خبرگزاری کار ایران

گلایه‌های زرین کلک در ۷۶ سالگی:

حتی فیلم‌هایم را تحویلم نمی‌دهند

asdasd
کد خبر : ۶۰۷۳۲

وقتی من با طولانی‌ترین سابقه انیمیشن در ایران، ۲۰ سال است هیچ فیلمی نساخته‌ام و از تمام کرسی‌های تدریس در دانشگاه‌ها محروم هستم و مقام استادی از من گرفته‌ شده و حتی یک نسخه از فیلم‌هایم را به خودم نمی‌دهند، دیگر چاره‌ای جز رفتن ندارم.

ایلنا: نورالدین زرین کلک؛ یکی از بنیانگذاران صنعت انیمیشن در ایران است که در طول بیش از نیم قرن فعالیت در انمیشین، آثار زیادی را تولید کرده و جوایز بسیاری را نیز کسب کرده است اما امروز از وضعیت این هنر صنعت در ایران و رفتاری که با اساتید و دانش آموختگان آن می‌شود، بسیار گلایه دارد.

زرین کلک که ۲۰ فروردین ۷۶ ساله می‌شود در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت انمیشین بعداز انقلاب اسلامی می‌گوید: بعد از انقلاب اسلامی همه فعالیت‌های کانون به نحوی ادامه پیدا کرد به جز انیمشین که به کلی تعطیل شد و ۱۵سال طول کشید تا بالاخره روسا و مسولان کانون متوجه شدند که انیمشین مهم است البته هنوز کانون به جایگاه اصلی خود و نقش پررنگ‌اش در صنعیت انمیشین باتوجه به ظرفیت‌های و امکانات فراوانی که دارد، بازنگشته است و به نوعی همچنان امکانات آن در حال هدر رفتن است.
زرین کلک با انتقاد از وضعیت صدا و سیما در تولید انمیشین در ایران گفت: تلویزیون در حقیقت کشتارگاه انمیشین است. به این معنی که صدا و سیما همچنان به انمیشین فقط به اندازه یک سرگرمی ساده سطحی و ارزان نگاه می‌کند در حالی که انمیشین فقط برای کودکان نیست و اگر کسی به مسولان تلویزیون چنین حرفی بزند؛ انگار حرف کفرآمیز زده است. مسولان تلویزیون امروز تمام پتانسیل‌های موجود را زایل می‌کنند.
وی ادامه داد: تلویزیون نیاز به خوراک دارد و مانند اژدهای هفت سری است که هرگز سیرپذیری ندارد بنابراین مجبور است که به سمت تولیدات سریالی برود تولیدات سریالی هم در حداقل قیمت و و کیفیت است.
زیرن کلک افزود: تلویزیون یک بانک تصویری دارد که برای تصاویر یک فیلم از آن استفاده می‌شود. آنقدر از تصاویر این بانک استفاده شده که تکراری شده و ارزشی ندارد.
وی با انتقاد از پایین بودن کیفیت آثار تولید و پخش شده، افزود: مدل انمیشین تلویزیون ایران کارتون‌های گمراه کننده و تباه‌کننده کره‌ای، ژاپنی، تایلندی و خاور دور است زیرا هزینه تولید انمیشین آنجا ارزان است و اصلا محتوا ندارد و فیلم‌ها فقط عبارتنداز چند کاراکتر که در حرکت باشند و هیچ موضوع و هدفی وجود ندارد در این میان بچه‌های بی‌گناه معصوم ما پای تلوزیون این فیلم‌ها را نگاه می‌کنند و در این میان کودکان قربانی مظلوم هستند زیرا به هر حرکت انیمیشن علاقه دارند و هر فیلمی را که جلوی وی بگذاریم در پایان می‌گوید خوب است زیرا تشخیص خوب را از بد ندارد.
وی با اشاره به تولید فیلم تهران ۱۵۰۰ در سینما گفت: من تهران ۱۵۰۰ را ندیده‌ام و قصد دارم ببینم البته آرزو می‌کنم که این فیلم راه را برای تولید فیلم‌های بعدی باز کند و این راه را نبندد زیرا هر قدر در دنیا سرمایه‌گذاری بیشتر شده و اقبال مردم زیاد‌تر شده، در ایران سیر وارونه دارد در حالی که انیمشین اگر اندکی خوب تولید شود و تعریف انمیشین را داشته باشد، می‌تواند خوب بفروشد زیرا مردم علاقه خاصی به انیمیشن دارند و امروز انمیشین جایگاه خوبی در دنیا باز کرده است حتی در اسکار دسته بندی مشخصی دارد.
زرین کلک با انتقاد از سیستم آموزش انیمیشن در ایران گفت: امروز ما سه مدرسه دانشکده رسمی داریم که مدرک لیسانس و فوق لیسانس در رشته انمیشین صادر می‌کنند و سالی ۸۰ دانشجور فارغ‌التحصیل می‌شوند اما نمی‌توان ۵ دانشجو را پیدا کرد که فعال باشند و حتی اگر استعداد داشته باشند امکانات را به وی نمی‌دهند.
وی ادامه داد: زمانی که من با طولانی‌ترین سابقه انیمیشن در ایران، ۲۰ سال است هیچ فیلمی نساخته‌ام و از تمام کرسی‌های تدریس در تمامی دانشگاه‌ها تا آخر عمر محروم شده‌ام و مقام استادی را از من گرفته‌اند و حتی یک نسخه از فیلم‌های خود من را خودم نمی‌دهند با این وضعیت دیگر چه چاره‌ای به جز رفتن می‌توانم داشته باشم. در این میان من فقط تنها نیستم و افرادی دیگری نیز هستند که با دانش زیاد در بخش انیمیشن نمی‌توانند فعالیت کنند.
زرین کلک از متوقف شدن فعالیت‌های صنفی انتقاد کرد و افزود: نه تنها در انمیشین بلکه در سینما نیز کار‌ها براساس برنامه‌ریزی صورت نمی‌گیرد و نمونه بارز آن ادغام شدن فعالیت‌های صنفی با سیاست است درحالیکه فعالیت‌های صنفی با سیاست هیچ ارتباطی ندارد.

علی زادمهر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز