خبرگزاری کار ایران

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری اعلام کرد؛

نمایش آسیب‌های اجتماعی و نارضایتی‌ها ایرانیان در سینما امری طبیعی است

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۷۴۶

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به انتقادات از گزارش این مرکز درباره جشنواره فیلم فجر واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، متن توضیحات مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری درباره گزارش این مرکز  پیرامون سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر به شرح زیر است:

گزارش مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری درباره‌ی «ایران در سینمای ایران» در رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها، محافل هنری و کانال‌های تلگرامی بازتاب گسترده‌ای یافت و بازخوردهای متفاوتی داشت؛ از تأیید و تحسین‌های پرشمار و گاه اغراق‌شده تا تقبیح و تخریب‌های غیرمنصفانه. توجه به نکات زیر درباره این گزارش ضروری است:

این گزارش صرفاً به بازنمایی 《تصویر ایران》 در کلیت ۲۲ فیلم جشنواره‌ی فیلم فجر ۳۶ پرداخته و قصد بررسی کیفیت هنری و تنوع محتوایی این فیلم‌ها را از زوایای مختلف نداشته است.

این گزارش بیشتر «توصیف»  نحوه‌ی بازنمایی ایران در این ۲۲ فیلم است و نه داوریِ  کلی و قطعی درباره کلیت سینمای ایران. طبیعی است که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ایران و نارضایتی‌های ایرانیان در آینه‌ی سینمای ایران هم بازتاب پیدا کند و یکی از کارکردهای مثبت سینمای اجتماعی-انتقادی (که اغلب فیلم‌های جشنواره‌ی امسال را شامل می‌شد) همین توجه دادن به این آسیب‌ها به عنوان مقدمه‌ای لازم برای حل آن‌هاست. توصیف نحوه‌ی بازنمایی آسیب‌های اجتماعی در این گزارش به معنای انکار آن آسیب‌ها نیست، گرچه تصویرِ پراغراق و یک‌سویه و امیدکش از مسائل و منعکس نشدن توانمندی‌های جامعه‌ی ایران در سینما (که کاهنده‌ی امید اجتماعی ضروری برای کاهش آسیب‌هاست)، خود می‌تواند به بخشی از مساله، و نه راه حل، تبدیل شود و شایسته‌ی آسیب‌شناسی و چاره‌جویی جمعی است.

 سینمای ایران قابل تقلیل به ۲۲ فیلم جشنواره فجر نیست و توصیفات این گزارش را نمی‌توان به کل سینمای ایران تعمیم داد.

نشانگاه نقد در گزارش مرکز، سیاستگذاران و سیاستگذاری سینما و نه هنرمندان و سینماگران است. به مستند بررسی و نقدسیاست‌های سینمایی جمهوری اسلامی ایران از سال ۶۲ تا ۹۶ به همراه پژوهشی درباره این موضوع، منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز