خبرگزاری کار ایران

در سفر به ساری، بازدید خانه‌های تاریخی آن را فراموش نکنید؛

سفر در زمان از قلب عمارت‌های قجری مازندران+فیلم و عکس

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۱۶۳

بسیاری از مسافران نوروز به مازندران و مرکز آن ساری می‌روند تا از آب‌وهوای خوبش لذت ببرند، اما اگر می‌خواهید سفری متفاوت در شمال کشور داشته باشید، می‌توانید در شهر ساری به سراغ خانه‌های تاریخی بروید و معماری زیبای آن‌ها را ببینید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با اینکه شهرهای استان مازندران به سرعت تغییر ظاهر می‌دهند و از بافت تاریخی خود جدا می‌شوند، اما هنوز هم می‌توانید سراغی از بافت تاریخی در ساری بگیرید. شهری تاریخی که هم طبیعتی تماشایی دارد و هم تاریخی پرقدمت. در این شهر می‌توانید در کنار بناهای مهمی همچون آب‌انبارها، مساجد، برج‌ها، حمام‌ها، عمارت‌ها و کاخ‌های قدیمی، سراغ خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی‌اش بروید که بسیار چشم‌گیرند. خانه‌هایی چون عمارت منوچهرخان کلبادی و حمام وزیری، عمارت فاضلی، تکیه آب انبار نو، خانه رمدانی، خانه سردار جلیل کلبادی، خانه میرگتی، تکیه عباس‌خانی و مسجد و مدرسه مصطفی‌خان که معماری سنتی ایرانی در بافت ساری را در خود حفظ کرده‌اند.

 

فهرست گشت‌وگذار

خانه سردار جلیل: مازندران در دوره قاجار سه قدرت برتر داشت؛ امیرموید سوادکوهی ‌(رئیس کل قشون مازندران)، عباسقلی‌خان لاریجانی (ملاک بزرگ) و لطفعلی‌خان سردار جلیل از ملاکان بزرگ و یکی از امرای ارتش. سردار جلیل بعدها یکی از مشروطه خواهان شد و تنها عمارت باشکوه سه طبقه در دوران خود را برای خانواده‌اش در مجاورت بازار قدیمی ساری در محله بهرام «اُتُر» ساخت. او برای ساخت این عمارت، گروهی از معماران و نجاران اصفهانی را به ساری آورد و آن‌ها هم تمام بنا را با خشت خام ساختند و برای تزئین نمای آن از آجر، آهک و ساروج استفاده کردند. حیاط بزرگ این عمارت، 2500 مترمربع مساحت دارد و در ساخت بنا از آهن استفاده نشده است. بالای در و پنجره‌های این بنا طاق‌نماهای قوسی زیبایی با چوب کاج ساخته شده و رویشان با سفالینه‌های زیبایی پوشانده شده است. متاسفانه این عمارت زیبا که به ثبت ملی هم رسیده، در حال ویرانی است و نیاز به مرمت اساسی دارد.

خانه کلبادی: درست در مرکز شهر ساری و در محله‌ «آب‌انبار ‌نو»، خانه ای قرار دارد که حدود ۱۳۰سال پیش برای سردار جلیل از امرای ارتش دوره قاجار ساخته شد. سردار قجر این خانه را برای پسرش «امیرنصرت شکوه نظام» ساخت، اما با مرگ زودهنگام او، این عمارت به منوچهرخان کلبادی، فرزند او واگذار و به‌نام او مشهور شد. منوچهرخان کلبادی از ملاکین منطقه و زمانی نیز نماینده مردم ساری در مجلس شورای ملی شد. او در سال۱۳۶۲ فوت شد و این بنا در سال ۱۳۷۰ در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت. این عمارت دو طبقه، یک حیاط مرکزی و دو بخش اندرونی و بیرونی، به صورت شمالی ـ جنوبی دارد که حالا به موزه صنایع‌دستی ساری تغییر کاربری داده است. در هر طبقه این عمارت زیبا، یک شاه‌نشین و اتاق‌هایی به صورت قرینه در دو طرف آن قرار دارد. پنجره اتاق‌های طبقه بالا تزئینات زیبای قاجاری دارند. این بنا در کنار حمام وزیری و آب‌انبار نو که هر سه در یک کوچه قرار دارند، مجموعه موزه‌ای ساری را تشکیل می‌دهند.

عمارت رمدانی: خانه‌های تاریخی ساری نیاز به توجه ویژه‌ای دارند؛ یکی از نمونه‌هایش همین عمارت رمدانی که 180 سال پیش ساخته شده که دو بنای اصلی با سردر قدیمی و نمایی بسیار زیبا دارد. بنای جلویی این خانه، دو طبقه است و سردری بسیار زیبا دارد که می‌توان معماری دوران قاجار را رد آن دید، اما بنای دوم که در پشت بنای اول قرار دارد، دچار تغییرات اساسی شده و معماری جدیدتری دارد. الحاقات نامناسب و عوامل طبیعی مثل رطوبت، شکستگی سفال‌ها، پوسیدگی چوب‌ها و از بین رفتن کف‌پوش‌ها موجب تخریب بیشتر این بنا شده‌اند. این بنا که به ثبت ملی رسیده، در محله آب‌انبار نو واقع شده است.

عمارت فاضلی: در مجاورت عمارت رمدانی، یکی دیگر از خانه‌های زیبای تاریخی ساری راخواهید داد؛ عمارت فاضلی در دوره قاجار ساخته شد و همچون عمارت رمدانی، در دوران پهلوی، تغییراتی کرد و الحاقاتی به آن اضافه شد. قسمت قاجاری و ﺍﺻﻠﻰ ﺑﻨﺎ در ﺳﻪ طبقه ساخته شده که ﺳﺮﺩﺍبی ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﺯﻳﺮزمین دارد. ﻧﻤﺎﻯ این ﺑﻨﺎ ﺁﺟﺮﻯ است و ﺩﺭﻫﺎ ﻭ ﮐﺘﻴﺒﻪﻫﺎﻯ ﺑﺎﻻﻯ ﺁﻥ ﺑا ﻃﺮﺡﻫﺎﻯ ﺍﺳﻠﻴمی، ﺷﻤﺴﻪﺍﻯ ﻭ ﺳﺘﺎﺭﻩﺍﻯ ﺑﺎ ﺷﻴﺸﻪﻫﺎﻯ ﺭﻧﮕﻰ تزئین شده‌اند.

 

مسیر رسیدن

از تهران تا ساری، از جاده فیروزکوه حدود۲۸۰ و از جاده هراز حدود ۲۶۰ کیلومتر راه دارید. هرجای ساری که باشید، تابلوهای راهنما شما را به سمت مرکز شهر و میدان ساعت راهنمایی می‌کنند.

خانه‌های تاریخی ساری در بافت قدیمی و پیرامون میدان ساعت قرار دارند. برای بازدید از خانه تاریخی کلبادی که حالا موزه تاریخ شهر ساری است، باید از میدان ساعت وارد خیابان انقلاب شده، درست روبه‌روی کوچه مسجد جامع، وارد کوچه انقلاب دوشوید و حدود ۱۰۰ متر جلوتر بعد از مسجد و مدرسه مصطفی‌خان و حسینیه تاریخی عباس‌خانی، به در چوبی بزرگ موزه می‌رسید. این‌جا پارکینگ هم مهیاست. حدود ۱۰۰ متر بعدتر، در نبش یک کوچه بن‌بست به عمارت فاضلی می‌رسید. در انتهای همین کوچه بن‌بست هم عمارت تاریخی رمدانی است. برای رفتن به خانه سردار جلیل، راه شما خیلی نزدیک است. دور میدان ساعت و در میان مغازه‌های بازار یک کوچه به نام سردار وجود دارد که در انتهای این کوچه خانه تاریخی سردار جلیل قرار دارد.

حجم ویدیو: ۲۱.۱۸M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۴۸ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز