خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه اعلام کرد؛

تخریب ۵ بنای باستانی استان کرمانشاه بر اثر زلزله

asdasd
کد خبر : ۵۵۷۸۹۸

مدیر کل میراث فرهنگی کرمانشاه گفت: کاروان‌سرای شاه‌عباسی قصر شیرین، عمارت خسرو، چهار قاپی در شهرستان قصر شیرین، بنای زیج منیژه در سر پل ذهاب، و قلعه‌ی یزدگرد در شهرستان دالائو آسیب دیده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پی زلزله‌ی ۷.۳ ریشتری شب گذشته‌، جلیل بالایی (مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه) از خسارت ۵ بنای تاریخی این استان خبر داد و گفت: کاروان‌سرای شاه‌عباسی قصر شیرین، عمارت خسرو، چهار قاپی در شهرستان قصر شیرین، بنای زیج منیژه در سر پل ذهاب، و قلعه‌ی یزدگرد در شهرستان دالائو آسیب دیده‌اند.

وی افزود: شب گذشته و بلافاصله پس از وقع زلزره؛ یک تیم کارشناسی برای تشخیص میزان خسارت‌ بلافاصله به بناهای مذکور اعزام شدند. همچنین محدوده‌ی این بناهای تاریخی را محصور کرده‌ایم و نیروهایمان در این مراکز مستقر شده‌اند.

بالایی افزود: صبح امروز نیز یک تیم کارشناسی دیگر به مناطق مختلف اعزام شده‌اند تا با حضور در محل ارزیابی دقیقی از درصد و حجم خسارات داشته و آن را ابلاغ کنند. ما نیز به محض رسیدن خبر؛ اطلاع‌رسانی لازم را صورت خواهیم داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمانشاه درباره میزان خسارت‌ها نیز گفت: میزان آسیب‌‌های احتمالی فرق دارد. بیشترین خسارت مربوط به کاروان سرای قصر شیرین شاید در حدود ۵۰ درصد بوده است.

کاروانسرای عباسی قصر شیرین مربوط به دوره صفوی است که در سال ۱۳۸۱ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

چهارقاپی بنایی به صورت چهارتاقی، مربوط به دوران ساسانی است و در قصرشیرین، در شمال این شهر واقع شده است. این اثر در ۱۳۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای تاریخی زیج منیژه نیز در سال ۱۳۸۴ توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز