خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری رونمایی از مستند کارستان مطرح شد؛

اگر تلویزیون کارستان را پخش نکند، آن را به بی‌بی‌سی‌ خواهیم داد/گروهی دائم خبرهای ناامیدکننده منتشر می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۵۹۷۱۸۲

نشست خبری و مراسم رونمایی از مجموعه فیلم‌های کارستان، صبح امروز (شنبه 5 اسفند ماه) در خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رخشان بنی‌اعتماد (مشاور مجموعه فیلم‌های کارستان) طی سخنانی گفت:‌ ساخت کارستان یک داستان طولانی، سخت ولی لذتبخش و تلاشی بود برای اینکه نخواهیم باور کنیم نمی‌شود در این کشور کار کرد و برای کار در این کشور نیاز به چنین جنون‌هایی که در مجموعه کارستان انجام دادیم، داریم.

وی ادامه داد: به همان اندازه که فیلمساز اجتماعی باید مشکلات را نشان بدهد باید تلاش افرادی را که سعی می‌کنند با کارهای خود مشکلات جامعه را کم کنند نیز نشان دهد. امروز کسانی در جامعه هستند که بالاتر از کارآفرین، ارزش‌آفرین هستند و فقط به دنبال ایجاد شغل نیستند و نگاه دیگری به جهان و هستی دارند.

بنی‌اعتماد با اشاره به اینکه پروژه ساخت کارستان از چند سال قبل و از زمان آشنایی با فیروزه صابر و هدی صابر در ذهن وی شکل گرفته بود، گفت: امکان ساخت این فیلم در چند سال قبل میسر نشد تا اینکه مجتبی میرطهماسب برای ساخت این فیلم‌ها برنامه‌ریزی کرد و کارستان یک کارگاه کاملا حرفه‌ای و آموزشی برای تولید فیلم بود.

وی ادامه داد: وقتی این آثار را تولید می‌کردیم، تصور می‌کردیم که تلویزیون و دانشگاه‌ها برای نمایش این فیلم‌ها استقبال می‌کنند و حتی تلویزیون از اعتبار این فیلم‌ها برای افزایش اعتبار خود تلاش می‌کند. به تنها چیزی که فکر نمی‌کردم این بود که باید بعد از ساخت انرژی بیشتری برای نمایش این فیلم‌ها بگذاریم. هرچند امروز ناامید نیستیم.

بنی‌اعتماد افزود: قرار بود 26 فیلم ساخته شود و تاکنون شش فیلم ساخته شده و همچنین دو کتاب عکس درباره ایران و پشت صحنه فیلم‌ها منتشر می‌شود و قرار است 20 کتاب درباره ارزش کار و کارآفرینی برای نوجوانان و کودکان و همچنین پنج فیلمنامه سینمایی با مدیریت فرهاد توحیدی در یک سال و نیم آینده نوشته شود.

بنی‌اعتماد با اشاره به عدم حمایت تلویزیون و دستگاه‌های دیگر از این مستند گفت: چند نفر از مدیران تلویزیون فیلم را دیدند و این فیلم‌ها هیچ مشکلی برای پخش در تلویزیون ندارد مگر اینکه با تفکرات ما مشکل داشته باشند. اما همینجا می‌گویم اگر این فیلم‌ها را صداوسیما پخش نکند، من از هر شبکه دیگری که آنها را نمایش بدهند نمایش خواهم داد و حتی آن را از بی بی‌سی‌ نیز پخش خواهم کرد.

مجتبی میرطهماسب (تهیه‌کننده مجموعه‌های کارستان) نیز گفت: علاوه بر شش فیلم تولید شده فیلم مستند توران میرهادی به عنوان توران خانم به عنوان هفتمین فیلم ساخته شده است. همه ما باید کمک کنیم که این نسخه‌ها فقط برای نمایش خانگی باشد و از کپی غیرقانونی آنها جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: هدف ما در ساخت این فیلم و بعد نمایش آن احترام به مخاطب بود و تلاش کردیم این احترام حفظ شود. علاوه بر نسخه لوح فشرده از 11 اسفند نسخه آنلاین در داخل کشور و خارج کشور عرضه می‌شود. همچنین با وزارت علوم در حال مذاکره هستیم که این فیلم‌ها در دانشگاه‌ها اکران شود.همچنین نمایش موردی این فیلم‌ها از آوریل سال آینده در آمریکا و انگلیس و از هفته آینده در آلمان آغاز می‌شود.

میرطهماسب با انتقاد از بی‌توجهی تلویزیون به اینگونه مستندها گفت: اگر ما واقعا دنبال بحث‌هایی مانند اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید و صنعت و همچنین رفع بیکاری هستیم قطعا افرادی که در این فیلم‌ها تلاش کردند مصداق این حرف هستند و نمایش این فیلم‌ها می‌تواند کمک زیادی به فرهنگ‌سازی برای تولید کند.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از حیات سینمای مستند در پخش است و ما به دنبال پخش درست این مستندها هستیم. ما تلاش بسیاری کردیم که معبری را به تلویزیون بازکنیم و هر چند من برای پخش تیزرهای این فیلم از تلویزیون سپاسگزارم. اما به دنبال این هستیم که حق پخش فیلم‌ها توسط تلویزیون و وزارت علوم خریداری شود.

وی ادامه داد: مجموعه درآمدهای کارستان در اکران هنر و تجربه و فروش دی‌وی‌دی و رایت دانشگاهی می‌تواند تقریبا هزینه تولید را بازگرداند.

میرطهماسب در پاسخ به سوال ایلنا درباره فاز دوم ساخت مستندهای کارستان گفت: فعلا فاز جدیدی برای تولید مستند نداریم و هدف اصلی ما نگارش پنج فیلمنامه داستانی است که سه فیلمنامه نوشته شده و دو فیلمنامه نیز در حال نگارش است.

فیروزه صابر (رئیس بنیاد توسعه کارآفرنی) نیز گفت: ایده‌ای که بنی‌اعتماد و میرطهماسب ایجاد کردند یک امر ارزش‌آفرین است و امیدوارم این تصویر در نسل جوان ما اثر بخش باشد و نمایش این فیلم‌ها بتواند تغییر ایجاد کند و نسل جوان ببیند که افرادی توانستند در همین شرایطی که از نگاه گروهی بسیار بد و ناامیدکننده است، به خوبی فعالیت کنند.

وی با اشاره به همکاری خود با مجموعه کارستان گفت: ما در این بخش بیش از 500 کارآفرین را در مرحله اول انتخاب کردیم و بعد با تشکیل یک شورای راهبردی از میان 500 نفر به 70 نفر و از آن 70 نفر شش نفر را انتخاب کردیم. معیارهای ما تنوع کارآفرینی در صنعت، اقلیم و جنسیت بود. کارستان امروز یک تیم است و در عرصه سینمای مستند عناصری را که قبلا به هم وصل نبودند، به هم وصل کرده است.

طوفانی (مسوول بخش مستند کارستان و مدیر شهر فرنگ) نیز گفت: تلاش داریم که نگاه متفاوتی را در حوزه نشر آثار سینمایی ایجاد کنیم و به دنبال آن هستیم که یک محصول خاص را با یک بسته‌بندی شیک و جدید به مخاطب خاص برسانیم. هر فیلم به صورت تکی و به‌صورت مجموعه کامل در قیمت‌های متفاوت همراه با زیرنویس انگلیسی و پشت صحنه و پژوهش عرضه می‌شود.

حاجی‌بابا کارآفرین حاضر در فیلم پنبه تا آتش نیز طی سخنانی گفت: این فیلم‌ها بخشی از زندگی ما را نشان می‌دهند اما تمام 65 روز زندگی یک کارآفرین قابلیت تبدیل شدن به یک اثر سینمایی را دارد. من برای ساخت شرکتی که 143 شریک دارد و در سال 74 با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افتتاح شد، زحمات زیادی کشیدم و لوح تقدیر گرفتم و هم به قصر رفتم و هم به اوین.

شیرین پارسی (کارآفرین حاضر در فیلم شاعران زندگی) نیز گفت: امروز باید به همه تبریک بگوییم. امروز با نمایش این فیلم‌ها مشخص می‌شود که همه کسانی که دستی در میهن‌پرستی دارند ناامید نشدند. ما امروز در کشور کارهای خوبی انجام می‌دهیم و کارهای خوبی صورت می‌گیرد اما متاسفانه گروهی دائم خبرهای ناامیدکننده منتشر می‌کنند چرا باید به خودمان دائم انگ بی‌بصیرتی بزنیم.

وی درحالیکه بغض کرده بود با نتقاد از رفتاری که با فعالان محیط زیست می‌شود، گفت: متاسفانه در یک ماه اخیر حرف‌هایی درباره فعالان محیط زیست زده شد که بخشی از آنها درست نیست و انگ‌هایی زده شد که درست نیست اما من معتقدم همانطور که درختان در آستانه بهار جوانه می‌زنند همچنان این جوانه‌ها در کشور شکل خواهد گرفت. ما همچنان به حرکت خود ادامه می‌دهیم و در ریل امید به مسیر خود ادامه خواهیم داد.

مریم شیرزادی (کارآفرین حاضر در مستند مادر زمین) نیز گفت: من به مدت چند سال به دلیل احکامی که داشتم از کار و تحصیل محروم بودم اما توانستم کاری را که دوست داشتم در زمینه محیط زیست و جلوگیری از آلودگی انجام دهم.

وی ادامه داد: وضع ما از لحاظ آلودگی اصلا خوب نیست و ما در میان کشورهای دیگر از میان رتبه‌های آلودگی در رتبه هشتم جهان قرار داریم.

رسولیان (کارآفرین حاضر در مستند طبرستانی‌ها) نیز گفت: در این فیلم‌ها نشان داده شد که به جای حرف زدن می‌شود کار کرد. متاسفانه در کشور ما همه حرف‌های خوبی می‌زنند و دائم می‌گویند که ما باید به فلان جا برویم یا فلان رتبه را کسب کنیم اما نمونه عملی و عینی خیلی کم است.

مصطفی لطفی (کارآفرین حاضر در مستند پازلی‌ها) نیز گفت: پازلی‌ها درباره تلاش چند جوان است که می‌خواهند به موفقیت از طریق کسب و کار اینترنتی برسند. ما حدود 10 نفر هستیم که امروز یک موسسه دانش بنیان تاسیس کردیم و اصلا ناامید نیستیم. اما همه امید ما این است که تبدیل به یک کارآفرین موفق شویم.

مجموعه مستندهای کارستان شامل شش مستند طبرستانی‌ها، پنبه‌ تا آتش، بنیان‌گذار محک، مادر زمین، پازلی‌ها، شاعران زندگی است که در پایان این نشست از نسخه نمایش خانگی آن رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز