خبرگزاری کار ایران

ایلنا از هفته جنجالی آخر سال برای موسیقی گزارش می‌دهد؛

دور جدید لغو کنسرت‌ها و صف‌کشی‌ها برای انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۵۷۱

هفته گذشته، موسیقی ایران در کنار ترافیک جالب توجه کنسرت‌ها، با دو اتفاق جنجالی مواجه بود که یکی به «آغاز دور جدید لغو کنسرت‌ها» و دیگری به «صف‌کشی اهالی موسیقی برای انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی» مربوط می‌شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ماجرای لغو کنسرت‌ها که چند وقتی می‌شد از صدر اخبار موسیقی کشورمان کنار رفته بود طی هفته گذشته یک‌بار دیگر برای اهالی موسیقی دردسر ساز شد.

دور جدید لغو کنسرت‌ها از لغو کنسرت فرزاد فرزین در سبزوار کلید خورد. کنسرت‌ سبزوار فرزاد فرزین که قرار بود جمعه 18 اسفند طی دو سانس در سالن شهید چمران سبزوار برگزار شود و بلیت‌های آن نیز به فروش رفته بود، چند ساعت پیش از آغاز برنامه ازسوی دادستانی لغو شد.

فرزاد فرزین نیز ضمن انتشار فیلم کوتاهی در جمع مخاطبانش در سبزوار گفت: ما به همراه گروه شوک در سبزوار هستیم. باتوجه به اینکه برنامه از سوی ارشاد سبزوار دوباره تایید شده بود، متاسفانه از طرف دادستانی ظاهرا این برنامه لغو شد. به هر حال ما آمده بودیم این برنامه را برگزار کنیم و به عشق دوستانی که در اینجا هستند، حضور پیدا کردیم. انشاءالله فرصتی باشد که در خدمتشان باشیم.

دور جدید لغو کنسرت‌ها و صف‌کشی‌ها برای انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی

این در حالی بود که کنسرت گروه «وزیری» به سرپرستی کیوان ساکت نیز روز چهارشنبه 23 اسفند از سوی دادستانی مشهد لغو شد. کیوان ساکت به دنبال لغو کنسرتش در طرقبه مشهد به خبرنگار ایلنا گفت: به من اطلاع داده شد؛ کنسرت گروه وزیری که قرار بود در طرقبه و در سالن نصر این شهر برگزار شود از سوی دادستانی لغو شده است این درحالی‌ست که ما مجوز‌های وزارت ارشاد را برای برگزاری این کنسرت دریافت کرده بودیم با این‌وجود از طرف دادستانی مشهد به نیروی انتظامی و آنها نیز به ما اطلاع دادند کنسرت لغو شده است. قطعات این کنسرت درست همان قطعاتی هستند که در تهران اجرا شده بودند و تمامی آنها مجوزهای لازم را کسب کرده بودند. بلیت‌فروشی‌ کنسرت نیز انجام شده گرچه بعد از این اتفاق پول کسانی که بلیت خریداری کرده بودند، به آنها بازگردانده خواهد شد.

دور جدید لغو کنسرت‌ها و صف‌کشی‌ها برای انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی

روز دوشنبه 21 اسفند نیز علیرضا قربانی خبر از مجوز نگرفتن کنسرت‌هایش در شهرهای ساری و طرقبه با دستور دادستان داد. قربانی و مدیربرنامه‌هایش؛ هر دو در صفحه شخصی‌شان در توئیتر درباره کنسرت در شهرهای ساری و طرقبه نوشتند: «هر دو کنسرت ساری و طرقبه ما با فشار و دستور دادستان مجوز نگرفته. فکر می‌کنم دور تازه‌ای از فشارها برای اجراهای موسیقی شروع شده! خبر به‌صورت شفاهی به ما رسیده، جزئیات بیشتر و دقیق‌تر رو منتشر خواهیم کرد.»

دور جدید لغو کنسرت‌ها و صف‌کشی‌ها برای انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی

اتفاق جنجالی دیگر عرصه موسیقی کشورمان طی یک هفته گذشته به ماجرای صف‌کشی اهالی موسیقی برای انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط می‌شود که در نوع خود بی‌سابقه بود.

این ماجرا برای اولین مرتبه از روز 20 اسفند با انتشار یک نامه سرگشاده به مطبوعات کشیده شد؛ جمعی از هنرمندان حوزه موسیقی با ارسال نامه‌ای برای سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) خواستار ابقای فرزاد طالبی در سمت مدیرکلی دفتر موسیقی وزارت ارشاد شدند. در این نامه اسامی 100 موزیسین به عنوان امضاکنندگان آن آورده شده بود.

دور جدید لغو کنسرت‌ها و صف‌کشی‌ها برای انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی

البته ماجرا وقتی جنجالی شد که فردای انتشار این متن، نامه‌ سرگشاده دیگری این بار در حمایت از علی ترابی برای جایگزینی فرزاد طالبی منتشر شد و اسامی حدود 200 موزیسین که بخشی از آنها نام‌شان در نامه اول نیز آمده بود منتشر شد.

به دنبال این اتفاق سالار عقیلی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره نامه‌ای که در حمایت از مدیرکل کنونی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد و نام او نیز در جمع حمایت‌کنندگان بود، گفت: من اصلا از این نامه خبر ندارم و نمی‌دانم چه کسی و با چه هدفی نام من را در این نامه قرار داده است. البته بیانیه‌ای در این خصوص تنظیم کرده‌ام که امروز منتشر خواهم کرد و قطعا از طریق مراجع قانونی نیز پیگیر این ماجرا خواهم شد.

همچنین حمید متبسم به خبرنگار ایلنا گفت: من هیچ نامه‌ای را در این‌باره ندیده‌ام و امضا نکرده‌ام، منتهی به من گفتند قرار است آقای طالبی برکنار شوند و فردی که کلا با موسیقی مخالف است جایگزین وی شود و من باتوجه به چنین توضیحی گفتم اگر آقای طالبی باشند بهتر است. اما اکنون که فهمیده‌ام نام آقای علی ترابی به‌عنوان جایگزین اصلی ایشان مطرح است به نظرم هیچ ایرادی ندارد یک مدیر خوب برود و یک مدیر خوب دیگر بیاید.

اما این پایان ماجرا نبود و روز گذشته (چهارشنبه 23 اسفند) با ورود حسین علیزاده به این صف‌کشی، سرنوشت صندلی مدیرکلی دفتر موسیقی وارد فاز جدیدی شد. حسین علیزاده به همراه هومان اسعدی (دبیر چهار دوره جشنواره موسیقی جوان) نامه‌ سرگشاده‌ دیگری را در حمایت از علی ترابی برای تصدی پست مدیرکلی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام منتشر کردند.

دور جدید لغو کنسرت‌ها و صف‌کشی‌ها برای انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی

برگزاری جشنواره موسیقی فولکلور «کوچه» در بندر بوشهر نیز از دیگر اتفاقات جالب موسیقی ایران در هفته اخیر است. این جشنواره از 19 تا 25 اسفندماه در بندر بوشهر در حال برگزاری است که طی آن میزبان 6 گروه موسیقی محلی از گیلان، لرستان، کردستان، آذربایجان، هرمزگان و دو گروه بومی- محلی بوشهری در این جشنواره به اجرای برنامه می‌پردازند.

دور جدید لغو کنسرت‌ها و صف‌کشی‌ها برای انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی

ادریس عبدی‌پور (دبیر اجرایی جشنواره موسیقی فولکلور «کوچه» ) درباره این جشنواره گفته است: 6 گروه از استان‌های مختلف کشور به این فستیوال دعوت شدند و دو گروه محلی از بوشهر نیز حضورخواهند داشت. گروه «داماهی» از هرمزگان، «سرنای» از لرستان‌، «کماکان» از خوزستان، «‌شوروم‌« از گیلان و «ژوانا» از کردستان مهمان ما در بوشهر خواهند بود.

دور جدید لغو کنسرت‌ها و صف‌کشی‌ها برای انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی

برگزاری نخستین دوره از فستیوال موسیقی الکترونیک تهران نیز که پیش از آغاز اجراها با حاشیه‌هایی همراه بود از دیگر اتفاقات جامعه موسیقی کشورمان محسوب می‌شد.  با برگزاری 10 اجرا به کار خود پایان داد.

چند روز مانده به آغاز این فستیوال، اسامی چهار موزیسین به دلیل لغو مجوز اجرای‌شان از جدول اجراها حذف شد و به دنبال آن این فستیوال با دو روز تاخیر برگزار شد. در نهایت مراسم اختتامیه نخستین فستیوال موسیقی الکترونیک تهران در 18 اسفند و پس از روی صحنه رفتن 10 اجرا برگزار شد.

دور جدید لغو کنسرت‌ها و صف‌کشی‌ها برای انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی

در این هفته مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز اعلام کرد؛ هاکوپیان اسپانسر ارکسترهای سمفونیک و ملی شده است. روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند نیز علی اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی) طی یک نشست رسانه‌ای ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این مجموعه در سال ۹۶ به معرفی برنامه‌های آینده این نهاد در سال ۹۷ پرداخت.

صفی‌پور در بخشی از این نشست درباره برنامه‌های بنیاد گفت: کشف استعدادهای درخشان هنری با محوریت مرکز آموزش‌های بنیاد رودکی، تلاش برای استحکام پایه‌های اقتصادی بنیاد رودکی، جذب اسپانسر برای ارکسترهای سمفونیک و ملی طی انعقاد قرارداد با شرکت «هاکوپیان»، اجرای ارکسترهای دولتی در مناطق محروم کشور با تسهیلات رایگان و تخفیف‌های چشمگیر، تبیین راهبرد اقتصاد هنر در حوزه‌های موسیقی کلاسیک، سنتی و هم در حوزه تئاتر ازجمله مواردی است که می‌توانیم به آن اشاره کنیم.

دور جدید لغو کنسرت‌ها و صف‌کشی‌ها برای انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی

سیدمحمد حسینی (وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز در گفتگو با «جهان نیوز» درمورد مسائل مختلفی ازجمله تلاش برای دادن مجوز به حبیب محبیان و سعی بر مبنا قرار دادن درس‌های خارج فقه مقام معظم رهبری در زمینه موسیقی سخن گفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم در بخشی از این مصاحبه گفته است: «برخی علما و بزرگان هستند که اصلا با کل موسیقی مخالف هستند. بعضی وقت‌ها دیدار داشتیم با برخی آقایان که می‌گفتند کلا موسیقی را تعطیل کنید. می‌گفتیم نمی‌توانیم بر مبنای دیدگاه امام و رهبری موسیقی را قبول دارند در حدی که مجاز است و اشکالی ندارد. پس اصل موسیقی مورد قبول هست خود حضرت آقا در درس خارج، مدت‌ها بحث‌شان به موضوع موسیقی اختصاص داشت. تلاش کردیم همان مباحث را مبنا قرار بدهیم و سند موسیقی را بنویسیم که به عنوان سند بالادستی باشد ولی در آن دوره دیگر این فرصت و توفیق را پیدا نکردیم، چون از ناحیه دفتر به ما ابلاغ یا ارسال نشد.

درس خارج حضرت آقا درباره موسیقی بود. ما از بیت بارها درخواست کردیم که متن درس‌ها را در اختیار ما قرار بدهید تا با کمک تعدادی از هنرمندان متعهد موسیقی مجموعه‌ای ارزنده فراهم کنیم که به مثابه راهنمای عمل و نقشه راه باشد.

ایشان بحثی نداشت. بحث ما این بود که خیلی عجله نکن. ما از یک برنامه‌هایی شروع و به تدریج مجوز می‌دهیم. اما کسی که تازه از راه رسیده بلافاصله بگوییم برنامه اجرا کند، منطقی نیست. چه بسا بعد از اجرا بلافاصله برگشت خارج و همان آش و همان کاسه! می‌گفتیم یک زمانی هرچند کوتاه بگذرد بعد به روال عادی کارها دنبال می‌شود و مقدماتی هم در معاونت هنری فراهم شده بود که ایشان بیاید همکاری بکند که بنده در جزییات ورود نداشتم.»

دور جدید لغو کنسرت‌ها و صف‌کشی‌ها برای انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز