجه هم که آب زیادی می خواهد!

وی با بیان اینکه ستاد  احیای دریاچه ارومیه، ستاد مرگ آذربایجان غربی شده است، افزود: حیات ارومیه به سه رودخانه بند است. گفتند این ها را در سد جمع آوری کنیم و به دریاچه بریزیم تا دریاچه خشک نشود.

به خاطر دریاچه ارومیه رد صلاحیت شدم

این نماینده مجلس ادعا کرد: من به خاطر دریاچه ارومیه یک بار رد صلاحیت شدم. دریاچه حیات و ممات ما است!

قاضی پور همچنین گفت: بیشترین انتقاد و سوال زمان احمدی نژاد برای من بود. این چه حرفی است که می گویید چون من اصولگرا هستم حالا انتقاد می کنم!

وی ادامه داد: مشکل ما تبعیض بین آذربایجان شرقی و غربی است. اگر قرار است سدها آزاد شود باید برای همه آزاد شود. ستاد احیای دریاچه برنامه 10 ساله دارد، تا دریاچه خشک شود و بعد اقدام کند. اما ما می گوییم جمهوری اسلامی آنقدر قدرت دارد جلوی این اتفاق را بگیرد.

وزیر جهاد کشاورزی فقط دنبال وارد کردن محصولات تراریخته است

نماینده ارومیه با اشاره به اینکه امسال 1میلیون و 300 هزار تن سیب تولید شده است، تأکید کرد: 700 هزار تن محصول به سردخانه رفته است. چون نمی گذارند این میوه صادر شود. وزیر جهاد هیچ اعتقادی به کشاورزی آذربایجان غربی ندارد و دنبال وارد کردن محصولات تراریخته است. منافع برخی جناح های سیاسی، بر منافع مردم ارجح دانسته شده است.

قاضی پور یادآور شد: باید به داد آذربایجان غربی رسیده شود. ما نه کوچ می‌کنیم، نه کویرنشین می‌شویم، با دستهایمان زمین را می کنیم و غذایمان را به دست می‌آوریم!

یکی از وزرا گفت آنهایی که دنبال حمایت از تولیدند دزدند به او گفتم شما شاه دزدید!

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با وزیری که دنبال واردات است، ارتباط برقرار نمی کنیم. ما دنبال تولید هستیم. ناموس ما تولید ملی است. هفته پیش یکی از وزرا به ما توهین کرد و گفت آنهایی که دنبال حمایت از تولید هستند دزدند! من به او گفتم اگر ما دزدیم، شما شاه دزد هستید!

این نماینده مجلس که در این بخش از حرفهایش بغض کرده بود، با بیان اینکه ما حلال زاده آذربایجان، یار باکری ها و ستارخان باقرخان ها هستیم و شجاعیم، اما حرمت نظام را نگه می داریم، تأکید کرد: به کشاورزهای ما ظلم می کنند و هرکسی در دل من بنشیند گریه می کند. وزارت جهاد را بیاورید و بگویید چرا امسال فقط 20 هزار تن از آذربایجان غربی صادر شده است؟ در اتاقشان به روی واردات باز و برای صادرات بسته است. ولی ما طرفدار تمام کشاورزان هستیم و هرکسی که سیب می کارد به نفع کل ایران عمل می کنند.

ضیاء نیز در بخشی از برنامه اعلام کرد: امروز پیگیری های زیادی انجام دادیم تا بتوانیم با عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفتگو کنیم اما موفق نشدیم، گویا ایشان دغدغه های دیگری جز پاسخگویی به مردم دارند.

اسماعیل کهرم کارشناس مطرح محیط زیست نیز به صورت تلفنی با ضیاء گفتگو و اعلام کرد: خیلی ساده بگویم ستاد احیای دریاچه ارومیه کارآمد نبوده است. من هیچوقت مشاور آقای کلانتری نبودم، بلکه مشاور خانم ابتکار بودم که دو ماه پیش کار ایشان به پایان رسید.

وی افزود: از صراحت لهجه آقای قاضی پور که یک فرد محلی است و مثل آقای کلانتری در دفترش ننشسته تشکر می‌کنم.

قهرمان سدسازی در جهان شدیم تا امثال دریاچه ارومیه را خشک کنیم!

این بوم شناس تصریح کرد: ریشه اشکالات دریاچه ارومیه از زمانی آغاز شد که ما فلاح و رستگاری ملت را در سدسازی دیدیم و در حالی قهرمان سدسازی در جهان شدیم که کشورهای دیگر به سد پشت کرده بودند و می دیدند این کار رودخانه ها و تالابها را خشک می کنند و در آمریکا سدی را تخریب کردند.

کهرم با بیان اینکه ما 36 بند سد را به دریاچه ارومیه تحمیل کردیم، ادامه داد: من پرنده شناس هستم و می دیدم تعداد پرندگانی که هر سال سرشماری می کنیم کم و کم تر می شود و میزان آب در دریاچه ارومیه کم و کمتر می شود. ما چون به سدهای متعدد اهمیت می دادیم دنبال این بودیم که سدها را بیشتر کنیم بدون اینکه به شبکه های آبیاری پشت آن توجه کنیم. ساختن سد یک عمل تبلیغاتی است.

وی اذعان کرد: بنده سدسازی را عامل اصلی خشک شدن آب دریاچه ارومیه می‌دانم. آقای کلانتری هم چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی اعلام کردند که این روش و خط مشی اشتباه بوده است.

به حرف جوانان ایرانی چون موی بور و چشم زاغ ندارند گوش نمی‌دهند

این کارشناس محیط زیست یادآور شد: دانشجویانی که بورسیه می شوند و به خارج از کشور می روند، وقتی برمی گردند، نکاتی را می گویند که کسی گوش نمی کند، چون موهایشان بور و چشم‌هایشان زاغ نیست! اما این اعلام خطرها درباره دریاچه ارومیه شده بود.

چطور عقربه‌ها را به عقب برگردانیم؟

کهرم در پاسخ به اینکه خودش در دوران فعالیت ابتکار برای حل این معضل چه کرده، توضیح داد: حدود  25 سال سعی در تخریب دریاچه ارومیه کرده‌اند و بیشتر از 72 هزار حلقه چاه در حوالی آن کنده‌اند. ما چطور می‌توانیم عقربه‌ها را به عقب برگردانیم و این موضوع را حل کنیم؟!

در این برنامه همچنین با رضوی، باغدار اهل ارومیه گفتگو شد و وی در سخنانی گفت: ما جد اندر جد باغدار بوده ایم و درمنطقه باراندوز باغ سیب داریم. 40 سال است مشغول تولید سیب هستیم و کار می کنیم. سیب برای ما 1300 تا 1500 خرج برمیدارد اما دیگر دخل و خرج ما با هم نمی خواند.

وی تاکید کرد: پارسال سیب ها را به قیمت 50 تا 70 می خریدند اما حالا به همت آقای قاضی پور سیب های پای درخت 4، 5 برابر شده است. دخل و خرجمان با هم نمی خواند و احتمالا مجبور می‌شویم درختها را رها کنیم تا خشک شوند.

«فرمول یک» با اجرای سیدعلی ضیاء به تهیه کنندگی افشین حسین خانی، از دوشنبه 10 آبان سال 95 پخش خود را آغاز کرده و در سری سوم شنبه تا چهارشنبه ها پس از اذان مغرب از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز