خبرگزاری کار ایران

یاسر موحدفرد:

فقط ۵۰ میلیون تومان؛ سهم بنیاد فردوسی از بودجه است/روی مردم و هنرمندان حساب می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۵۴۱۵۳

دبیرکل بنیاد فردوسی می‌گوید: نهادهای دولتی تاکنون بودجه‌ای را به بنیاد فردوسی اختصاص نداده‌اند. مبلغ بودجه‌ای که امسال به ما تعلق گرفته تنها ۵۰ میلیون تومان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ یاسر موحدفرد گفت: توقع بنیاد فردوسی این بود که ما امسال در ردیف بودجه قرار بگیریم اما در ردیف یک موسسه معمولی، بودجه‌ای را به ما اختصاص دادند که اگر بتوانیم همان مجموعه مقالات را با آن منتشر می‌کنیم. مبلغ این بودجه 50 میلیون تومان است که با آن اگر بتوانیم حق‌الزحمه استادان و پژوهشگران را دهیم؛ دیگر برنامه‌ای در کشور نمی‌توانیم برگزار کنیم.

موحدفرد با بیان اینکه بنیاد فردوسی چهار رویداد جهانی را برگزار می‌کند و تاکنون  بیش از 30 هفته فرهنگی در خارج از کشور داشته است، گفت: برای انجام کارهای بنیاد روی فعالیت‌های خیرخواهانه فرهنگی و هنری حساب می‌کنیم. شرمسار مردم و هنرمندان هستیم که به صورت رایگان به ما خدمات فرهنگی هنری و پژوهشی ارائه می‌کنند و ما نمی‌توانیم دستمزدشان را بپردازیم.

او با تاکید بر اینکه سینماگران بزرگی سراغ بنیاد آمدند یا صداوسیما وقتی می‌خواهد درباره شاهنامه برنامه‌ای تولید کند محتوایش را از ما می‌گیرد اما هزینه‌ای در قبالش پرداخت نمی‌کند، گفت: هر سال که می‌گذرد شرایط سخت‌تر می‌شود. الان بسیاری از سازمان‌های مردم نهاد همینطور یا رو به رکود رفتند یا تعطیل شدند. بنیاد فردوسی بدون اتکای به دولت یا حتی کمک‌های  مالی مردمی خود را سرپا نگاه داشته است. البته شاید مانایی فعالیت‌های بنیاد فردوسی هم همین باشد که از خدمات بزرگان هنر و پژوهش و جوان‌ها کمک می‌گیرد.

دبیرکل بنیاد فردوسی با اشاره به پیشینه این بنیاد گفت: بنیاد فردوسی از سال 1384 با مجوز میراث فرهنگی راه‌اندازی شده و پس از  12 سال فعالیت‌های خود را با مجوزهایی که گرفته گسترش می‌دهد. خوشبختانه با تغییر مدیریت در سازمان میراث فرهنگی اجازه توسعه فعالیت‌های بنیاد فردوسی داده شده است؛ بنیاد پیش از این بیشتر به شاهنامه فردوسی از جنبه‌های فرهنگی هنری و پژوهشی می‌پرداخت اما الان با شعار بازشناسی مفاخر فرهنگ، هنر و تمدن ایران فعالیت خودمان را در سطح ایران و جهان ارتقا می‌دهیم.

موحدفرد ادامه داد: سه ثبت جهانی در یونسکو داریم که شامل هنر نقالی، آئین پهلوانی و هزاره شاهنامه فردوسی می‌شود. به همین دلیل تلاش بنیاد بر این بوده که بتوانیم تعهداتی که ایران در سند ثبت جهانی دارد را انجام دهیم. با توجه به اینکه نهادهای دولتی آنچنان امکانات بودجه‌ای ندارند؛ تلاش کردیم از مجموعه غیردولتی و توانایی‌‌هایی که هنرمندان و مردم در بخش فرهنگ و هنر دارند، کارهایمان را انجام دهیم.

او خاطرنشان کرد: خوشبختانه اساسنامه بنیاد فردوسی این اختیار را به ما داده که در مراکز استان‌ها دفاتر نمایندگی ایجاد کنیم. در این راستا غیر از تهران، دفترهای استان اصفهان با محوریت شهر کاشان، دفاتر ایلام و کرمان هم فعال شده که در مجموع تعداد دفاتر بنیاد فردوسی را به 5 مورد می‌رساند.

دبیرکل بنیاد فردوسی همچنین تصریح کرد: تلاش کردیم سراهای نقالی که تعهدات ثبت یونسکو در هنر نقالی است و ایران باید انجام می‌داده را با کمک همین دفاتر استانی احیا کنیم. در همین راستا نخستین سرای نقالی در کشور در مجموعه بزرگترین غار مصنوعی گردشگری که در کاشان راه‌اندازی شده؛ ایجاد شده است. همچنین مجموعه‌ای به نام باغ شاهنامه را یکی از اعضای هیات مدیره بنیاد فردوسی در جاده توس مشهد راه‌اندازی کردند که سرای نقالی بعدی در آنجا راه‌اندازی خواهد شد. با تغییر مدیریت در شهرداری و شورای شهر تهران هم کانون هنر نقالی و آئین‌های پهلوانی با مجوز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران راه‌اندازی خواهد شد.

موحدفرد ادامه داد: آخرین کار پژوهشی ما کتابی به نام «پیشینه هنر موسیقی در تمدن ایرانی اسلامی» است که باتوجه به اقبال جوانان به موسیقی و همچنین نبود منابع در حوزه میراث مکتوب که به‌روز باشد و همه دانش‌ها را شامل شود با همکاری نشر نگارستان اندیشه منتشر می‌شود.

او با تاکید بر اینکه تلاش داریم فعالیت‌هایی که بنیاد داشته صرفا در حوزه کارهای شاهنامه‌ای خلاصه نشود و به مفاخر هم بپردازیم، گفت: دو موضوع جدیدی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته‌ایم شامل نشر بنیاد فردوسی است که در شهر شهریار راه‌اندازی خواهد شد و با انتشارات معمول کمی متفاوت است. از تندیس‌ها و سردیس‌های مفاخر معاصر و کلاسیک ساخته و عرضه سراسری شده بتوانیم کتابچه‌های خلاصه میراث مکتوب آن مفاخر را عرضه کنیم. یکی دیگر از مجوزهای ما راه‌اندازی پایگاه خبری تحلیلی بنیاد فردوسی است تا بتوانیم پشتیبانی پوشش رسانه‌ای به ویژه در حوزه شعار بنیاد که بازشناسی مفاخر فرهنگ و هنر و تمدن ایرانی اسلامی است و خلاءش در رسانه کشور احساس می‌شود را داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز