خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری نخستین جایزه شعر بهاران مطرح شد؛

لنگربانی: ما به تنهایی برگزارکننده هستیم و قدر بضاعتمان کار می‌کنیم/ عبدالملکیان: شعر حسودترین معشوقه دنیاست

asdasd
کد خبر : ۵۹۷۳۳۵

گروس عبدالملکیان تاکید کرد: رویکرد ما در جایزه شعر بهاران یک رویکردحمایتی است و مساله ما این است که خروجی‌های ادبی‌مان کاربردی باشند.

به گزارش ایلنا، نشست خبری نخستین جایزه شعر بهاران ظهر امروز شنبه پنجم اسفند ماه در آخرین ماه از فصل زمستان با حضور ابوالفضل بانی مدیر موسسه بهاران و گروس عبدالملکیان دبیر این جایزه در موسسه بهاران برگزار شد.

در این نشست گروس عبدالملکیان، دبیر جایزه شعر بهاران در خصوص این جایزه ادبی گفت: حدود یک سال پیش با رئیس مؤسسه بهاران و دیگر دوستان دست‌اندرکار موسسه گفتگویی داشتیم؛ قرار شد در کنار فعالیت‌های ادبی این موسسه، برای حمایت از استعدادهای شعر و ادبیات دو جایزه را راه‌اندازی کنیم که یکی به داستان اختصاص داشته باشد و یکی به شعر.

وی افزود: مساله اساسی جایزه شعر بهاران این است که یک جنبه مکمل دارد و فعالیت‌های علمی و ادبی موسسه را تکمیل می کند. تفاوت اصلی این جایزه با دیگر جوایز حوزه شعر نیز به این دید برمی‌گردد که شعر حسودترین معشوقه دنیاست یعنی اگر شاعری شعر را به خاطر جایزه، مقام و جایگاه بخواهد و هرکدام از این مولفه‌ها را در نظر داشته باشد شعر اندک اندک از او خداحافظی می‌کند و می‌رود، مگر اینکه آن مقولات را به خاطر شعر بخواهد. نگاهی که ما در این جایزه داریم این است که شعر وسیله نیست بلکه هدف است.

دبیر جشنواره شعر بهاران با اشاره به انتشار کتابی مشترک برای برگزیدگان جشنواره ادبی بهاران بیان کرد: مسئله اصلی ما در جایزه ادبی بهاران، خروجی است. اینکه خروجی جشنواره علمی، ادبی و کاربردی باشد. از این جهت می‌خواهیم حمایت‌ها را از جایزه ادبی بهاران انجام دهیم.

عبدالملکیان در ادامه اینطور گفت که ما جایزه شعر بهاران را با این نیت راه‌اندازی کردیم که بتوانیم برای برگزیده‌ها، دوره‌ها و سفرهای فرهنگی برپا کنیم؛ کتابی از مجموعه آثارشان منتشر کنیم و پس از مدتی آثار مستقل‌شان منتشر شود.  رویکرد ما یک رویکردحمایتی است و مساله ما این است که خروجی‌های ادبی‌مان کاربردی باشند.

در ادامه این سخنان، بانی گفت: ۵ سال است موسسه بهاران بخشی از دغدغه‌های خود را روی داستان و شعر متمرکز کرده است به همین دلیل گفتیم تا محصولاتی که تا امروز گردآوری کرده‌ایم پیش روی داوران این جایزه بگذاریم.

این مدیر فرهنگی گفت: تفاوت کوچک این جایزه با دیگر جشنواره‌های شعری کشور این است که ما به تنهایی برگزار کننده هستیم و توقعی هم نداریم یعنی به قدر بضاعت‌مان کار می کنیم و امیدواریم بتوانیم ادامه دهیم.

در بخش دیگری از این نشست عبدالملکیان در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: ما از حجم کمی و کیفی آثار واصله غافلگیر شدیم بیش از ۶۰۰ نفر و در مجموع بیش از ۳ هزار اثر در این جایزه شرکت کرده اند و آثار در سه مرحله بررسی شدند. در مرحله مقدماتی شعرهای متوسط و ضعیف کنار گذاشته شدند و ۱۰۰ نفر به مرحله بعدی رفتند. از بین این ۱۰۰ نفر هم ۳۰ نفر نامزد نهایی شدند. اعلام اسامی این نامزدها در روز اختتامیه خواهد بود، با توجه به رویکرد حمایتی که به آن اشاره کردم از منظر ما این ۳۰ نفر برنده هستند یعنی از آن حمایت‌ها برخوردار خواهند بود و آثارشان منتشر خواهد شد. اما چون عنوان جایزه بر پیشانی فعالیت ماست از بین این ۳۰ نفر ۵ برنده و ۵ برگزیده معرفی خواهند شد یعنی در مجموع ۱۱ نفر که تندیس و مبلغی به آنها تعلق خواهد گرفت.

دبیر جایزه شعر بهاران تصریح کرد: کیفیت و کمیت آثار ارسالی به جایزه شعر بهاران خوب بود. بسیاری از دوستان صاحب کتاب که در موسسات انتشاراتی مانند چشمه، مروارید، نیماژ و چندین نشر دیگر منتشر کرده‌اند، در این جایزه ادبی شرکت کردند. با استعداد های تازه ای برخورد کردیم که نامشان به گوش ما نخورده است. سال اول جایزه را به این شکل تعریف کردیم و جشنواره صرفا در حوزه شعر نیمایی، آزاد و سپید برگزار شد. موضوعیت خاصی نداشتیم.

عبدالملکیان در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت:‌ خوشحالیم که در نخستین دوره این جایزه، شاعران استخوان‌دار و حرفه‌ای در کنار شاعران مبتدی و جوان در جایزه حضور دارند. در سال اول به بررسی شعر نو (نیمایی، سپید و آزاد) پرداختیم اما این امکان وجود دارد که در سال‌های آینده قالب‌های دیگر را بررسی کنیم. 

اختتامیه اولین جشنواره شعر بهاران روز سه‌شنبه ۸ اسفند ، ساعت 18 در سالن ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز