خبرگزاری کار ایران

اشرف بروجردی مطرح کرد؛

دانش به قوم خاصی متعلق نیست

asdasd
کد خبر : ۵۹۷۴۰۸

رئیس فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری(ایفلا) با رئیس و معاونان و مدیران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دیدار کرد.

به گزارش ایلنا، اشرف بروجردی در دیدار با رئیس فدراسیون بین المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری (ایفلا) گفت: همیشه بحث اینکه بتوانیم مناسباتمان را با ایفلا افزایش دهیم در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مطرح بوده است، به‌ویژه اینکه عزیزان زیادی نیز در حوزه کتابداری و از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ایفلا درخشیده‌اند.

مشاور رئیس‌جمهور تصریح کرد: از همان ابتدا که حکم ریاست این سازمان را از رئیس جمهور دریافت کردم، عزمم بر این بود تا تعاملام بین‌المللی را در حوزه فرهنگ افزایش دهم. حال امیدوارم با این مناسبات زمینه توسعه هرچه بیشتر ارتباطات در این حوزه فراهم شود.

بروجردی با اشاره به هشتادمین سال تاسیس کتابخانه ملی ایران اظهار کرد: حضور شما در ایران و در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران را غنیمت شمرده و امیدواریم از طریق ایفلا منابع اطلاعاتی مربوط به کتاب و سند را با سایر کشورها توسعه دهیم چراکه معتقدیم دانش به قوم خاصی متعلق نیست و تمام انسان‎‌ها باید از آن بهره‌مند شوند. ما مرتب اخبار مربوط به ایفلا را رصد کرده و در هر بخشی که بتوانیم موثر عمل کنیم، وارد می‌شویم.

گلوریا پرز سالمرون هم من تشکر از میزبانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: امیدوارم در سایه این ارتباطات عملکرد بهتری را در همکاری‌های مشترک شاهد باشیم.

او با اشاره به کارگاه‌های مختلفی که سال گذشته در ایفلا برگزار شده بود بود، تصریح کرد: در این کارگاه‌ها به چالش‌هایی در زمینه کتابداری پرداختیم و امسال نیز به این روند ادامه خواهیم داد.

او در ادامه گفت: در ۱۹ مارس امسال هم نشست روسای کتابخانه‌های ملی برگزار و مباحث خوبی مطرح می‌شود. اینکه کتابخانه‌های جهان با چه چالش‌هایی مواجه شده و چه برنامه‌های عملی در این زمینه تدارک می‌بینند.

او افزود: با توجه به مقوله جهانی شدن کارگاه‌هایی در مناطق و کشورهای مختلف و به نفع این کشورها برگزار خواهد شد. برای ایفلا مهم است تا تمام کشورها درگیر این مباحث شوند؛ چرا که ایفلا چیزی به جز انجمن‌ها و نهادهایی که در زمینه کتاب فعالیت می‌کنند و مباحثه برای حل چالش‌های موجود نیست.

رئیس ایفلا با تاکید بر اینکه در سطح جهانی به ساختار بهتری نیاز داریم، خاطر نشان کرد: در ایفلا ایران مدلی برای سایر کشورها محسوب می‌شود. سال گذشته ۱۴ نفر از ایران در ایفلا حضور داشتند و امیدواریم با توجه به اینکه سال آینده ایفلا در کوالالامپور برگزار می‌شود و مشکل دریافت ویزا وجود ندارد، تیم اعزامی از ایران چشم‌گیر تر نیز باشد.

همچنین منوچهر خسروی، معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به سابقه حضور ۴۰ ساله ایران در ایفلا اظهار کرد: ایران جزء اولین کشورهایی بود که ایران مارک را بر اساس یونی مارک تعریف کرده و بر همین اساس به صورت مرتب جلساتی را دراینباره داریم.

او افزود: ایران جزء اولین کشورها در آموزش کتابداری محسوب می‌شود. در ایران نزدیک به ۳۰ گروه کتابداری وجود دارد که در سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مغول به تحصیل اند. پنج نشریه علمی در حزوه آرشیو، کتبداری و کتابخانه در اینجا منتشر می‌شود.

غلامرضا امیرخانی معاونه کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه این نشست با اشاره به دومین دیدار خود با رئیس ایفلا گفت: فرهنگ و ادبیات اسپانیا در ایران بسیار مورد توجه است، امیدوارم در دوره ریاست شما بر ایفلا برای کتابداری ایران شاهد اتفاقات درخشانی باشیم.

همچنین سیدمهدی موسوی کوهپر معاون توسعه مدیریت و منابع در سخنانی گفت: ایران کشوری است که در زمینه کتاب سابقه طولانی دارد. ما هم در دوران پیش از اسلام و هم در دوران اسلامی به بحث کتاب و کتابداری توجه ویژه ای داشتیم.

در پایان این دیدار از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هدایایی به رسم یادبود به گلوریا پرز سالمرون اهدا و ایشان نیز متقابلا هدایایی به رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هدیه کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز