خبرگزاری کار ایران

غلامعلی حدادعادل:

چیزهایی را به فرهنگستان زبان نسبت می‌دهند که روح‌مان از آنها خبر ندارد

asdasd
کد خبر : ۵۵۴۲۰۵

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به شوخی‌هایی که با معادل‌سازی‌های فارسی این فرهنگستان می‌شود، در نمایشگاه مطبوعات گفت: بعضی واژه‌های معادل فارسی را برای خنداندن دیگران مطرح می‌کنند و چیزهایی را به فرهنگستان نسبت می‌دهند که روح فرهنگستان هم از آنها خبر ندارد.

غلامعلی حداد عادل (رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی) در اختتامیه نمایشگاه مطبوعات، یکی از برکات جشنواره مطبوعات در پنج سال اخیر را توجه ویژه به موضوع زبان مطبوعات خواند و گفت: زبان ابزار اصلی کار رسانه هاست بنابراین توجه و اهتمام به درست نویسی یکی از بایستگی‌های مسلم در حوزه کار مطبوعات به شمار می‌رود . همانطور که شخصیت هر فرد در سخن گفتن او آشکار می‌شود فرهنگ یک ملت هم در فرهنگ و ادبیات آن است که در جهان آشکار می‌شود.

حداد عادل ادامه داد: یک رابطه مستقیم بین اقتدار ملی و اعتبار زبان و ادبیات هر ملت وجود دارد. هرچه انضباط زبانی بیشتر باشد انضباط فکری بیشتر است و رابطه دوسویه بین این دو وجود دارد. علاوه بر این هویت ملی ما هم به حفظ زبان و پاسداری از ادبیات ما بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد : در پنج سال اخیر بخت با ما یار بود که از همکاری وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی برای بررسی میزان درست نویسی مطبوعات برخوردار بودیم. ما سعی کردیم بهترین‌ها را انتخاب کنیم و در این پنج سال با تجربه هر دوره داوری‌ها را بهتر انجام دهیم.

حداد عادل با بیان اینکه هر سال یک قدم تازه برداشتیم و بخش تازه‌ای از مطبوعات و رسانه‌ها را داخل بررسی‌ها قرار داده‌ایم، از آمادگی فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای برگزاری دوره‌های تخصصی برای هر رسانه‌ای که مایل باشد، خبر داد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین با اشاره به شوخی‌هایی که با معادل سازی‌های فارسی این فرهنگستان می‌شود، گفت: بعضی این واژه‌های معادل فارسی را برای خنداندن دیگران مطرح می‌کنند و چیزهایی را به فرهنگستان نسبت می‌دهند که روح فرهنگستان هم از آنها خبر ندارد.

حدادعادل ادامه داد: از رسانه‌ها انتظار داریم که به فرهنگستان کمک کنند تا دستاوردهای صحیح به اطلاع مردم رسانده شوند چراکه این کمک به یک شخص موسسه نیست زبان فارسی است که هویت ملی ماست و پرچم فرهنگ ما در جهان و تاریخ به آن وابسته خواهد بود.

همچنین حدادعادل که سخنرانی‌اش تحت تاثیر صدای بلند معترضان پدیده شاندیز قرار گرفته بود، خطاب به آنها گفت: من سکوت کردم که صدای شما شنیده شود لطفا شما هم سکوت کنید تا صدای ما هم شنیده شود.

در این بخش، حسین انتظامی نیز پشت میکروفون آمد و گفت: خدمت آقای شمخانی گفته‌ام که در انتهای مراسم معاون ایشان پذیرای شما (معترضان پدیده) باشند و مطالب شما را بشنوند. ما در ایام برگزاری نمایشگاه مطبوعات از حضور شما استقبال کردیم و گفتیم که رسانه‌ها رساننده پیام شما باشند. انتظار داریم که شما هم امروز مراسم صنفی ما را با آسیب مواجه نکنید.

به‌رغم سخنان حداد عادل و حسین انتظامی و درخواست آنها برای برقراری سکوت در سالن، همچنان شعارهای معترضان در کنار محل برگزاری مراسم اختتامیه ادامه داشت به همین دلیل برگزارکنندگان مجبور شدند صدای میکروفون غلامعلی حدادعادل را بلندتر کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز