خبرگزاری کار ایران

مسعود کازری مطرح کرد؛

بررسی 44 پرونده در کمیسیون حل اختلاف اتحادیه ناشران و کتابفروشان

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۸۰۷

بیش از سه سال از زمان شروع به کار هیئت مدیره سیزدهمین دوره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران می‌گذرد..

به گزارش ایلنا، مسعود کازری (مدیر مسئول انتشارات کتاب خورشید و رئیس کمیسیون حل اختلاف اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران) با اشاره به اینکه اعضای این کمیسیون از افراد با تجربه هستند، گفت: در ادامه روند دو دوره گذشته، ابتدای این دوره باتوجه به دانش و تجربة اعضای کمیسیون، روش کار مورد بازنگری قرار گرفت و ثبت شکایت‌ها، تنظیم صورت‌جلسه‌ها و دریافت نظریه‌های کارشناسی به سطح دقیق‌تری ارتقا پیدا کرد.

 وی ادامه داد: براساس نظر اعضای کمیسیون در دو دوره گذشته، مبنای برگزاری جلسة رسیدگی و حل اختلاف اعضای صنف، عضویت یا تشکیل پرونده عضویت در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران قرار گرفت تا اقدامی باشد برای حمایت از کار صنفی و قانونی و نیز گامی برای تشویق همکاران (نشر، پخش و فروش) به عضویت در اتحادیه.

کازری با اشاره به هزینه‌هایی که این فعالیت‌ها به دنبال دارد، افزود: باتوجه به هزینه‌های اداری، وکیل، کارشناسی و زمان زیادی که شکایت و پیگیری پرونده‌ها در مراجع قضایی طلب می‌کند، وجود کمیسیون تخصصی حل اختلاف در اتحادیه با استفاده از نظر کارشناسی، با کمترین هزینه، در شرایطی که از مراحل تشکیل پرونده تا برگزاری جلسه و ابلاغ کتبی رأی کمیسیون حداکثر یک ماه زمان می‌بَرد، هم امتیازی برای زیرمجموعة صنف به‌وجود آورده و هم از حجم پرونده‌ها در مراجع قضایی کم کرده است. برای پذیرش پرونده اعضای اتحادیه، براساس مصوبه اتاق اصناف تهران هر طرف 100 هزار تومان می‌پردازند که بابت هزینه‌های اداری به حساب اتحادیه واریز می‌‌شود.

وی ادامه داد: طبق تصمیم هیئت مدیرهٔ اتحادیه و کمیسیون حل اختلاف در این دوره، از تاریخ 30 فروردین 94 به شکایت ناشران غیرعضو نیز رسیدگی می‌­شود. تفاوت در این است که برای پذیرش پرونده ناشران غیرعضو، هر یک از دو طرف مبلغ 300،000 تومان بابت هزینه‌های اداری به حساب اتحادیه واریز می‌کنند.

کازری با تاکید بر اینکه کمیسیون حل اختلاف از آبان 1393 تا پایان بهمن ماه 1396 در مجموع 47 جلسه تشکیل و 44 پرونده را در دستور کار خود قرار داده و گردش مالی مورد اختلاف این پرونده‌ها بین  2 میلیون تا 2 میلیارد تومان بوده، ادامه داد: در طول دوره به پرونده‌های شکایتی رسیدگی شده است که یک‌طرف آن همکاران (نشر، پخش و فروش) عضو و غیرعضو اتحادیه و طرف دیگر آن ناشر، پدیدآورنده، مترجم، گرافیست، تصویرگر، ویراستار یا سرویراستار و عوامل تولید بودند. نبود قرارداد؛ اجرای نادرست قرارداد و قراردادهایی با چند بند کلی (با قابلیت برداشت‌های متفاوت)‌ مبنای بیشترین تعداد شکایت به کمیسیون بود.

وی ادامه داد: در این دوره با حضور مسئولانه اعضای محترم کمیسیون، در مجموع 47 جلسه تشکیل و از 44 پروندة‌ رسیدگی‌شده، 38 پرونده با رأی کتبی کمیسیون، حل اختلاف شد.2 پرونده برای پیگیری به کارگروه صیانت از حقوق ناشران مؤلفان و مترجمان  ارجاع شده، در 1 پرونده، کمیسیون شکایت را وارد ندانسته و از ورود به پرونده خودداری نمود و 3 پرونده نیز به‌دلیل عدم پذیرش داوری از سوی طرف شکایت، کمیسیون طرف دیگر را برای پیگیری پرونده به مراجع قضایی راهنمایی کرده است.                                                                                                                                                  

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز