خبرگزاری کار ایران

مقایسه آمار نشر کتاب در دی ۹۵ با دی ۹۶ نشان داد؛

افزایش ۶ درصدی تعداد کتاب عمومی در یک‌ سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۰۸۸

در دی ماه ۱۳۹۶ تعداد ۵هزار و ۴۶۹عنوان کتاب منتشر شده است که در مقایسه با ۵هزار و ۱۷۲ عنوان کتاب منتشر شده در دی ماه سال ۱۳۹۵ ، افزایش ۶درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش ایلنا، آمار و درصد تغییر تعداد کتاب‌های دی ماه سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد تعداد کل کتاب های عمومی با افزایش ۶درصدی از ۵هزار و ۱۷۲ عنوان کتاب به ۵هزار و ۴۶۹ عنوان رسیده است.

همچنین مطابق این آمار، تعداد کتاب‌های کودک و نوجوان در دی ماه سال جاری در مقایسه با دی ماه سال گذشته، تغییری نداشته اما تعداد کتاب های کمک درسی با ۱۷ درصد کاهش روبه رو شده است. همچنین، میانگین قیمت هر کتاب در دی ماه امسال ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

از مجموع ۹ هزار و ۱۳۱ عنوان کتاب منتشر شده در دی ماه سال جاری، موضوع کمک درسی از سایر موضوعات سبقت گرفته و با ۲ هزار و ۲۳۷ عنوان پیشتاز است. موضوعات کودک و نوجوان با یک هزار و ۴۲۲ عنوان، ادبیات با یک هزار و ۲۸۸عنوان، علوم عملی با یک هزار و ۱۷۷عنوان و علوم اجتماعی با ۸۵۴ عنوان در رده‌های بعدی قرار دارند. در حوزه تالیف، موضوع کودک و نوجوان در صدر قرار دارد و موضوعات علوم عملی، ادبیات، علوم اجتماعی و فلسفه و روانشناسی جایگاه‌های بعدی را از آن خود کرده‌اند.

در دی ماه سال ۱۳۹۶ در حوزه ترجمه بیشترین تعداد کتاب‌ها به موضوع کمک درسی اختصاص داشت و موضوعات ادبیات با ۹۰۹ عنوان، کودک و نوجوان با ۸۴۳ عنوان، علوم عملی با ۷۹۱ عنوان، علوم اجتماعی با ۶۹۱ عنوان و دین با ۶۶۸ عنوان در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

از مجموع کل کتاب های منتشر شده در دی ماه امسال، دو هزار و پنج نسخه در تهران و مابقی در شهرستان به چاپ رسیده‌اند. بیشترین تعداد کتاب‌های چاپ شده در تهران به موضوع دین اختصاص دارد و در شهرستان‌ها اقبال بیشتری به موضوعات کمک درسی، کودک و نوجوان، ادبیات و علوم عملی نشان داده شده است.

بیشترین کتاب های بازچاپی در دی ماه امسال به موضوع های کمک درسی، کودک و نوجوان، ادبیات و دین اختصاص دارد و در موضوعات زبان، علوم طبیعی و ریاضیات و کلیات، کمترین میزان چاپ آثار چاپ اول را شاهد بودیم.

شمارگان کل کتاب های منتشر شده در دی ماه امسال، ۱۲ میلیون و ۷۳۰ هزار و ۴۸۹ نسخه بوده است که موضوعات کمک درسی، کودک و نوجوان و ادبیات در این زمینه پیشتاز هستند.

بر اساس آمار کتاب‌های منتشر شده در استان‌ها نسبت به کل کشور در دی ماه در استان تهران، هفت هزار و ۱۲۶ عنوان کتاب منتشر شده است که این میزان ۷۸ درصد عناوین منتشر شده کل کشور را در برمی‌گیرد. بعد از استان تهران، استان های قم، اصفهان، البرز در رتبه های بعدی قرار دارند.

کتاب‌های منتشر شده در بازه زمانی دی ماه سال گذشته از سوی هفت هزار و ۳۷۳پدیدآورنده انتشار یافته که از این تعداد هزار و ۸۸۷نفر زن و پنج هزار و ۴۸۶ نفر مرد بودند. این آمار در سال جاری با کاهش ۱۳ درصدی پدیدآورندگان زن و کاهش یازده درصدی پدیدآورندگان مرد مواجه شده است.

انتشارات صدرا در دی ماه امسال با انتشار ۷۲ عنوان کتاب در صدر ناشران عمومی پرکار این ماه قرار گرفت و انتشارات روزبهان، جنگل، موجک، موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی، شرکت نشر قطره، نشر چشمه، نظاره، شرکت تضامنی انتشاراتی حتمی و شرکا و ناقوس در رده های بعدی قرار گرفته اند.

همچنین، شرکت انتشارات فنی ایران با انتشار ۱۱۶ عنوان کتاب شامل ۱۴ عنوان چاپ اول و ۱۰۲ عنوان بازچاپ در صدر پرکارترین ناشر کودک در دی ماه سال جاری قرار گرفته است. انتشارات براق، قدیانی، ذکر، مهر آموز، پیام مشرق، پرتقال، محراب قلم، باژ و فرشتگان در جایگاه های بعدی ناشران پر کار دی ماه قرار گرفته اند.

بر اساس این آمار، انتشارات خیلی سبز، مدرسان برتر، مدرسان شریف، موسسه مهرپویا مهراس، شرکت انتشارات کانون فرهنگی آموزش، حلی، فاتح، طلایی پویندگان دانشگاه، تخته سیاه و الگو به عنوان پرکارترین ناشران آموزشی دی ماه سال ۹۶ شناخته شدند.

کتاب «القرآن الکریم» از انتشارات اسوه با ۵۰ هزار نسخه در صدر پرشمارگان ترین کتاب دی ماه سال جاری قرار گرفته است و بعد از آن کتاب‌های «آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم؛ ترجمه قرآن به ترتیب آیات»، (new elementary۱:students book ) و (new elementary۱:workbook) از کانون زبان ایران، در جایگاه های بعدی قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز