خبرگزاری کار ایران

در افتتاحیه نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی و آسیایی مطرح شد؛

وزیر ارشاد: منش خشن؛ گفت‌وگو را به سایه برده است

asdasd
کد خبر : ۵۸۱۴۰۸

صالحی گفت: آسیا بزرگانی چون مولوی، فردوسی، تختی، گاندی، نهرو، اقبال را پرورش داده است. به عنوان وزیر فرهنگ اعلام می‌کنم از هرگونه ارتباط و تعامل میان نخبگان ایرانی با سایر کشورها حمایت می‌کنیم و این مسئله را موجب بالندگی تمدن آسیایی می‌دانیم.

سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) صبح امروز (23 دی‌ماه) در افتتاحیه نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی و آسیایی که به مدت سه روز در سه شهر تهران، مشهد و بابل با حضور 23 کشور آسیایی برگزار می‌شود، گفت: تجربه‌های تاریخی در روابط بین‌الملل نشان می‌دهد هرگاه ارتباطات بین ملت‌ها در بستر فرهنگی سامان یابد، پایدار؛ صلح‌آمیز و منجر به توسعه خواهد بود چراکه ارتباطات نیازمند به اعتماد و شکل‌گیری سهم مشترک است یعنی ارتباطی که مخصوصاً امروز برای همه طرف‌ها سودمند باشد، باید دوسویه باشد و به دنبال شکل دادن مفهوم ما.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هرچه ارتباط فرهنگی تعاملی‌تر، مشارکتی‌تر و تجربی‌تر باشد، احتمال موفقیت آن بیشتر می‌شود. در این ارتباط است که امکان شکل‌گیری یک درک مشترک به وجود می‌آید و از تک‌صدایی فاصله می‌گیریم و تحمل دیگری میسر می‌شود. با این ارتباط است که استقبال از ایده‌های مختلف ممکن می‌گردد و می‌تواند سازوکار اصلی روابط فرهنگی باشد.

صالحی تاکید کرد: گفت‌وگو با این مفهوم مستلزم تغییر نگاه چندجانبه به‌جای یک‌جانبه است و اینکه فرآیند عرضه به همکاری تبدیل شود و یک‌سویه‌گویی به دو سویه‌گویی و گفتن به شنیدن مبدل شود، باید به فکر تغییر خود ترویجی بجای ترویج ارزش‌ها باشیم. در این صورت است که مشارکت جمعی بر پایه گفت‌وگو و تعامل سازنده شکل می‌گیرد و افزایش سطح تعاملات را شاهد خواهیم بود.

او اضافه کرد: توسعه، حفظ صلح و ثبات در منطقه و حتی جهان تنها بر پایه همین مشارکت جمعی محقق می‌شود و مشارکت اگر با گفت‌وگو همراه شود یعنی افزایش سطح همکاری و همگرایی. از این رو در گفت‌وگوی فرهنگی باید بر اشتراکات تاکید کنیم چراکه همین مشترکات فضای تفاهم بین جوامع را تسهیل می‌کند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم؛ گریزی به رابطه فرهنگ و توسعه زد و گفت: به دلیل رابطه مستقیم فرهنگ و توسعه روند توسعه بدون عامل فرهنگ فاقد تضمین، ماندگاری، پایداری و ادامه حیات خواهد بود. از همین روست که فرهنگ گفت‌وگو و چگونگی تعامل با دیگر فرهنگ‌ها نقش پررنگی در توسعه پایدار دارد و تسهیل‌کننده توسعه پایدار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: توسعه پایدار آسیا نیز نیازمند فضایی تعاملی براساس مفهوم تنوع فرهنگی است تا باتوجه به خصوصیات انسانی خود به توسعه فرهنگی و شکوفایی برسد. توسعه پایدار در صلح و امنیت نقش مهمی دارد. در گفت‌وگوهای ما باید تنوع فرهنگی مورد احترام قرار گیرد مخصوصا در آسیا که تمدن‌های کهنی دارد.

صالحی یادآور شد: آسیا وسیع‌ترین قاره جهان است که در تاریخ تمدن‌های جهانی جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد و حل چالش‌های پیش‌روی ما در آسیا با اتکا به گفت‌وگوهای فرهنگی همین تمدن‌ها با درنظر گرفتن دین و فرهنگ و... محقق می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: سیطره سنگین افکار افراطی ناشی از فقدان کوه گفت‌وگو و تعامل فرهنگی مخصوصاٌ میان نخبگان ما است. منش خشن؛ گفت‌وگو را به سایه برده است درحالی که تاریخ نشان می‌دهد فرهنگ اصیل‌ترین کالا و سرمایه‌ای بوده که آسیا به جهان عرضه کرده است. پس امروز هم فرهنگ‌های آسیایی می‌توانند سهم مهمی در سرنوشت بشر داشته باشند.

او سپس گفت‌وگوی فرهنگی را یک گفت‌وگوی استراتژیک خواند و گفت: گفت‌وگوی فرهنگی یک گفت‌وگوی استراتژیک است چراکه فرهنگ مجموعه‌ای از راه‌ها برای همگرایی و انسجام درونی است یعنی همانطور که فرهنگ می تواند ملت‌ها را در کنار هم نگه دارند در برقراری صلح و امنیت نیز موثر است و گفت‌وگوی فرهنگی در جهان امروز یک استراتژی شناخته می‌شود. اصولاً گفت‌وگوی فرهنگی یعنی یافتن راه‌حل مشترک برای مقابله با چالش جهانی.

صالحی افزود: در این مسیر خود باید درباره مفهوم و ارزش فرهنگ در جهان امروز به تفاهم برسیم و نباید از اشتراکات فرهنگی غافل شویم. کشف و درک اشتراک فرهنگی نگرشی است که در پی آن می‌توانیم به حل مشکلات برسیم و مشارکت‌‌ها را برای همکاری با همدیگر جذب کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: مفتخریم که فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی نیز در کنار سایر تمدن‌های آسیایی همواره در تاریخ منادی صلح و دوستی و تعامل با دیگری بوده. آسیا بزرگانی چون مولوی، فردوسی، تختی، گاندی، نهرو، اقبال را پرورش داده است. به عنوان وزیر فرهنگ اعلام می‌کنم از هرگونه ارتباط و تعامل میان نخبگان ایرانی با سایر کشورها حمایت می‌کنیم و این مسئله را موجب بالندگی تمدن آسیایی می‌دانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز