خبرگزاری کار ایران

مونسان: در این چندماهه در سازمان راه حلِ عملی و برنامه مدون و عملیاتی ندیده‌ام

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۹۳۱

علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به نبود برنامه مدون در حوزه گردشگری بر ضرورت اجرای پژوهش‌های کوتاه مدت و بلند مدت در حوزه گردشگری و صنایع دستی توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، علی اصغر مونسان (معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) امروز در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش که به همت پژوهشگاه برگزار شد گفت: صحبت از علم و پژوهش امروزه زیاد ضروری نیست زیرا که هر دوی این موارد جایگاه خویش را در جوامع یافته‌اند.

او افزود: علم و عالم نقش مهمی در پیشرفت جوامع و توسعه کشور‌ها دارند و خوشبخانه در کشور ما نیز مسئولان همواره به تولید علم و توجه بیشتر به اندیشمندان و دانشمندان تأکید کرده‌اند.

وی با اشاره به روند رو به رشد پیشرفت‌های علمی در سالهای اخیر و ارتقای نقش دانشگاه‌ها و دانشجویان در پیشرفت کشور تصریح کرد: این وضعیت در حالی است که در گذشته این چنین نبوده و این دانشگاه‌ها اینجایگاه را نداشتند و دانشمندان و پژوهشگران به رغم تمایل به دلیل کمبود منابع نمی‌توانستند استعداد‌های خود را بروز دهند.

مونسان با ابراز خرسندی از اینکه توجه به دانشگاه‌ها درتمامی ارکان حکومت و دولت همه جانبه است پژوهش را زیر بنای تولید علم دانست و اظهار داشت: در کنار بودجه‌ای که برای دانشگاه‌ها در امر پژوهش در نظر گرفته شده تمامی دستگاه‌ها نیز ردیف‌هایی دارند و می‌توانند از سر جمع درآمد‌هایشان برای پژوهش هزینه کنند.

معاون رییس جمهوری علم و عالم را جزء مولفه‌های قدرت یک کشور دانست و گفت: امروزه هر کشوری توانسته در تولید علم پیشرفت کند و دانشمندان بیشتری را تربیت و در خدمت علم گیرد از اقتدار و قدرت بیشتری برخورد بوده و ضریب امنیت‌اش را بالا برده است.

به گفته مونسان، دردنیای امروز هر کشوری که علم بیشتری دارد دارای قدرت بیشتری است این در حالی است که در گذشته اینطور نبوده اما با تغییر و تحولات که در تولید علم و جهش‌هایی که صورت گرفته جایگاه علم و عالم ارتقاء یافته است.

او با بیان اینکه کشور‌ها بر اساس پیشرفت‌های علمیشان جایگاه می‌یابند و رتبه بندی جهانی می‌شوند تصریح کرد: ایران نیز در سطح منطقه در اغلب رشته‌های علمی رتبه‌های اول و دوم و سوم را دارد و در رشته‌هایی نیز مانند پزشکی و مهندسی در جایگاه بر‌تر منطقه‌ای قرار دارند و در سطح جهانی نیز حرفی برای گفتن دارند.

وی با اشاره به جایگاه رشته پزشکی و مهندسی ایران در منطقه افزود: با پیشرفت در رشته پزشکی توانسته‌ایم بیمارانی از کشورهای منطقه‌ای داشته باشیم و اوج پیشرفت‌های مهندسی را در انرژی هسته‌ای می‌توان دید.

مونسان این پیشرفت‌ها را مدیون پژوهش دانست و تصریح کرد: در دنیا به واسطه تغییرات سریع دائم با مشکلاتی مواجه هستیم و برای پاسخ به آن‌ها نیاز به پژوهشگران داریم باید پژوهش صورت گیرد و راهکاری پیدا شود تا بتوانیم درهای بسته را باز کنیم و مسیر توسعه را به پیش ببریم.

او پژوهش را دارای وجوه کاربردی و غیر کاربری دانست و گفت: پژوهش دو بخش عمده دارد که یکی منجر به جابجایی مرز‌های دانش شده و بخش دیگر که از آن به پژوهش‌های کاربردی تعبیر می‌شود منجر به حل مشکلاتی از جامعه می‌گردد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، هر دوی این وجوه را برای جلو بردن مرزهای دانش لازم، بنیادی و کاربردی دانست و گفت: حال این نظریات می‌تواند در طاقچه بماند یا منجر به حل مشکلات شود آن وقت است که پژوهش‌های بنیادی به میان می‌آید و ما می‌توانیم با بهره گیری از آن‌ها که منجر به جلو رفت مرزهای دانش شده استفاده کنیم و مشکلات را حل و به پیشرفت کشور کمک کنیم.

 حضور پژوهشگاه در کنار سازمان بیانگر اهمیت مأموریت آن است

وی با ابراز خرسندی از اینکه می‌توان در سازمان میر اث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از حضور دانشجویان ومراکز دانشگاهی بهره برد تصریح کرد: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز می‌تواند کمک کند که اتفاقات خوبی در این سازمان اتفاق بیفتد و شاید حضور پژوهشگاه در سازمان نشان از اهمیت مأموریت‌هایی دارد که ما انجام می‌دهیم.

مونسان با ابراز خوشحالی از اینکه دانشمندان، محققان و پژوهشگران فعالی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تلاش می‌کنند، گزارش فعالیت‌های این مرکز را باعث امیدواری دانست و گفت: این فعالیت‌ها کمک می‌کند عقب ماندگی‌هایمان دربرخی بخش‌ها که عمدتا گردشگری است با تحقیق و پژوهش جبران شود.

معاون رییس جمهوری از رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خواست بخش پژوهش‌های گردشگری با تمرکز بیشتر دنبال شود و تصریح کرد: در این صورت می‌توانیم راه حلی برای این امر بیابیم زیرا در این چند ماهه در سازمان راه حل عملی و برنامه مدون و عملیاتی ندیده‌ام که بتوانیم بر اساس آن پله پله حرکت کنیم و شاهد آن باشیم که گردشگری کشور به نقطه مطلوبی برسد.

مونسان انجام پژوهش‌های تطبیقی در کشورهایی که در زمینه گردشگری موفق بوده‌اند و مطالعه موردی درکشورهای اطراف مانند ترکیه و مالزی که از لحاظی شبیه به ایران هستند را از مواردی دانست که در این زمینه می‌تواند کارگشا باشد.

به گفته او، کشورهای تازه استقلال یافته نیز ابتدا مسیر‌های مختلف توسعه و پیشرفت را تغییر دادند و به این رسیدند که اگر می‌خواهند مسیر میان بر را طی کنند باید سراغ گردشگری بروند و با این کار جایگاه‌شان نسبت به گذشته تغییر کرده است.

معاون رییس جمهوری با اشاره به نکات، موضوعات و مولفه‌هایی که گردشگری دارد تصریح کرد: با سرمایه گذاری اندک در زمان کوتاه در مقایسه با صنعت و کشاورزی می‌توان به دستاوردهای زیادی در حوزه گردشگری دست یافت.

او با بیان اینکه گردشگری در دنیا به جایگاه رفیعی رسیده و به اقتصاد سوم جهان تبدیل گشته است، تصریح کرد: گردشگری می‌تواند در ایجاد شغل و ثروت ملی موثر باشد از این رو باید پژوهشگاه در قالب پژوهش‌های کوتاه مدت و بلند مدت در حوزه گردشگری برنامه ریزی کند.

مونسان افزود: صنایع دستی نیز می‌تواند به عنوان یک پژوهش مد نظر و چگونگی راه حل‌های تجاری سازی مورد بررسی قرار گیرد و پژوهشگاه یک روشی را پیش روی ما قرار دهد که صنایع دستی را ارائه دهیم زیرا که علی رقم تولیدات زیاد صنایع دستی در مارکتینک، بازاریابی و فروش موفق نبوده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز