خبرگزاری کار ایران

در نشست مسئولان استان گیلان مطرح شد؛

پیش‌بینی بهره‌برداری از 600 پروژه گردشگری در سال 97/ضرورت توجه به تفریحات آبی در مناطق شمالی

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۰۸۴

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که سال آینده 600 پروژه گردشگری در کشور به بهره‌برداری برسد.

به‌ گزارش ایلنا، نشست علی‌اصغر مونسان (معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری) با استاندار گیلان و مجمع نمایندگان این استان، شامگاه جمعه 25 اسفند 96 در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

مونسان در این نشست گفت: شناسایی ظرفیت‌های گردشگری امری مهم و ضروری در استفاده و بهره‌برداری از این مواهب است که باید مورد توجه قرار گیرد.

او تصریح کرد: امروز گردشگری به سومین اقتصاد مهم دنیا تبدیل شده است، چنانکه سهم این صنعت به طور مستقیم در GDP جهان 2400میلیارد دلار است و سهم غیر مستقیم آن نیز به 7هزار میلیارد دلار می‌رسد، همچنین براساس پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی، تنها بخشی که به رشد و رونق خود ادامه می‌دهد و با هوشمندسازی دچار مشکل نمی‌شود، صنعت گردشگری است.

مونسان اضافه کرد: موضوعی که از بدو ورود و آغاز دوره مسئولیت در این سازمان مورد توجه ما قرار گرفت این بود که این مجموعه جایگاه و نقش خود را در مجموعه دولت ارتقا دهد، و امروز خوشبختانه با اقداماتی که انجام شده است و یا در حال انجام است دست‌یابی به این هدف امکان‌پذیر شده است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به نقش این سازمان در طرح اشتغال فراگیر و تعهد به ایجاد 173هزار شغل در سال آتی، افزود: سازمان میراث‌فرهنگی در طرح اشتغال روستایی نیز نقش و حضور جدی دارد.

او همچنین به ارائه گزارش عملکرد سازمان به معاون اول رئیس‌جمهوری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با ارائه این گزارش و تبیین برنامه‌ها و اقدامات سازمان میراث‌فرهنگی، معاون اول رئیس‌جمهوری نسبت به این اقدامات و برنامه‌ها اظهار رضایت کردند، تمام این تلاش‌ها برای بالا بردن جایگاه سازمان میراث‌فرهنگی و سهیم شدن این مجموعه در اقتصاد و درآمد کشور در حال انجام است.

مونسان افزود: با وجود کمبودها و مشکلات، ما متوقف نشدیم و تلاش کردیم به استفاده از ظرفیت‌های موجود در سازمان به درآمدزایی برسیم، همچنین سند توسعه گردشگری کشور که در مراحل پایانی است یکی دیگر از اقداماتی بود که به انجام رسید، در این سند تلاش شده است تا مدیریت یکپارچه گردشگری مورد توجه و تاکید قرار گیرد و این صنعت از وضعیت فعلی خارج و سامان‌دهی شود.

معاون رئیس‌جمهوری در ادامه به موضوع برند شهر گردشگر، تعیین مختصات آن و ابلاغ آن به استان‌ها اشاره کرد و گفت: برای دست‌یابی به این برند، شهرها باید از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کنند، به ویژه در این حوزه شهرداری‌ها می‌توانند نقش جدی و اساسی داشته باشند، چراکه در برند شهر گردشگر علاوه بر زیرساخت‌های گردشگری، موضوعات اجتماعی، آداب و رسوم و ابعاد مختلف شهری مورد توجه و تاکید است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه 1700 پروژه گردشگری در کشور با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال اجراست، یادآور شد: وام با سود 14درصد از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته است و برای سال آینده نیز توافق شده است تا صندوق توسعه ملی هزارمیلیارد تومان وام به سرمایه‌گذاران بخش گردشگری اعطا کند، پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده 600 پروژه حوزه گردشگری به بهره‌برداری برسد.

او گفت: ما امسال موفق شدیم سود تسهیلات یارانه را که به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود به صورت کامل پرداخت کنیم و این بدهی را به صفر برسانیم که این موضوع نیز در حوزه سرمایه‌گذاری، اتفاقی مهم و تاثیرگذار است.

معاون رئیس‌جمهوری با تاکید بر فعال و پویا بودن مدیران کل استانی سازمان میراث‌فرهنگی، گفت: مدیریت گردشگری یعنی مدیریت خلاقیت، بخش عمده‌ای از گردشگری، خلاقیت و نوآوری است چراکه در هر گوشه‌ای از سرزمین ما ظرفیت‌های متنوعی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها جاذبه‌های بی‌شماری را برای گردشگران ایجاد کرد، امروز گردشگری ابعاد و اشکال بسیار متنوعی پیدا کرده است، مثلا گردشگری معادن نیز به یکی از اشکال این صنعت تبدیل شده است و ما نیز قصد داریم به عنوان پایلوت یکی از معادن طلا در شهر مشهد را که متروکه شده است به مقصدی برای گردشگران تبدیل کنیم.

او با اشاره به اینکه با وجود کمبودها و موانع باید صنعت گردشگری را به سمت جلو پیش برد، افزود: یکی از مواردی که برای توسعه گردشگری مناطق شمالی کشور باید مورد توجه قرار گیرد، برگزاری تورهای گردشگری در این مناطق است تا شاهد افزایش ماندگاری مسافران باشیم.

مونسان اضافه کرد: استان‌های شمالی باید از دریا که بزرگ‌ترین مزیت و جاذبه است بهترین بهره‌برداری را داشته باشند، راه‌اندازی تفریحات آبی و جذب سرمایه‌گذاران برای ایجاد مجموعه‌های تفریحی به محوریت دریا باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: اکوکمپ‌ها از دیگر مواردی است که استان‌های شمالی می‌توانند برای توسعه صنعت گردشگری از آن استفاده کنند، امروزه گردشگران بسیار زیادی علاقه‌مند به اسکان در اکوکمپ‌ها هستند.

معاون رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه رویدادهای گردشگری باید به صورت منظم و در تاریخ مشخصی برگزار شوند، یادآور شد: این رویدادها باید تقویم شوند تا جاذب گردشگر باشند، برگزاری رویدادهای پراکنده و در زمان‌های نامنظم گردشگران را جذب نمی‌کند، استان گیلان دارای جاذبه‌های بسیار متنوعی است که می‌تواند با استفاده از این جاذبه‌ها هر ماه یک رویداد گردشگری را برگزار کند و میزبان گردشگران بسیار زیادی باشد.

او ادامه داد: صنایع‌دستی نیز یکی از ظرفیت‌های مهم کشور ماست، در تمام نقاط کشور  ما هنرمندان و صنعتگرانی هستند که آثار نفیس و زیبا تولید می‌کنند، سال گذشته 240میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی در کشور داشته‌ایم که این رقم نشان دهنده ظرفیت صنایع‌دستی در حوزه درآمدزایی و ایجاد اشتغال برای کشور است.

در این جلسه با موافقت رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و استاندار گیلان مقرر شد، هتل ایران رشت به اقامتگاه سنتی تبدیل شود و همچنین عمارت شهرداری رشت نیز به‌عنوان موزه مورد استفاده قرار گیرد.

ظرفیت گیلان به‌عنوان شهر خلاق غذا در گردشگری مورد توجه قرار گیرد

مصطفی سالاری (استاندار گیلان) در این نشست گفت: استان گیلان در بحث گردشگری ظرفیت بی‌نظیری دارد و این ظرفیت استفاده‌نشده باقی مانده است، ما علاقه‌مند هستیم از این مواهب الهی برای توسعه گردشگری استان بهره‌برداری کنیم.

او تصریح کرد: اتصال ریلی تهران به رشت و سایر اقداماتی که در حال انجام شده است، ظرفیت جدیدی است که باید با برنامه‌ریزی بموقع و توجه به حفاظت از محیط زیست از این فرصت‌ها برای توسعه و رشد استان استفاده کنیم.

استاندار گیلان ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های تاریخی استان برای توسعه صنعت گردشگری گیلان می‌تواند در ایجاد اشتغال استان تحول ایجاد کند.

مسعو نصرتی (شهردار رشت) در این نشست گفت: استان گیلان از یک نعمت خدادادی برخوردار است، سالیانه 36میلیون گردشگری وارد این استان می‌شود و از مواهب طبیعی گیلان استفاده می‌کنند.

نصرتی افزود: اما متاسفانه عددی که به گردشگری شهری می‌رسد بسیار کم است، ما تلاش می‌کنیم تا از جاذبه‌های شهرهای استان گیلان، شهرهای بزرگ استان را نیز از حضور گردشگران بهره‌مند کنیم.

شهردار رشت ادامه داد: شهر رشت با 170 نوع غذای محلی به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو شناخته شده است و ما می‌خواهیم با اجرای اقدامات و برنامه‌های متنوع از این فرصت ارزشمند برای توسعه صنعت گردشگری در استان گیلان استفاده کنیم.

جبار کوچکی نژاد (نماینده مردم شهرستان رشت و رئیس مجمع نمایندگان گیلان) در این نشست گفت: ما تقاضا داریم که استان گیلان به عنوان یکی از مقاصد گردشگری کشور به گردشگران خارجی معرفی شود.

او گفت: در بخش جاذبه‌های طبیعی کشور ما دارای مقام پنجم را در دنیا دارد و در کشور نیز استان گیلان از نظر جاذبه‌های طبیعی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است، بنابراین این استان ظرفیت پذیرایی و میزبانی از گردشگران را دارد.

کوچکی‌نژاد ادامه داد: استان گیلان در حوزه گردشگری غذا و ارائه غذاهای حلال می‌تواند حرف اول را در کشور بزند چراکه این استان به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو به ثبت رسیده است.

کاظم دل‌خوش (نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی) در این نشست با اشاره به تلاش‌ها و پیگیری‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در توسعه صنعت گردشگری کشور اشاره کرد و گفت: استان گیلان تمام مواهب طبیعی را یکجا در خود جای داده است، امروز صنعت گردشگری باید به‌جای صنعت نفت بنشیند و کشور باید از مواهب این صنعت بهره‌مند شود.

او تصریح کرد: نمایندگان آمادگی دارند در بودجه کشور به سازمان میراث‌فرهنگی کمک کند، مجلس و دولت باید کمک کنند تا صنعت گردشگری کشور رونق پیدا کند، چراکه این صنعت می‌تواند اقتصاد و اشتغال کشور را رونق ببخشد، جلسات فراکسیون گردشگری باید گرم و پویا باشد و دست سازمان میراث‌فرهنگی را در اقدامات و برنامه‌ها بگیرد.

دل‌خوش افزود: ما توافق‌نامه‌های بین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف را نداریم و این یک معضل بزرگ است، هر دستگاهی برنامه‌های خود را پیش می‌برد، باید توافق‌نامه‌ای بین دستگاه‌های مختلف و سازمان میراث‌فرهنگی منعقد شود تا سنگ‌اندازی برای توسعه گردشگری کشور کاهش پیدا کند و رفع شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مجلس باید در حوزه قانون‌گذاری نیز به سازمان میراث‌فرهنگی کمک کند، ظرفیت‌های موزه‌ای استان گیلان بسیار بالاست، باید از این ظرفیت‌ها برای توسعه گردشگری استفاده کنیم و همچنین نگهداری و حفاظت از این مواریث به دلیل هوای مرطوب استان باید مورد توجه قرار گیرد.

منوچهر جلالی (نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی) در این نشست گفت: شهرستان رودبار 20 درصد خاک استان گیلان را به خود اختصاص داده است، این شهرستان دارای آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی است که باید از این ظرفیت‌ها برای توسعه شهرستان استفاده کرد.

نیک‌فر (نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی) گفت: در شهرستان لاهیجان امکان ایجاد زیرساخت‌های توسعه گردشگری وجود دارد و باید سعی کنیم تا سرمایه‌گذاران را با تسهیل روند صدور مجوزها و حذف بروکراسی به این شهرستان سوق بدهیم.

حجت‌الاسلام افتخاری (نماینده فومن در مجلس شورای اسلامی) در این نشست گفت: صنعت گردشگری در ایران ظرفیت رشد و توسعه را دارد، براساس گفته‌ها ایران رتبه 10 را در جاذبه‌های تاریخی و طبیعی  و گردشگری دارد، توسعه گردشگری همان صادرات فرهنگ، صنایع‌دستی و آیین‌ها است.

او افزود: اشتغال‌زایی و جلوگیری از مهاجرت از روستا به شهر یکی از مهم‌ترین مزایای این صنعت است که باید مورد توجه قرار گیرد، شهرستان فومن و شفت به دلیل جاذبه‌های بسیار زیادی که دارد سالیانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران است، اما ما باید علاوه بر توجه به حوزه گردشگری حفاظت از محیط زیست را مورد تاکید قرار دهیم.

علی رحیم‌پور (مشاور عالی استاندار گیلان) در حوزه گردشگری در این نشست به ارائه گزارشی در مورد ظرفیت‌های گردشگری استان گیلان پرداخت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز