خبرگزاری کار ایران

از رابطه اصغر فرهادی با باختین تا پدیدارشناسی تجربه زیبایی‌شناختی در نشر ورا

asdasd
کد خبر : ۵۶۶۹۱۸

دو کتاب در حوزه فلسفه و سینما در انتشارات ورا منتشر شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دو کتاب «پدیدارشناسی تجربه زیبایی‌شناختی» و «فرهادی و سینمای پرسش» توسط انتشارات ورا منتشر شدند.

پدیدارشناسی تجربه زیبایی‌شناختی

کتاب «پدیدارشناسی تجربه زیبایی‌شناختی» نوشته میکل دوفرن با ترجمه فاطمه بنویدی منتشر شده است.

این کتاب یکی از مهمترین آثار میکل دوفرن است که در حوزه بررسی زمینه‌های پدیدارشناسی زیبایی شناسی در عصر جدید یکی از آثار نظری بسیار مهم محسوب می‌شود.

 کتاب «پدیدارشناسی تجربه زیبایی‌شناختی» از یک منظر خاص به ادراک زیبایی‌شناختی پرداخته است. دوفرن می‌گوید اثر هنری ساختاری را برای ابژۀ زیبایی‌شناختی فراهم می‌کند که مهم‌ترین تمایز بین این دو در ادراک است.

سه مرحله ادراک زیبایی‌شناختی که نویسنده در این کتاب تعریف می‌کند عباراتند از: مرحلۀ نخست حضور است که درک همان‌گونه که مرلوپونتی توصیف می‌کند، اتفاق می‌افتد؛ کلی، پیشاتأملی و در بدن ما. مرحلۀ دوم، بازنمود و خیال؛ متأثر از سارتر است. در این مرحله، ادراک تمایل دارد تا صور مفاهیم تازه پدید آمده از حضور درک شده را در اشخاص و رویدادهای قابل تمییز به صورت مادی مجسم سازد. مرحلۀ سوم، تأمل و احساس متأثر از کانت است که در این مرحله، یگانگی سوژه و ابژه را نشان داده است.

 کتاب «پدیدارشناسی تجربه زیبایی‌شناختی» نوشته میکل دوفرن با ترجمه فاطمه بنویدی در ۳۰۴ صفحه و به قیمت ۲۸۰۰۰ تومان توسط انتشارات ورا منتشر شده است.

فرهادی و سینمای پرسش

کتاب «فرهادی و سینمای پرسش» نوشته اسدالله غلامعلی در حوزه سینمای انتشارات ورا منتشر شده است.

سرفصل‌های این کتاب که از جنبه‌های مختلف به سینمای فرهادی پرداخته عبارتند از: «تکرار و توسعه عناصر»، «تراژدی ایرانی»، «فرهادی و طبقه متوسط» و «فرهادی، داستایوفسکی و باختین» که در این چهار فصل غلامعلی با وام گرفتن از آرا و اندیشه‌های هگل و ایبسن یا داستایوفسکی و باختین از مسائلی مثل تراژدی مدرن، تنهاترین مردم و قهرمان محقق نوشته است.

در بخشی از مقدمه این کتاب که در پشت جلد کتاب هم آمده است، می‌خوانیم:

«مفاهیم و مسائلی که سینمای اصغر فرهادی بیان می‌کند، نه تنها جدی و عمیق‌اند و از کلیدی‌ترین مباحث و دغدغه‌های بشری محسوب می‌شوند، بلکه پرسش‌های بی‌شماری را نیز موجب می‌شود، که پاسخ آن‌ها می‌تواند برای هر کس، خاص باشد.»

اسدالله غلامعلی همچنین کتاب‌های «روایت مدرن و موج نوی سینمای ایران»، «ادبیات کهن جهان»، «ادبیات معاصر جهان»، «تاریخ من، روایت تو» و «اینجا مطب دکتر کالیگاری است» را هم در حوزه سینما، شعر و ادبیات در کارنامه خود دارد.

کتاب «فرهادی و سینمای پرسش» نوشته اسدالله غلامعلی در ۱۸۷ صفحه و به قیمت ۱۶۵۰۰ تومان توسط انتشارات ورا منتشر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز