خبرگزاری کار ایران

«دو نمایشنامه درباره زنان» اردشیر صالح‌پور منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۵۵۷۲۶۰

دو نمایشنامه درباره زنان به عنوان «عروسی بانو گُشسب دختر رسم، یک مجلس شادی‌آور حماسی و پنج صندوق بر اساس حکایات رو روایات زنانه» نوشته اردشیر صالح‌پور منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «عروسی بانو گشسب و پنج صندوق» دو نمایشنامه درباره زنان است که نشر سایه‌بان هنر آن را منتشر کرده و علی نصیریان بر این کتاب مقدمه نوشته است.

«مجلس عروسی بانو گشسب» براساس طومار نقالان ناشناس و هم‌چنین توضیح و تصحیح دکتر روح‌انگیز کراچی نوشته شده که اولین بار در جشنواره آئینی سنتی و همچنین تماشاخانه سنگلج با طراحی و کارگردانی مریم معترف روی صحنه رفت.

پهلوان این داستان «بانو گشسب» و شخصیت اصلی نمایشنامه زنی ایرانی است. این نه نمایشی زنانه و در قالب نمایش‌های زنانه بلکه نمایشی در باب زن ایرانی است که از حیث پهلوانی و زورآوری نه تنها دست کمی از مردان نداشته بلکه بسیاری از پهلوان‌ها را نیز به زانو درآورده است و در زمینه ازدواج نیز خواستگاران بی‌شماری برای او صف کشیده ولی این توفیق به آسانی نصیب هرکسی نمی‌شود...

روایت «پنج صندوق» نیز براساس حکایات و روایات زنانه و داستان‌های هزار و یکشب نوشته شده است.

قهرمان «پنج صندوق» زن زیبایی است که تنها که به جرمی واهی به زندان افتاده و سرگذشت خود را روایت می‌کند که چگونه هر لحظه در معرض سوء استفاده اخلاقی مردان قرار می‌گیرد ولی او با هوشمندی و ترفندهای زنانه از دام آنها می‌گریزد. این زن برای رهایی برادر نزد والی و قاضی و وزیر و پادشاه می‌رود ولی هرکدام خواسته‌ای دارند و سرانجام زن همه آنها را در صندوق‌هایی به رنگ‌های مختلف زندانی و بداخلاقی‌شان را رسوا می‌کند.

علی نصیریان در مقدمه این کتاب با عنوان «دغدغه‌های همیشگی تئاتر ملی» از اهمیت تئاتر ملی و راهی که برای رسیدن به آن وجود دارد گفته و نوشته است: ایرانی و ملی بیندیشیم و جهانی عمل کنیم و در این دهکده جهانی ضمن احترام به سایر فرهنگ‌های بشری با شناسنامه و هنر ایرانی حضور یابیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز