خبرگزاری کار ایران

در برنامه دو قدم تا سیمرغ مطرح شد؛

انتخاب عطاران برای "مصادره" به خاطر توانمندی‌هایش بود نه فروش/ایران خیلی بزرگ است اما ما همه بدشانسیم/عکس

asdasd
کد خبر : ۵۸۷۳۱۶

چهارمین برنامه از ویژه‌برنامه «دو قدم تا سیمرغ» با معرفی دو فیلم «مصادره» ساخته مهران احمدی و «سرو زیر آب» ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در نشست اول از برنامه دو قدم تا سیمرغ، مهران احمدی (کارگردان) و محمدحسین قاسمی (تهیه‌کننده) به معرفی فیلم خود پرداختند.

مهران احمدی که اولین تجربه کارگردانی خود را امسال به جشنواره فیلم فجر می‌برد، با اشاره به اینکه قرار نیست بازیگری را کنار بگذارد، عنوان کرد: کارگردانی از نظر من یک مسئولیت سنگین است و نمی‌توان ساده‌انگارانه به آن فکر کرد. جدای از آن، بازیگری را خیلی دوست دارم و قرار نیست هیچوقت از آن دست بکشم.

وی درباره قصه فیلم «مصادره» توضیح داد: خلاصه داستانی که از این فیلم منتشر شده، برگرفته از یک دیالوگ در یک سکانس حساس از فیلم است که بعد از دیدن فیلم می‌بینیم که ایران خیلی بزرگ است اما همه در آن بدشانسیم و این شعار فیلم محسوب می‌شود. البته نخواستیم حرف بزرگ و مهیبی بزنیم و معتقدم می‌توان از ظرفیت‌های ایران بزرگ به نحو بهتری استفاده کرد چون همه ما به این جامعه علاقمندیم و می‌‌توانیم از موهبت‌هایی که خدا به ما اعطا کرده، به نحو بهتری استفاده کنیم.

احمدی همچنین درباره عنوان فیلم گفت: از همان ابتدا نخواستیم حرف سیاسی بزرگی بزنیم و فقط یک حرف اجتماعی و انسانی داریم که در پایان فیلم بیان شده است. در ارائه پیام به هیچ دسته‌ای توجه نکردیم و با اینکه خودمان تمایلات سیاسی داریم اما در قالب یک کمدی انسانی حرف اجتماعی زده‌ایم که هم عام و هم خواص آن را دوست داشته باشند و انشاالله که این اتفاق افتاده باشد.

او افزود: علی فرقانی، نویسنده این فیلم یکسال زمان صرف نگارش و 4 ماه صرف بازنویسی آن کرد تا آنچه مدنظرمان بود، روی کاغذ بیاید. آن زمان هیچ بازیگری در ذهنش نبود و تنها به رضا عطاران فکر می‌کردیم. البته نه برای فروش بلکه به خاطر توانمندی‌های او و سایر بازیگران که همه بر این اساس انتخاب شده بودند و خوشحالم که این چهره‌ها بازیگران فیلم اول من هستند.

وی ادامه داد: 60 درصد از فیلم در ارمنستان به عنوان کشور سوم فیلمبرداری شد و 40 درصد در ایران. اما روایت فیلم در واقع امریکاست که به خاطر بافت قدیم ارمنستان، کشور آمریکا را مشابه‌سازی کردیم. علاوه بر آن کشورهایی مثل آلمان، قبرس و بوسنی هم مدنظر ما بودند اما ارمنستان هم به لحاظ جغرافی و هم ویژگی‌های طبیعی گزینه آخر ما محسوب شد. هر چند من در شب اولی که به این کشور سفر داشتم، ناامید بودم اما در روزهای بعد و تحقیقاتی که در مناطق مختلف ارمنستان انجام دادیم، امیدوارتر شدم چراکه از همان مرحله پیش‌تولید با فرید ناظر فصیحی، مدیر جلوه‌های ویژه در ارتباط بودیم و او هم همراه ما می‌آمد تا با مشورت‌هایش بهترین لوکیشن را انتخاب کنیم.

احمدی همچنین درباره گریم بازیگران که با مدیریت نوید فرح مرزی بود، بیان کرد: این فیلم سیر تاریخی دارد بنابراین در چهره‌پردازی باید موارد خاصی رعایت می‌شد. ما 6 شخصیت اصلی و 15 فرعی و ده‌ها بازیگر داشتیم که برای همه آنها باید فکر می‌شد به همین خاطر 2ماه طراحی گریم به طول انجامید.

در ادامه محمدحسین قاسمی (تهیه‌کننده) با اشاره به اینکه این فیلم از سال 53 تا امروز را روایت می‌کند، بیان کرد: هر کدام از کارهای من حال و هوای خاص خود را دارد و من در یک ژانر خاص کار نمی‌کنم اما می‌خواهم هر کاری را که انجام می‌دهم دغدغه‌ای از من باشد. «مصادره» یک موضوع جذاب داشت که باعث شد آن را کار کنم. این فیلم در بخش‌های مختلف سختی‌های خاص خود را داشت به خصوص در تولید اما در همه حال لبخند بر لب همه ما بود و ویژگی‌های اثر محرک خوبی برای همکاری با مهران احمدی بود.

وی افزود: من هم مثل بقیه همکارانم علاقمندم که اکران عید را داشته باشم و امیدوارم شرایطش فراهم شود. «مصادره» برای مخاطب و مردم ساخته شده و تمام تلاش‌مان بر این بود تا احترام به بیننده را حفظ کنیم.

دومین نشست به معرفی فیلم‌ها با اجرای منصور ضابطیان اختصاص داشت.

سیدحامد حسینی (تهیه‌کننده) فیلم «سرو زیر آب» گفت: محمدعلی باشه آهنگر، کارگردان فیلم به دلیل روزهای فشرده قبل از جشنواره و رساندن به موقع اثر امکان حضور در این نشست را پیدا نکرد. 

علیرضا زرین دست در ادامه بیان کرد: حضور ما بدون کارگردان معنایی ندارد چون همه عوامل با ایشان قدم به قدم تا پایان راه آمده‌اند و رهبری یک گروه بزرگ را به عهده داشتند. این فیلم تاکنون برای تعدادی از اهالی سینما به نمایش درآمده و خوشبختانه بازخوردهای خوبی را شاهد بودیم.

ستاره اسکندری نیز درباره ویژگی‌های این فیلم سینمایی گفت: خاصیت کارگردانی که سابقه ساخت فیلم در زمینه جنگ دارد این است که جنگ را از نگاه صلح روایت می‌کند. این فیلم حکایت سربازانی از قوم و نژادهای گوناگون است اما نگاهی فرامرزی دارد.

حسینی نیز در تکمیل این توضیح عنوان کرد: «سرو زیر آب» قصه اتفاقات و روزگاری است که بر شهدا و خانواده‌هایشان گذشته و اساس روایت در نبرد اهواز و جریان‌های اطراف آن است.

حسین باشه آهنگر نیز به غیبت پدرش اشاره کرده و توضیح داد: عدم حضور ایشان را حمل بر کم اهمیتی یا جسارت نگذارید. پدر این روزها با توجه به زمان اندکی که تا شروع جشنواره باقی مانده به شدت درگیر انجام مراحل پایانی است تا فیلم را در بهترین شرایط به فجر برساند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز