خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

جزئیات برنامه‌ها و بودجه تخت‌جمشید/به دلیل خشکسالی‌، مسئله نم منتفی است/اضافه شدن برزن جنوبی به مسیرهای بازدید

asdasd
کد خبر : ۶۰۲۷۵۸

رضایی منفرد گفت: بودجه تخت جمشید و پاسارگاد در سال 96 نزدیک به 18 میلیارد بوده که با توجه به اعتبارات مصوب، آن را هزینه کرده‌ایم. همچنین امسال براساس تعداد بلیت‌های فروش رفته 600 هزار نفر از تخت جمشید بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود رضایی‌منفرد درباره برنامه‌ها و تدارکات درنظر گرفته شده برای پایگاه جهانی تخت جمشید برای نوروز 97 گفت: از دی‌ماه سال جاری، جلسات هماهنگی نوروز را تشکیل دادیم و یکسری کمیته‌های داخلی ده‌گانه در پایگاه مثل کمیته حفاظت مرمت، کمیته آمار و اطلاع‌رسانی، کمیته گم‌شدگان، کمیته همیار میراث فرهنگی، کمیته باستان‌شناسی و... تشکیل شد و به هرکدام از آنها وظایفی خاص محول شد. از کارهای این کمیته‌ها می‌توان به ساماندهی محوطه، رنگ‌آمیزی، تعمیر نیمکت‌ها و تهیه تابلوهای جدید اشاره کرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به برنامه‌ی نوروزگاه گفت: از برنامه‌هایی که امسال به فعالیت‌های نوروزی پایگاه اضافه شده، برنامه نوروزگاه و نمایشگاهی از توانمندی‌های پایگاه تخت جمشید است. هم‌چنین قرار است مانند سال‌های گذشته، در پایگاه تخت جمشید مهدکودکی دایر کنیم تا خانواده‌های دارایِ فرزند کوچک، بتوانند کودکان خود را به این مهدکودک‌ها سپرده و خود به بازدید از این سایت باستانی بپردازند. ساماندهی سرویس‌های بهداشتی نیر در برنامه‌ی امسال ما قرار داشت. دیگر آنکه تعداد زیادی بروشورهای جدید طراحی و چاپ شده است.

وی ادامه داد: تعدادی از تابلوهای محوطه را هم امسال تغییر دادیم. از همه مهم‌تر امسال تور مجازی از تخت جمشید راه‌اندازی کرده‌ایم تا مردم بتوانند از طریق آن تخت جمشید قدیم را قبل از تخریب ببیند. برای گردشگران تخت جمشید نیز امکانی ایجاد شده تا از طریق بلوتوث تمام اطلاعات را روی موبایل‌هایشان دریافت کنند و نیازی به راهنما نداشته باشند.

وی با اشاره به راهنمایان افتخاری که امسال وظیفه هدایت گردشگران را برعهده دارند، افزود: امسال 120 نفر راهنمای افتخاری داریم. کلاس‌های راهنماهای افتخاری از بهمن ماه شروع شده و هنوز هم ادامه دارد. از بین 170 نفر آزمون‌های لازم گرفته شده و درنهایت 120 نفر انتخاب شدند. تمام بروشورها و تابلوهایمان دو زبانه شده، ضمن اینکه تورهای مجازی‌ نیز دو زبانه هستند. از طرفی، چون بیش از 90 درصد از بازدیدکنندگان در ایام عید، ایرانی هستند بیشتر راهنماها به زبان فارسی توضیح می‌دهند اما اگر بازدیدکننده خارجی هم نیاز به توضیح داشت کسانی هستند که به زبان انلگیسی توضیح دهند. هم‌چنین در این ایام، جلسات بحث‌ چگونگی حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی را با همکاری طبیعت‌گردان و دوستداران میراث فرهنگی و محیط زیست برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به این مطلب که هیچ تغییری در نرخ بلیت‌های پایگاه تخت جمشید ایجاد نشده، اظهار داشت: امسال تعداد بلیت‌فروشی‌ها را افزایش داده‌ایم تا دسترسی مردم راحت‌تر باشد. هم‌چنین هیچ تغییری در نرخ بلیت‌ها ایجاد نشده است. بلیت برای ایرانی سه هزار تومان و بلیت  برای خارجی‌ها مثل گذشته 20 هزار تومان است. امسال بعضی از مسیرها را تغییر داده‌ایم مثل بخشی که به صدستون اضافه کردیم تا مردم بتوانند از آن بازدید کنند. مسیر بازدید از آپادانا تقریباً مثل سابق است ولی بازدید از مکان‌هایی مانند هدیش و تچر مخصوص پژوهشگران است. سایت تل آجری هم در حال پیشرفت است و تا سال آینده می‌توانیم آن را جزو مسیرهای گردشگری قرار دهیم.

وی درباره‌ی میزان اعتبارات لازم برای پروژه‌های پیش رو گفت: ما یک ردیف اختصاصی داریم که براساس اعتبار مصوب تا امروز هزینه کرده‌ایم و باتوجه به تخصیصی که داشتیم و باتوجه به اینکه هر سال مبلغی به آن اضافه می‌شود تا به حال مشکلی در خصوص بودجه نداشته‌ایم. یکی از پروژه‌های مهم امسال محور میدان ملل تخت جمشید بود که فاز اول آن انجام شده و حدود 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و نزدیک به دو میلیارد تومان در آن هزینه شده و تا به حال حدود یک سوم مسیر میدان ملل - تخت جمشید کف‌سازی شده است.

وی افزود: فکر می‌کنم تا بهمن 97 این پروژه در فاز دوم به‌صورت کامل به بهره‌برداری برسد. بودجه تخت جمشید و پاسارگاد در سال 96 نزدیک به 18 میلیارد بوده که با توجه به اعتبارات مصوب، آن را هزینه کرده‌ایم.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به آسیب‌های انسانی احتمالی در ایام عید، بیان کرد: در مبحث آسیب‌ها بحث آسیب‌های انسانی خیلی مهم است. از وقتی مسیرهای گردشگری را تعریف کرده‌ایم، سعی کرده‌ایم تخریب‌ها را به حداقل برسانیم. ضمن اینکه از طریق دوربین‌های مداربسته به‌طور کامل محوطه مانیتور می‌شود.

منفرد با بیان این مطلب که "در چند سال گذشته هم تخریب انسانی مشاهده نکرده‌ایم و اینکه مثلاً کسی بخواهد یادگارنویسی کند"، اظهار داشت: بزرگترین تخلفاتی که ممکن است گردشگران در ایام بازدیدشان داشته باشند این است که از مسیر بازدید خارج شوند که آن هم از طریق دوربین چک می‌شود اما به‌طور کلی به دلیل آمار زیاد بازدیدکنندگان ما نمی‌توانیم منکر تخریب‌های انسانی شویم.

وی افزود: امسال بخشی در محوطه به نام بخش مانیتورینگ و پایش تأسیس کرده‌ایم. مانیتورینگ اینطور نیست که ما مانیتور نصب کنیم. ما یکسری دوربین مداربسته داریم که محوطه‌ها را کنترل می‌کنند. فیلم‌های ضبط‌ شده هم تا شش ماه می‌مانند. بخش مانیتورینگ ما از زوایای مختلفی عکس می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه تمهیدی برای مبحث رطوبت و نم‌ که پایگاه را تهدید می‌کنند، دیده‌ شده، گفت: یکسری دستگاه‌ به اسم دیتاگراف داریم که رطوبت‌ها را می‌سنجد. این کار به‌طور کامل در طول سال انجام می‌شود. ما یکسری آبراهه‌ها داریم و کانال‌های تخت جمشید کاملاً کارکردش مشخص است. در صورتی که بارندگی شود تمهیدات لازم دیده شده اما از طرفی ما امسال خشکسالی شدید داریم. کل آمار بارندگی در سال جاری نزدیک به 50 میلی‌متر بوده. در صورتی که حداقل متوسط باید 250 میلی‌متر باشد. به همین دلیل بحث نم به‌طور کامل منتفی است. مشکلی که سال گذشته داشتیم بحث آب گرفتگی جلوی صفه تخت جمشید بود که امسال با اعتباراتی که داشتیم به‌طور کامل برطرف و لوله‌گذاری شد و الان حتی اگر 200 میلی متر بارندگی داشته باشیم هیچ آبی به داخل نفوذ نمی‌کند.

رضایی منفرد با اشاره به افزایش تعداد بازدیدکنندگان در هر سال، گفت: باتوجه به تجربه‌ای که داریم هر سال قریب به 10 درصد افزایش بازدیدکننده داریم. سال گذشته قریب به 600 هزار نفر بازدیدکننده براساس تعداد بلیت‌‌ها داشتیم ولی آمار غیررسمی ما بیش از 800 هزار بازدیدکننده است. امسال نیز حدس می‌زنیم این تعداد 10 درصد افزایش داشته باشد.

وی در پایان گفت: امسال سایت جدیدی به محوطه اضافه نشده اما قصد داریم برزن جنوبی را تا سال آینده به مجموعه‌ سایت‌هایمان اضافه کنیم. برزن جنوبی بخشی از آثار تاریخی است که در بخش جنوبی تخت جمشید قرار دارد و کاوش‌های مختلفی در آن صورت گرفته ولی هنوز جزو مسیر بازدید نیست. ما در سال جدید قصد داریم این سایت، پیگردی و کاوش شود و در صورتی که حفاظت و مرمت‌های لازم انجام شود، به مسیرهای بازدید اضافه ‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز