خبرگزاری کار ایران

خواننده و نوازنده تراز اول کمانچه لری در گفت‌وگو با ایلنا؛

پا به استودیوی "من و تو" نگذاشته‌ام/۵ سال است که ممنوع‌التصویرم کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۶۰۱۳۶۹

فرج علیپور که امسال به عنوان چهره ماندگار موسیقی نواحی کشورمان مورد تقدیر قرار گرفت، 5 سال است که به خاطر یک پیام تبریک در صداوسیما ممنوع‌التصویر و صدا است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرج علیپور، خواننده و نوازنده کمانچه لری که نشان درجه یک هنری دارد و در جشنواره موسیقی فجر امسال برای یک عمر فعالیت هنری مورد تقدیر قرار گرفت، گفت: ما حدود 5 سال قبل در آلمان کنسرتی داشتیم. شب عید بود. بعد از اجرای برنامه در رستوران نشسته بودیم که یک نفر با دوربین آمد و مثل خیلی‌های دیگر از ما خواست عید را تبریک بگوییم و ما هم یک تبریک ساده گفتیم. همین تبریک را به همراه فیلمی که از کنسرت ما در برلین گرفته بودند، در شبکه «من و تو» پخش کردند. ما بعدها توضیح دادیم که خداوکیلی نمی‌دانستیم دوربین به دست‌ها از طرف کجا آمده‌اند و ما اصلا کار سیاسی نمی‌کنیم و از این چیزها هم اصلا سر در نمی‌آوریم. گفتیم کار ما موسیقی است و از بچگی هم فقط این کار را کرده‌ایم. مسئولان هم دیدند گفته‌های ما حقیقت دارد؛ اجازه دادند کنسرت‌های‌مان بدون هیچ مشکل مانند قبل در داخل کشور برگزار شد.

این خواننده و نوازنده کمانچه لری در ادامه افزود: اما در صداوسیما فضای دیگری به وجود آمد. ماجرا ابتدا از صداوسیمای لرستان شروع شد. آنقدر این مسئولان استانی به تهران نامه نوشتند و گفتند چرا آثار مرا پخش می‌کنند که در صداوسیمای تهران هم ممنوع‌الصدا و تصویر شدیم. حالا 5 سال است این ممنوعیت در صداوسیما برای من به وجود آمده و همچنان هم ادامه دارد.

وی همچنین عنوان کرد: برخلاف صداوسیما در این سال‌ها ما اصلا مشکلی با ارشاد نداشته‌ایم و اتفاقا آنها همیشه با ما همکاری و رفتار مناسبی داشته‌اند. مدیرکلی اداره ارشاد استان لرستان برعهده یک روحانی به نام حجت‌الاسلام دکتر حمیدرضا حنان است که آدم درستی است و اتفاقا به موسیقی علاقه دارد و اجراهای گروه ما و بقیه گروه‌ها را نیز همیشه از نزدیک دیده است. ما چه در لرستان و چه در استان‌های دیگر و حتی تهران همواره کنسرت‌های‌مان را برگزار کرده‌ایم؛ و با وجود اینکه برای صدور مجوز کنسرت‌ها از نهادهای مختلفی نیز استعلام گرفته می‌شود و ما هیچ مشکلی تاکنون نداشته‌ایم، با این‌وجود صداوسیما مرا ممنوع‌التصویر و صدا کرده است.

فرج علیپور که سال 1394 نیز نشان درجه یک هنری معادل دکترای موسیقی را از شورای ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده، گفت: دی ماه امسال نیز در مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره موسیقی فجر از من و ابراهیم قادری از کردستان به دلیل یک عمر فعالیت در عرصه موسیقی نواحی با حضور وزیر ارشاد تقدیر کردند؛ با این وجود همچنان در صداوسیمای تهران و لرستان اجازه پخش آثارم وجود ندارد و این واقعا جای دلخوری و تاسف دارد.

این خواننده موسیقی لری در ادامه افزود: همین سال گذشته از من برای شرکت در یک برنامه از شبکه چهار سیما دعوت کردند و هماهنگی‌ها انجام شد؛ اما در روز برنامه، تهیه‌کننده به من زنگ زد و گفت استعلام گرفتیم و حراست گفته فرج علیپور ممنوع‌التصویر است. ما در تمام سال‌های فعالیت‌مان حدود 50 اثر را در صداوسیمای تهران انجام داده‌ایم که پسرم برای پیگیری آنها رفته بود و نامه‌ای به او داده بودند که تمام آنها را «غیرقابل پخش» عنوان کرده بودند.

وی همچنین عنوان کرد: امثال من که کلی در زمینه موسیقی این مملکت فعالیت کرده‌ام و حدود 60 سال سن دارم در آخر خط هستم،  دوست دارم این آخر عمری سرنوشتی مانند استاد رضا سقایی پیدا نکنم. استاد سقایی تا زمانی که زنده بود صداوسیما به خصوص در لرستان کارهایش را پخش نمی‌کرد اما از زمانی که ایشان فوت کرده، پشت سر هم کارهایش را دارند پخش می‌کنند. ما کلی کارها انجام داده‌ایم و هنوز فکرها و ایده‌های انجام نشده‌ای داریم که باید آماده شود تا مردم از آنها استفاده کنند. نباید این ایده‌ها و آثار به همراه ما راهی آن دنیا بشود.

فرج علیپور ادامه داد: ما انتظار خاصی نداریم و فقط تقاضا داریم کمی هوای موسیقی و موزیسین‌ها و پیشکسوتان را داشته باشند. اگر یادتان باشد آقای سالار عقیلی یکی دو سال قبل به استودیو شبکه «من و تو» رفته بود و مصاحبه انجام داده بود ولی آقایان نخواستند که مشکلی برای این دوستان به‌وجود بیاید و نیامد. البته خوشحالیم که اتفاق دیگری برای این دوستان پیش نیامد اما من که یک فعال موسیقی نواحی هستم و پا به استودیوی شبکه «من و تو» هم نگذاشته‌ام و بدون اینکه بدانم از طریق یک دوربین در رستورانی در برلین پیام تبریک عید به مردم را داده بودم، باید با چنین برخوردی مواجه شده و از رسانه کشورم کنار گذاشته شوم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز