خبرگزاری کار ایران

نمایش مجسمه‌های صادق ادهم با جان‌مایه‌هایی از شاهنامه و اساطیر

asdasd
کد خبر : ۵۶۸۸۹۳

نمایشگاه مجسمه‌های صادق ادهم با عنوان «آکولاد» روز جمعه ۲۴ آذر ماه در گالری سیحون افتتاح می‌شود.

به گزارش ایلنا، صادق ادهم متولد ۱۳۵۷ و فارغ التحصیل رشته مجسمه‌سازی از دانشگاه تهران است که نمایشگاه مجسمه‌های وی با عنوان «آکولاد» جمعه ۲۴ آذرماه در گالری سیحون افتتاح می‌شود.  

وی نمایشگاه‌های انفرادی متعددی برگزار کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به نمایشگاه مجسمه در سال ۹۴ در گالری سیحون، نمایشگاه حجم در سال ۹۳ در گالری ۲۶، نمایشگاه انفرادی نقاشی در موزه هنرهای معاصر اهواز در سال ۱۳۹۲ اشاره کرد. وی همچنین برگزیده دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران در سال های ۹۰ و ۹۳ و ۹۵ و برگزیده دوسالانه مجسمه‌سازی در نیاوران است و مقام اول طراحی در هفتمین، هشتمین و نهمین دوره هنرهای تجسمی خوزستان بین سال های ۸۴ تا ۸۶ موزه هنرهای معاصر اهواز و آبادان را کسب کرده است.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: مجموعه مجسمه‌های برنزی صادق ادهم با موضوع آیین‌های پهلوانی و تجسم چند گانه‌ای از رستم و سهراب را باید نخستین نمونه از تکثیر رابطه پدر و پسر در شاهنامه دانست. پدر و پسری که به نوعی شاید کهن الگوی پهلوانی در شاهنامه و اساطیر ایرانی هستند. این آثار گویی بنیان‌هایی برای بیان چنین بی‌بنیادی ازلی و ابدی مستتر در رسوم پهلوانی و در نهایت «جان مایه انسان» هستند. ساختارهایی سنگین با ادوات و تجهیزات جنگی بر  پایه‌ها و پاهایی نازک و ضعیف، بنا شدن بر خاک سست زمین و تلاش انسانی هر پهلوان برای رد شدن از مرزها و محدوده‌های آدمی. پهلوان‌های این هنرمند در نهایت همان سردرگمی و گیجی عجیب رابطه هر پدر و پسر هستند، با شکاف‌ها، شمشیرها، حلقه‌ها، گوی‌ها و صاعقه‌هایی که در نهایت هر پدری را به پسرش وصل و در نهایت جدا می‌کنند. «آکولاد» شاید عنوان مناسبی برای این مجموعه باشد، عملی شامل قرار دادن نوک شمشیر روی شانه قهرمان و اعلام «شوالیه» شدنش، لمس نوک تیز و اندام صاعقه وار شمشیر، پیش از ورود به جهان اسرار پهلوانی.

این نمایشگاه تا روز چهارشنبه ۶ دی ماه در گالری سیحون ۱ به نشانی خیابان وزرا کوچه چهارم، پلاک ۱۱ برگزار می‌شود و علاقه مندان می‌توانند هر روز به جز دوشنبه ها از ساعت ۱۱صبح الی ۱۹ و روزهای جمعه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این آثار دیدن کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز