خبرگزاری کار ایران

مبلغ در گفت و گو با ایلنا:

صداوسیما جولانگاه یک جریان خاص است

asdasd
کد خبر : ۶۰۶۹۸۰

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: صداوسیما به جای اینکه صدای مردم باشد جولانگاه یک جریان خاص شده است و بسیاری از افکارها و اندیشه‌ها را حذف کرده که همین امر سبب نارضایتی‌های بسیاری شده است.

مرتضی مبلغ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به سال ۹۶ و اتفاقاتی که در این سال رخ داد، گفت: سال گذشته حوادثی در کشور رخ داد که خوشایند نبود. علی‌رغم تلاش‌هایی که صورت گرفته بود، انتقال و انتشار آن‌ها به گونه‌ای بود که افکار عمومی را اقناع و ارضاء نکرد و باعث شد اعتراض‌هایی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه شرایط به گونه‌ای شد که مردم احساس کردند آن طور که باید و شاید به خواسته‌ها و مطالباتشان پاسخ داده نمی‌شود و مورد توجه قرار نمی‌گیرند، لذا به همین دلیل نارضایتی‌های گسترده‌ای شکل گرفت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این که نارضایتی‌های دی ماه نشأت گرفته از مسائل سال گذشته نبود و آن چه در دی ماه مشاهده شد انباشت مطالبات چندین و چند ساله مردم بود، عنوان کرد: در سالیان گذشته مردم مطالباتی داشتند که توجهی به آن‌ها نشد به همین دلیل روی هم انباشته شدند و امسال در قالب اعتراض‌های اخیر خود را نشان داد.

وی ادامه داد: البته در شکل‌گیری این اعتراضات سه قوه و حاکمیت به گونه‌ای عمل نکردند که مردم را قانع کنند و پاسخگوی آنان باشند و باید بگویم متاسفانه مسئولان نمره قبل قبولی در این زمینه دریافت نمی‌کنند.

معاون سیاسی وزارت کشور در زمان اصلاحات تصریح کرد: اصلی‌ترین دلیل شکل‌گیری نارضایتی‌هایی که شاهدش بودیم همین عدم توجه به مطالبات بود. باید در این زمینه یک تجدیدنظر اساسی در سیاست‌ها و روش‌ها رخ دهد در غیر این صورت به هر میزان هم تلاش شود آثارش پیدا نخواهد شد.

وی ادامه داد: معتقدم مهم‌ترین پیامد این مساله این بود که مسئولان باید در روش‌های خود تجدیدنظر کنند و اگر این اتفاق نیفتد ممکن است نظام با مشکلاتی روبه‌رو شود، لذا لازم است مسئولان کشور در روش‌های خود تجدیدنظر کنند.

مبلغ با اشاره به وجود تفکرات مختلف سیاسی در کشور گفت: کشور ما با یک چالش عمیق رو به روست و آن این است که دو نوع تفکر در کشور وجود دارد و برخی به جای اینکه یک فرآیند سازنده و وفاق را در کشور ایجاد کنند همواره در فکر تخطئه یکدیگر هستند که همین امر باعث شده است تلاش و عملکردهایی که صورت می‌گیرد کم اثر و کم خاصیت باشد.

وی ادامه داد: یک تفکر خاص در کشور وجود دارد که با دید سازنده به مسائل نگاه نمی‌کند. این تفکر، دید بسته‌ای به رأی مردم و افکار عمومی دارد، به حقوق شهروندی و قانون اساسی توجهی ندارد و آزادی‌های اساسی را تا حدودی قبول دارند که منافع‌شان آسیبی نبیند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این که این تفکر دارای قدرت است و هر گاه احساس کند جریان جاری بر خلاف منویتشان است دست به آسیب طرف مقابل می‌زند، گفت: در مقابل این گروه، تفکر دیگری وجود دارد که به گشایش کشور و توسعه آن فکر می‌کند و از روش‌هایی که در جامعه بشری امتحان خود را پس داده‌اند استفاده می‌کنند تا توسعه صورت بگیرد.

مبلغ خاطرنشان کرد: تفکری که از آن صحبت می‌کنیم می‌خواهد تعامل سازنده با جهان داشته باشد و از فرصت سرمایه‌گذاری که منجر به توسعه، اشتغال و پویایی اقتصاد می‌شود، استفاده می‌کند.

وی افزود: طبیعی است این دو تفکر در مقابل یکدیگر قرار بگیرند و مسئولان برای این قضیه باید کاری کرده و همه باید در نگاه خودشان تجدیدنظر کنند و این را در نظر داشته باشند که با تفکرات بسته و انقباضی نمی‌توان کشور را اداره کرد. مهم‌ترین مساله باید این باشد که برای حل بحران‌ها به اجماع ملی برسیم. معتقدم سال جدید باید سال اجماع ملی برای منافع ملی باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که در زمان انتخابات شاهد بودیم یک سرمایه عظیم اجتماعی به میدان آمد چرا بعد از گذشت چند ماه از انتخابات به عقیده برخی‌ها این سرمایه ریزش کرده است، گفت: معتقدم این امر بر اثر انباشت ناکارآمدی‌ها و چالش‌های مخربی که وجود دارد، ایجاد شده است. از سوی دیگر جریانی که در انتخابات موفق نشد به جای این که در رفتار خود تجدیدنظر کند و مطیع رأی مردم باشد و با آنان با صداقت رفتار کند، همان روش‌های انتخاباتی و سیاست‌های خود را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: جریانی که انتخابات را واگذار کرد در برخی حوزه‌ها به شدت با سیاست‌های دولت به مقابله پرداختند و یأس و ناامیدی را به جامعه تزریق کردند. آنان سناریوهایی را برای مخالفت با دولت داشتند. در مقابل هم آقای رئیس‌جمهور در برخی از موارد بر خلاف وعده‌هایی که داده بودند عمل کردند. به طور مثال مردم از چینش کابینه راضی نبودند و رییس‌جمهور نیز به توصیه‌های دلسوزان و افرادی که کارآمدی لازم را داشتند، توجه نکردند.

ملبغ تاکید کرد: در چینش کابینه، استانداران و فرمانداران به خواسته‌ها و مطالبات مردم توجه نشد و آنها احساس کردند یک مرتبه بعد از انتخابات به آن ها توجه لازم نشده است. مجموع این عوامل باعث یک نوع سرخوردگی شد. مردم احساس می‌کنند که مرتب رأی می دهند و باعث سربلندی نظام می شوند و اعتماد می‌کنند اما در عمل مشاهده می‌کنند که مسئولان به آن ها پاسخگو نیستند. البته در شکل گیری این احساسات، سیاه‌نمایی‌هایی که صورت می‌گیرد بی تاثیر نیست.   

معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات گفت: صداوسیما نقش بسیار مهمی در جامعه دارد. این سازمان به جای اینکه صدای مردم باشد جولانگاه یک جریان خاص شده است و بسیاری از افکارها و اندیشه‌ها را حذف کرده که همین امر سبب نارضایتی‌های بسیاری شده است و یا مستندسازی‌هایی که در صداوسیما صورت می‌گیرد وجدان جامعه را تخریب کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که اولویت هر یک از قوا در سال ۹۷ چه باید باشد گفت: هرکدام از این قوا باید منیت خود را کنار بگذارند و از این تفکر که هرچه من می‌گویم درست است دست بردارند. آنان باید دلسوزانه به فکر مردم باشند.

 مبلغ با اشاره به مسئولیت‌های قوه قضاییه ادامه داد: دستگاه قضا باید در برخی از رفتارهای خود تجدیدنظر کنند. برخی قضایا در زندان‌ها رخ داد که این قوه به جای قبول مسئولیت، به گونه دیگری برخورد کردند.

 وی یادآور شد: از سوی دیگر به نظر می‌رسد در برخورد با تخلفات نگاه دوگانه و تبعیض آمیزی وجود دارد. از کناره یکسری از تخلفات سنگین و بزرگ ساده می‌گذرند و در زمانی که صرف می‌کنند معلوم نیست پرونده چه می‌شود اما در مورد برخی از جرائم کوچک، سریع برخورد می‌کنند. مردم به این برخورد دوگانه نگاه می‌کنند و سوالاتی در ذهنشان شکل می گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد:اگر نارضایتی‌ها و گسترده شود و به مردم پاسخ داده نشود خود می‌توانند محل بسیاری از اعتراضات شود.

وی به نقش و وظایف قوه‌مقننه اشاره کرد و گفت:‌ مدیریت کشور بر عهده قوه مقننه است. این قوه باید شجاعانه وارد مسائل شود. در قانون اساسی آمده مجلس در راس همه امور قرار دارد اما شما نگاه کنید که این قوه چقدر توانسته نقشی در برطرف کردن مشکلات داشته باشد.

 مبلغ با بیان این که ما باید به خاطر نظام مردم و انقلاب تجدید نظرهایی را در رفتارهای خود را داشته باشیم گفت: باید منیت خود را کنار بگذاریم و به یک تعامل سازنده دست پیدا کنیم. انسجام ملی نیاز امروز جامعه ماست.

 وی تأکید کرد: اگر انسجام و وفاق ملی صورت نگیرد نمی ‌توانیم به سایر بخش‌ها رسیدگی کنیم. تقلیل دادن مسائل به مشکلات اقتصادی و اشتغال کار بسیار غلطی است چون تا زمانی که ما در اولی‌ترین مسائل به یک گفت‌وگوی مشترک دست پیدا نکنیم راه حلی برای مشکلات اقتصادی پیدا نخواهیم کرد. باید در سیاست‌های خودمان تجدید نظر کنیم در غیر این صورت مشکلات اقتصادی ما حل نخواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز