خبرگزاری کار ایران

اختتامیه اولین جایزه‌ شعر بهاران برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۵۹۸۷۶۰

اختتامیه جایزه‌ شعر بهاران به داوریِ ضیا موحد، احمد پوری، بهزاد خواجات، گروس عبدالملکیان و اکبر اکسیر؛ هشتم اسفندماه یک‌هزار سیصد و نود و شش در سالن ناصریِ خانه‌ هنرمندان ایران برگزار و برگزیدگان جایزه شعر بهاران معرفی شدند.

به گزارش ایلنا؛ دبیرخانه‌ی این جشنواره از حدود ٧ ماه پیش آغاز به فعالیت کرد و در این مدت ٣٥٠٠ اثر از بیش از ششصد شاعر به دبیرخانه جشنواره رسید.کمیت آثار ارسالى چشمگیر و میانگین کیفیت کارها نیز قابل قبول بود. جهت داوری به هر شاعر کدى اختصاص داده شد و نام شاعر از پیشانى شعرها کنار رفت تا داورى آثار فارغ از هر نام و شبهه اى انجام بپذیرد. در مرحله اول داورى آثار ضعیف و متوسط کنار گذاشته شد. در مرحله نهایى حدود ٥٠٠ شعر از قریب به صد شاعر به دقت بررسى و تحلیل شدند و داوران به شکل مستقل به هر شاعر از یک تا صد امتیاز دادند. جمع‌بندى آراء اتفاق افتاد و سى نفر از شاعران به عنوان نامزدان نهایى این جایزه برگزیده شدند که در دل آن‌ها نیز برندگان و تقدیر شدگان مشخص شدند.

گروس عبدالملکیان دبیر این جشنواره گفت: پیش‌تر نیز گفته و نوشته‌ام که شعر حسودترین معشوقه دنیاست و به محض آنکه احساس کند شما او را به خاطر چیز دیگرى مى خواهید، از شما خداحافظى مى‌کند و مى رود. فرقى نمى‌کند که آن چیز مقام باشد یا ثروت یا شهرت؛ یا هر مقوله دیگرى. شعر اگر براى شاعر حکم وسیله را داشته باشد، از او دور مى شود و مى رود، مگر آنکه هدفش باشد.

وی در ادامه افزود: گاه شاهدیم که معدودى از دوستان چنان درگیر یک جایزه مى‌شوند که آدم احساس می‌کند هدف غایى شعر گرفتن جایزه است و اصلا فراموش مى‌کنیم شاعر مال جایزه است یا جایزه مال شاعر.

پس آیا بهتر نیست که کلاً جایزه به شعر و کتاب شعر کنار گذاشته شود؟ یا نه به روش دیگر مى شود منِ شاعر تمرین کنم که منش و رابطه‌ام با هر جایزه‌اى که به شعر داده مى‌شود، از کف زدن مخاطبین در یک جمع کوچک گرفته تا جایزه اول شعر بهاران را طورى تعریف کنم که در نهایت در خدمت شعرم باشند. به طور طبیعى با پیشنهاد اول، یعنى حذف تمام جوایز شعرى مخالفم. آن هم در جهانى که خواسته و ناخواسته به این سمت مى رود که شعر را به عنوان یکى از عمیق‌ترین جلوه ‌هاى زبان کمرنگ و کمرنگ تر کند.

عبدالملکیان در ادامه افزود: شعر، هر بار که خوانده مى‌شود به دنیا مى‌آید، و هر که آن را خوانده، یعنى آن را به دنیا آورده؛ در مرور سطرها و خلوتى که با شعر مى سازد به گونه اى متفاوت این بچه را بزرگ مى‌کند. پس مى‌شود گفت شعر تا خوانده نشده شعر نشده است، همان‌طور که انسان تا به دنیا نیاید، تا راه نرود، انسان نمى‌شود. شعرى که خوانده نشده جنینى مرده در رحم کاغذ است. شعر شناخت مى‌آفریند و هربار بیشتر به دنیا بیاید حجم بیشترى از تاریکىِ جهان را روشن خواهد کرد. پس هر مقوله‌اى که همراهى کند تا شعر گسترده‌تر و عمیق‌تر خوانده شود، به جمعیت روشنایى خواهد افزود. خواه دنیاى نشر باشد یا مطبوعات یا جوایز و جلسات؛ و اگر اینها همه و همه پله‌هاى نردبانى براى بالا رفتن شعر باشند نه تنها مضر نیستند که مبارکند. البته کیفیت و استحکام این پله ها بحث دیگرى ست که طرحش فضاى دیگرى می‌طلبد.

دبیر جشنواره در پایان سخنانش گفت: بهاران در نظر دارد حمایتى چند جانبه را در ادامه مسیر از هر سى نامزد نهایى انجام بدهد. بر خلاف بسیارى از جوایز دیگر براى موسسه بهاران اختتامیه‌ى این جایزه افتتاحیه است. افتتاح مسیرى براى حمایت از هر سى نفر به شکل‌هاى گوناگون. با انتشار کتابى از شعرهاى این شاعران، برگزارى سفرهاى فرهنگى و جلسات شعرخوانى براى معرفى هرچه بیشتر این عزیزان. سرانجام جایزه بهاران این امید را دارد که در پروسه‌اى بلند مدت و طى دوره‌هاى مختلف بتواند یکى از پله‌هاى موثر در مسیر صعود شعر باشد. مى‌گوییم «بلند مدت» چرا که مى‌دانیم شعر پروسه‌اى بلند مدت است و هر مقوله مرتبط با شعر نیز در صورتِ تحمل و تامل و صبورى نتیجه خواهد داد. چرا که به قول «نرودا» کار شاعر مثل کار آب‌هاى زیرزمینى است که سال‌ها باید ذره ذره سنگ‌ها را بتراشد، خاک را کنار بزند و رو در روى خورشید بایستد.

در ادامه برنامه رشید کاکاوند، مجری مراسم از مدیر موسسه‌ی بهاران ابوالفضل بانی دعوت به سخنرانی کرد. مدیر موسسه بهاران با تشکر از کسانی که در این مراسم حضور داشتند گفت: بهاران موسسه مستقلی است و کسی از بزرگان، حاکمان و حکمفرمایان در این جلسه حضور ندارند. حتی اطلاعی از جایزه ندارند و اگر هم خبر داشته باشند یا برای حضور در این مراسم دعوت شده باشند نیامده‌اند. زیرا ما بر این باور هستیم، مردم ماندگارترین واژه ابدی تاریخ هستند.

پس از قرائت بیانیه هیات داوران اولین دوره‌ی جایزه‌ی شعر بهاران، برگزیدگان و شایستگان تقدیر این جایزه بدین شرح اعلام شدند:

شایستگان تقدیر: ساجد فضل زاده، پیام جهانگیری، آیدا گلنسایی، صابر سعدی‌پور، میثم فلک‌ناز و محمد عسگری.

برگزیدگان: علیرضا عسگری، رضا یاوری، زینب صابر، ادریس بختیاری و آریا صدیقی.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز