خبرگزاری کار ایران

۸۰ درصد از ابنیه تاریخی کوهبنان آسیب دیده‌اند

asdasd
کد خبر : ۵۷۶۸۹۶

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از خسارت ۲۰ تا ۸۰ درصدی ابنیه تاریخی کوهبنان در اثر وقوع زمین لرزه خبر داد.

به گزارش ایلنا، «محمدحسن طالبیان» در بازدید از ابنیه تاریخی منطقه زلزله‌زده کوهبنان با اشاره به اینکه ۲۰ تا ۸۰ درصد از ابنیه‌های تاریخی منطقه کوهبنان دچار آسیب شده‌اند، گفت: در حال حاضر اولویت‌ها شناسایی و مقرر شد از هفته آینده هیاتی با همکاری کار‌شناسان محلی، شهرداری، فرمانداری، همراهی نمایندگان مردم منطقه و مدیری با سابقه در امر مرمت، با ارایه طرح مرمت، ساماندهی و بازسازی مناطق آسیب دیده پس از زلزله را به فوریت آغاز کنند. این در حالی است که اقدامات اضطراری پیش از ارائه طرح انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه کوهبنان منطقه‌ای فرهنگی و علمی با افراد فرهیخته و دانشمندان متعدد در حوزه‌های علوم و عرفان است گفت: این منطقه با بیش از ۲۵۰ اثر تاریخی دارای ظرفیت‌های بیشمار میراث فرهنگی است.

طالبیان ادامه داد: تلاش داریم تا با بازسازی و مرمت بناهای تاریخی همچون بازار، خانه‌ها و بناهای یادمانی... این اماکن را به منظور ارائه هنرهای سنتی، صنایع دستی و سایر کاربری‌های عمومی و جاذبه‌های گردشگری به موزه، نمایشگاه و... تبدیل شود تا مورد بهره برداری و استفاده عموم و گردشگران فرهنگی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه منطقه کوهبنان مرکز تاریخی ـ فرهنگی منحصر به فردی است ادامه داد: پیش بینی می‌شود با همکاری‌های صورت گرفته، هر چه سریع‌تر ظرفیت‌های فرهنگی تاریخی و گردشگری این منطقه معرفی شود تا این شهر به منطقه‌ای جذاب برای علاقمندان و گردشگران فرهنگی تبدیل شود.

طالبیان با اشاره به پس لرزه‌هایی که در این منطقه در حال وقوع است، یادآور شد: امیدواریم به سرعت و قبل از تخریب بیشتر توسط پس لرزه‌های بعدی با مرمت‌های اضطراری از تخریب بیشتر جلوگیری کنیم.

وی که در این سفر از بم نیز بازدید کرده بود گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی بر اساس طرح مدیریتی مصوب منظر فرهنگی بم در زمینه مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی در بم اتفاق افتاده که تجربه بسیار خوبی برای کار‌شناسان و استادکاران برای مقاوم سازی بناهای خشتی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز