خبرگزاری کار ایران

در پانزدهمین نشست آیین آواز مطرح شد؛

چرا دیگر یک استاد قوامی در آواز ظهور نمی‌کند؟

asdasd
کد خبر : ۵۶۱۹۷۹

چرا حدود چهار دهه است که دیگر یک استاد حسین قوامی در آواز ظهور نمی‌کند؟ چرا تاج اصفهانی و ادیب خوانساری دیگری به عرصه نمی‌آیند؟ چرا دو حیطۀ مهم تارنوازی و نی نوازی از وجود یک استاد جلیل شهناز یا حسن کسایی دیگری خالی است؟

به گزارش ایلنا، برگزاری پانزدهمین نشست آیین آواز در فرهنگسرای ارسباران با یک پرسش مهم و اساسی توسط محمدتقی سعیدی همراه بود. این خواننده و مدرس از حاضران در نشست که شامل هنرمندان و علاقه‌مندان به موسیقی و آواز بودند؛ پرسید به راستی چرا حدود چهار دهه است که دیگر یک استاد حسین قوامی در آواز ظهور نمی‌کند؟ چرا تاج اصفهانی و ادیب خوانساری دیگری به عرصه نمی‌آیند؟ چرا دو حیطۀ مهم تارنوازی و نی نوازی از وجود یک استاد جلیل شهناز یا حسن کسایی دیگری خالی است؟

در ادامه، سعیدی به نقل از استادش در خوانندگی گفت: برخی هنرمندان آنقدر بزرگ هستند که به راستی باید دست‌کم، نیم قرن یا بیشتر زمان بگذرد تا کسی چون خودشان دوباره پا به عرصه آن هنر بگذارد. خون دل‌ها باید خورده شود تا دوباره یک بنان دیگر ظهور کند یا کسی چون کسایی آنگونه عاشقانه در نای خودش بدمد و همگان را مفتون کند.

علی شیرازی، روزنامه‌نگار و کارشناس نیز در مبحث فنی و تئوریک پانزدهمین نشست آیین آواز با عنوان «آیین هنرجویی در آواز ایرانی»، ریشه مهم و اساسی در بروز آسیب‌ها و نیز رکود هنر آواز را برآمده از بخش «آموزش» آواز و موسیقی دانست.

در ادامه، حاضران در سالن ارسباران شاهد اجرای آواز توسط مهدی صبور به همراه تار جواد جواهری و تمبک امیر حسین غفور، آواز حسام صحرایی به همراه تار ابوالفضل گودرزی، نی احسان لیوانی و تمبک مهیار سهیلی، آواز مجید عابسی به همراه تار علی ریاحی و دف دختر هنرمندش بهار عابسی و همچنین آوازخوانی محسن سلطانی به همراه نی مسعود اربابیان نوازنده نی در چهار بخش مجزا بودند.

آخرین اجرای این نشست به محمدتقی سعیدی (استاد مدعو و میهمان اصلی برنامه) به همراه تار محمد آدینه و تمبک پیروز شفیعی اختصاص داشت.

در پایان علیرضا معینی مجری برنامه اعلام کرد که شانزدهمین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز از ساعت 18 سه‌شنبه 28 آذر در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز