خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با همسر محمدابراهیم جعفری مطرح شد؛

زمان تشییع پیکر نقاش/توضیحاتی درباره‌ی کتاب‌های در دستِ انتشار و مستندهای ساخته‌شده از هنرمند+فیلم

asdasd
کد خبر : ۶۱۰۲۵۲

تشییع پیکر محمدابراهیم جعفری روز چهارشنبه 22 فروردین‌ماه ساعت 8 صبح از مقابل دانشگاه هنر (چهارراه ولی عصر- روبروی بزرگمهر) انجام خواهد شد و در بهشت زهرا قطعه 80 به خاک سپرده می‌شود.

مریم محمدی (تهیه‌کننده‌، کارگردان تلویزیون و همسر محمدابراهیم جعفری) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، زمان دقیق تشییع پیکر این هنرمند را اعلام کرد و گفت: تشییع جنازه روز چهارشنبه 22 فروردین؛ ساعت 8 صبح از مقابل دانشگاه هنر (چهارراه ولی عصر- روبروی بزرگمهر) انجام خواهد شد و در بهشت زهرا(س) قطعه 80 به خاک سپرده می‌شود.

وی درخصوصِ آخرین کتاب‌هایی که از مرحوم جعفری در دستِ انتشار است، بیان کرد: در حال حاضر، سه کتاب از ایشان در دست انتشار است. یکی زندگی‌نامه‌ی آقای جعفری است که طیِ جلسات متمادی با ایشان مصاحبه‌هایی انجام دادند و همین‌طور با من صحبت‌هایی شد. لابه‌لای این خاطرات هم تعدادی از شعرهای آقای جعفری قرار داده شد.

پیشتر کتابی از ترانه‌های وی توسط نشر مشکی تحت عنوان «چو مرغ شب، خواندی و رفتی» منتشر شده بود. همسر هنرمند از انتشارِ مجموعه‌‌ی دیگری از اشعارِ این هنرمند خبر داد و گفت: کتاب دیگر، مجموعه‌ اشعاری است که شعرهایی از سال‌های 1338 تا 1392 را دربرمی‌گیرد.

محمدی درخصوص آخرین کتاب هم که آثار نقاشی هنرمند را شامل می‌شود، توضیح داد و گفت: قراردادی با نشر نظر امضا کرده‌ایم و در حال حاضر، مشغول عکاسی از آثار برای این کتاب هستیم. برخلاف دو کتاب قبلی که آماده‌ی چاپ هستند، کار این کتاب شاید تا یک سال به طول بینجامد. 

وی درخصوص محتوای این کتاب افزود: اصولاً کتاب‌های نشر نظر، یک فرمت بخصوصی دارد ولی بسته به نوع کار هر هنرمند و نگاه متمایزش، جزئیات کتاب‌ها تفاوت می‌کند. در ابتدای این کتاب، ابتدا شناخت‌نامه‌‌ای از هنرمند، توسط دخترم سارا جعفری خواهد آمد که 30، 40 صفحه می‌شود. این شناخت‌نامه با بیوگرافی‌های معمول فرق دارد. تمام این متن، با استناد به عکس‌ها و مدارک موجود از هنرمند نوشته شده، و هم‌چنین به تمام نقد‌هایی که درباره‌ی نمایشگاه‌های مختلف نوشته شده، ارجاع خواهد داد. هم‌چنین اگر هنرمند در دوره‌ای از فعالیتِ هنری‌‌اش، برنده‌ی جایزه‌ای نیز شده، تمام اطلاعات آن به اضافه‌ی عکس‌ِ آن در این شناخت‌نامه خواهد آمد. در این کتاب، سه مقاله نیز منتشر خواهد شد. مقاله‌ها هنوز باید تنظیم شوند. سفارش مقاله داده شده، ولی چون نویسندگان این مقالات هنوز صد در صد مشخص نشده‌اند، من از آن‌ها اسمی نمی‌برم.

وی درباره‌ی فیلم‌های مستندی که از این نقاشِ شاعر موجود است، گفت: فیلمی هست که آقای خسرو سینایی چند سال پیش از آقای جعفری ساخت به اسم «عبور از نمی‌دانم». یک فیلم دیگری هم خیلی قدیم‌ترها آقای سینایی از نمایشگاه سال 68 آقای جعفری درست کرد که بسیاری از هنرمندان در آن حضور داشتند که الان متأسفانه خیلی از آن‌ها نیستند و بخش‌هایی از آن هم در «عبور از نمی‌دانم» آمده است. فیلم مستند دیگری نیز شبکه چهار به اسم «پیشگامان هنر معاصر ایران» از ایشان ساخته است.

وی اضافه کرد: فیلم‌های دیگری هم هست که برای مثال دانشجویانش برای پایان‌نامه‌هایشان می‌ساختند. اما آ‌نچه رسماً نمایش داده شده همین‌هاست. فیلم دیگری هم به نام «دشت‌های ناریا» ساخته شده که قسمت اول فیلم به خانم سیما بینا اختصاص دارد و بخش دومش درباره ترانه‌های آقای جعفری است که خود ایشان در آن قسمت صحبت می‌کنند.

همسر مرحوم جعفری هم‌چنین از فیلمی گفت که خسرو سینایی درباره‌ی ژاره تباتبایی ساخته که در پلان‌های پایانی آن بسیاری از هنرمندان حضور دارند ازجمله محمدابراهیم جعفری. در قسمت پایانیِ این فیلم، همه با هم شعرِ «یک‌ زمان من هم جوان بودم» را زمزمه می‌کنند.

به مناسبت درگذشتِ محمدابراهیم جعفری، بخشی از این فیلم که او نیز در آن حضور دارد را انتخاب کردیم. در فیلم چهره‌ی بزرگانی از نقاشی، سینما و تئاتر ایران را می‌بینیم که با هم سطری را تکرار می‌کنند: «یک زمان من هم جوان بودم». جمشید مشایخی، جمشید لایق، محمدعلی کشاورز، نادر ابراهیمی، ژاله علو، ژازه تباتبائی، غلامحسین نامی، علی‌اکبر صادقی، جواد مجابی، خسرو سینایی، پرویز کلانتری و.. را در فیلم می‌بینیم. در قسمتِ پایانی، مرحوم محمد ابراهیم جعفری با همراهیِ سنتورنوازی مهدی احمدی (بازیگر و نقاش) شعرخوانی می‌کند.

محمدابراهیم جعفری (شاعر و نقاش معاصر ایران) شنبه 18 فروردین بر اثر خون‌ریزی مغری در سن 78 سالگی فوت کرد. وی (متولد 1319 بروجرد) دارای مدرک کارشناسی نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. شرکت در فستیوال هنر کانی سورمر در جنوب فرانسه کسب جایزه ملی دولت فرانسه در همین فستیوال (1353) از دیگر مواردی است که در کارنامه فعالیت هنری این هنرمند به چشم می‌خورند. وی در زمان حیات خود، نمایشگاه‌های متعددی را در داخل کشور و همچنین کشورهای فرانسه، آلمان، روسیه، ایتالیا، مراکش، آمریکا و... برگزار کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز