خبرگزاری کار ایران

اشرف بروجردی در همایش «در جست‌وجوی خانه دوم» مطرح کرد:

آماده توسعه مناسبات فرهنگی با لهستان هستیم/بشر امروز نیازمند دیپلماسی فرهنگی است

asdasd
کد خبر : ۵۶۱۳۵۴

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ابراز آمادگی برای تعاملات فرهنگی هر چه بیشتر با کشور لهستان تاکید کرد: در حوزه اسناد، کتاب، کتابخوانی و کتابداری در جهت توسعه هرچه بیشتر میان دو کشور گام برمی‌داریم.

به گزارش ایلنا، اشرف بروجردی (رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران) در کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و لهستان با عنوان «در جست‌وجوی خانه دوم» که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد ورود مهاجران لهستانی به ایران در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شده بود، گفت: امروزه نیاز جوامع بشری بر دی‍پلماسی فرهنگی است؛ یعنی همان چیزی که می‌تواند به افزایش تعاملات فرهنگی در میان ملت‌ها بیانجامد و تاکید من نیز بر همین دیپلماسی فرهنگی است.

او با نقل روایتی از امام علی (ع) که می‌فرماید بهترین سرزمین، سرزمینی است که فرد خودش را در آن جای می‌دهد بیان کرد: تعلق خاطر به سرزمین مادری یکی از وجوه عرصه فرهنگ است که می‌تواند به توسعه فرهنگی منجر شود، اما در این روایت به نکته اشاره شده که افراد باید به سرزمینی که در آن رشد کرده‌اند هم توجه کنند؛ این همان چیزی است مورد توجه این نشست است.

مشاور رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه گفت: توسعه مناسبات فرهنگی ایران و لهستان، یکی از راهگشاترین فرصت‌ها برای مناسبات سیاسی است و ما می‌توانیم زمینه‌ساز توسعه ایده‌ها، دیدگاه‌ها و مسائلی باشیم که اصحاب علم مطرح می‌کنند.

بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان دغدغه برخی از سیاستمداران اظهار کرد: برخی از دولتمردان و سیاستمداران معتقدند که برقراری مناسبات فرهنگی موجب دور شدن ملت‌ها از فرهنگ اصیل خود می‌شود. تفکری که به موجب آن در زمان جنگ تحمیلی، اعزام نیروی کار به کشورهای خارجی را با محدودیت همراه کرد.

او در ادامه گفت: تاریخ یک سرزمین را عده‌ای می‌سازند و عده‌ای دیگر می‌نگارند و در برخی موارد چه بسا که نقش نگارنده مهم‌تر است. چرا که او میراث ارزشمند فرهنگی یک ملت را به نسل‌های آینده منتقل می‌کند.

او افزود: ما با کشور لهستان ارتباطات دیرینه‌ای در زمینه فرهنگی داریم که همه آنها با تصمیم‌های تاریخ‌ساز کشور ما همراه بوده است. یعنی زمانی که لهستانی‌ها در جریان جنگ جهانی دوم به ایران آمدند و ملت ایران با روی گشاده پذیرای آنان بود. شواهد این مدعا نیز در تاریخ‌نگاری آن دوره کشور ما موجود است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ضمن ابراز خرسندی از توسعه تعاملات با کشور لهستان بیان کرد: توسعه تعاملات منجر به این شده که امروز که به راحتی با یکدیگر گفت‌وگو کرده و گره‌های ذهنی همدیگر را باز می‌کنیم. چراکه معتقدم گفت‌وگو راهگشای نزدیکی اذهان است.

بروجردی در بخش پایانی سخنان خود با ابراز آمادگی برای تعاملات فرهنگی هر چه بیشتر با کشور لهستان تاکید کرد: در حوزه اسناد، کتاب، کتابخوانی و کتابداری در جهت توسعه هرچه بیشتر میان دو کشور گام برمی‌داریم. به ویژه که امسال نشست ایفلا نیز به خوبی در کشور لهستان برگزار شد و همکاران ما در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ارائه چندین مقاله علمی در این نشست خوش درخشیدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز