خبرگزاری کار ایران

طالبیان اعلام کرد:

برگزاری ۶۰۰ کارگاه مرمتی و مرمت ۲۱۸ بنای تاریخی در کشور

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۲۵۹

معاون میراث فرهنگی کشور در تور رسانه‌ای قزوین و نشست خبری که به منظور روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی برگزار شد به شعار امسال ایکوموس میراث برای نسل‌ها تاکید کرد و از برگزاری ۲۱۸ کارگاه مرمتی در بناهای مهم، ۶۰۰ کارگاه مرمتی از محل اعتبارات بخش خصوصی و نهادهای دیگر و مشارکت سازمان و همچنین از تنظیم ۷۰۰ تفاهم نامه میان سازمان میراث و بخش خصوصی در سال ۹۶ خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمدحسن طالبیان در نشست خبری که به منظور آیین بزرگداشت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی با شعار میراث برای نسل‌ها گفت: با توجه به اینکه شعار امسال ایکوموس، میراث برای نسل هاست، انتقال آموزه‌ها و ارزش‌ها به نسل‌های آینده موضوعی بسیار مهم است.

او با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی ظرفیت مهم است تا با استفاده از آن بتوان تجربیات گذشته را به نسل‌های آینده منتقل کرد افزود: در گذشته نسل‌ها همواره در یک امتداد قرار داشتند اما در دوره مدرن، گسست بین نسل‌ها احساس می‌شود. بنابراین امسال باید ظرفیت سازی ارتباط بین نسلی در حوزه میراث فرهنگی در اولویت باشد.

آنطور که معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرد: درحال حاضر حضور مردم، کارکردهای اجتماعی محوطه‌ها، مجموعه‌های میراثی و رویدادهای فرهنگی محیط‌های میراثی در انتقال آموزه‌های میراث فرهنگی بسیار اهمیت دارد و درواقع بخشی از روح شعار امسال ایکوموس جهانی است.

او به موضوع ظرفیت سازی برای پیوند نسل‌های مختلف اشاره کرد و افزود: با ظرفیت سازی‌هایی که در حوزه میراث فرهنگی انجام می‌شود لازم است که پیوند نسل‌ها بیش از گذشته بین کودکان، نوجوانان، جوانان و پیشکسوتان برقرار شود.. در این میان سرمایه گذاری در حوزه آموزش کودکان و نوجوانان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

تنظیم ۷۰۰ تفاهم نامه مشارکتی میان سازمان میراث فرهنگی و بخش خصوصی

طالبیان اما در بخش دیگر از سخنان خود به تنظیم ۷۰۰ تفاهم نامه مشارکتی میان سازمان میراث فرهنگی و بخش خصوصی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: درحدود ۷۰۰ تفاهم نامه بین سازمان میراث فرهنگی و بخش خصوصی تنظیم شده است که تاپایان سال مالی ۹۶ در تیرماه سالجاری به دلیل دیر رسیدن اعتبارات انجام خواهد شد.

او اما به تکمیل بانک‌های اطلاعاتی و اهمیت مشارکت مردمی در مرمت بناهای تاریخی تاکید کرد و افزود: تلاش کرده‌ایم بانک‌های اطلاعاتی خود را تکمیل کرده و تمامی فعالیت‌ها و اقدامات سازمان میراث فرهنگی را در این بانک‌های اطلاعاتی تبت کنیم.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: بدون شناخت کافی از یک محوطه، مجموعه و یا بناهای تاریخی فرهنگی مرمت امکان پذیر نخواهد بود و بنابراین توجه به پژوهش چند رشته‌ای، مستندسازی، معرفی و آموزش در مراحل مختلف حفاظت و مرمت جزو اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی است. در این میان برای معرفی شایسته انتشارکتاب، بروشور، تهیه فیلم برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی و بازدیدهای تخصصی برای مخاطبین مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مرمت ۲۱۸ بنای تاریخی ارزشمند و برپایی ۶۰۰ کارگاه مرمتی در سطح کشور

طالبیان اما از مرمت ۲۱۸ بنای مهم تاریخی ارزشمند از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دتی و گردشگری در کشور خبر داد. او گفت: ۳۰ بنا و مجموعه تاریخی با مشارکت دستگاه‌های مختلف مرمت و در حدود ۱۳۱ کارگاه مرمتی در محوطه‌ها و بقاع متبرکه برپا شده که مرمت تعداد زیادی از آن‌ها با پیشرفت قابل ملاحظه تا پایان سال مالی ۹۶ (تیرماه سالجاری) به پایان خواهد رسید.

معاون میراث فرهنگی کشور همچنین به مطالعه و تعیین ضوابط برای ۷۵ شهر و بافت روستایی اشاره کرد که دردست اقدام است. او گفت: مطالعه این بافت‌های شهری و روستایی تا پایان سال مالی۹۶ به پایان خواهد رسید. این درحالی است که ۴۴ موزه مشارکتی و ۶ پایگاه ملی و یک پایگاه جهانی نیز ایجاد شده است.

معاون میراث فرهنگی همچنین به نقش موثر رسانه‌ها، سمن‌ها و انجمن‌های میراث فرهنگی در حفاظت از میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: در سال جاری تلاش خواهیم کرد تا با حضور رسانه‌ها در مراکز استانی و بازدید از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی و فرهنگی در راستای حفاظت از بناهای تاریخی گام‌های موثرتری برداشته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز