خبرگزاری کار ایران

روح‌الله جعفری مطرح کرد؛

توسعه فرهنگی جوهر همه توسعه‌ها است

asdasd
کد خبر : ۶۰۲۱۴۹

روح الله جعفری معتقد است که امنیت‌زدایی از عرصه فرهنگی و تغییر نگاه امنیتی به فرهنگ باید در دستور کار قرار گیرد.

روح‌الله جعفری (استاد دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی) در پنجمین همایش ملی رادی‌شناسی، به‌عنوان یکی از اعضای هیأت داوران بخش پژوهش این همایش، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره سمینار علمی و آیین پایانی این همایش که در روز چهارشنبه 16 اسفندماه در تالار مشاهیر ایرانِ مجموعه تئاترشهر برگزار شد، گفت: هیأت داوران مسابقه‌ مقالات پژوهشیِ پنجمین همایش ملی رادی‌شناسی، پس از بررسی 24 چکیده ارسال‌شده به این همایش، 13 چکیده را برگزید تا به مرحله دوم راه پیدا کنند. سپس به نویسندگان آن اطلاع داده شد که مقاله‌های خود را به‌صورت کامل، آماده و تحویل بنیاد دهند. از این تعداد، 9 مقاله برای بنیاد فرستاده شد و هیأت داوران، این مقاله‌ها را خواند و 5 مقاله را برای ارائه در سمینار علمی پنجمین همایش ملی رادی‌شناسی انتخاب کرد. هر کدام از این مقاله‌ها در این سمینار علمی از سوی نویسنده آن‌ها ارائه شد. هیأت داوران چهار مقاله را شایسته تقدیر و یک مقاله را به‌عنوان مقاله برگزیده انتخاب کرد.

جعفری که از او در بهمن‌ماه امسال و در 35 دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، در گروه هنر و در بخش هنرهای نمایشی، با کتاب «گروه هنر ملی از آغاز تا پایان 1335-1357» تقدیر ‌به‌عمل آمد، درباره مفهوم آزادی و آزادی هنر و ارتباط آن با پژوهش یادآور شد: آزادی عبارت است از قدرت اختیار قانونی. آزادی میوه خوشگوار ضابطه است. ضابطه میراث قرن‌ها تلاش است که به هنرمندان این امکان را می‌دهد آزاد باشند و شاهکارهایی را بیافرینند. البته در این مورد استثنا نیز وجود دارد. به‌عنوان مثال، زنده‌یاد اکبر رادی، زنده‌یاد غلامحسین ساعدی و استاد بهرام بیضایی در شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دهه سی که جامعه از سوی حکومت به سمت اختناق رفته بود و همچنین دهه چهل، رشد پیدا کردند و شاهکارهایی نیز آفریدند. برای پی بردن به ارزش و اعتبار بالای این شاهکارهای ادبی و هنری، که از آن‌ها می‌توان به‌عنوان سرمایه‌های ملموس فرهنگی یاد کرد، باید با آموزش امر پژوهش و پرورش پژوهشگر به این مهم دست پیدا کرد. اگر جامعه دارای روحیه پژوهشگری باشد، پرسشگر می‌شود و می‌تواند به مفاهیمی چون آزادی و آزادی هنر بیاندیشد و به آن وزن و اعتبار ببخشد.

این پژوهشگر ادامه داد: توسعه فرهنگی جوهر همه توسعه‌ها است و برای رسیدن به توسعه پایدار باید از سرچشمه فرهنگ استفاده کنیم. یکی از شاخص‌های رسیدن به توسعه فرهنگی، پژوهش است. پژوهش پایه‌ای می‌تواند زمینه پژوهش‌های کاربردی را فراهم کند.

جعفری گفت: استانیسلاوسکی معتقد است که یک اندیشه خوب اگر بد عرضه شود، تا مدت‌ها بد باقی می‌ماند و برگزاری این سمینار علمی با محوریت آثار و اندیشه استاد اکبر رادی، مفید ارزیابی می‌شود، چراکه در انتقال اندیشه خوب، برنامه دارد و یاری‌رسان ما برای تبیین نقشه راه و رسیدن به پژوهش‌های کاربردی است.

این منتقد اظهار کرد: در جامعه‌ای که پویا است، فرهیختگان، نخبگان، هنرمندان و پژوهشگران به مثابه یک فرصت هستند و تراز فرهنگی کشور باید منطبق بر دغدغه‌ها و انتظارات آن‌ها تنظیم شود. اما آیا در حال حاضر، حاکمیت و مدیریت کلان فرهنگی، از این فرصت‌ها و از این سرمایه‌های ملموس و ناملموس فرهنگی، بهره‌ای می‌برد و یا خود را به ندیدن و نشنیدن در این‌خصوص می‌زند؟البته پرداختن به این موضوع، خود مستلزم برگزاری سمیناری تخصصی است که امیدوارم شرایط برگزاری آن مهیا شود.

جعفری گفت: امنیت‌زدایی از عرصه فرهنگی و تغییر نگاه امنیتی به فرهنگ باید در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد و با سیاست یک بام و دو هوا نمی‌توان در عرصه فرهنگ و هنر، منشأ خیر و برکت شد و نام نیک از خود به‌یادگار گذاشت.

این کارگردان تئاتر همچنین خاطرنشان کرد: در سکانداری حوزه فرهنگ و هنر باید عقلانیت، حاکم بر احساسی‌گرایی شود و تصمیم‌گیری‌ها مبتنی بر خرد جمعی و در چهارچوب انسجام ملی و منافع ملی دنبال شود. اگر به امر پژوهش و ترویج روحیه پژوهشگری بها بدهیم، بالاخره به این مهم می‌توانیم دست یابیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز