خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با مدیر حفظ و احیای بناهای تاریخی کرمان مطرح شد؛

تخریب کاروانسرای هندوها را تکذیب می‌کنم/مرمت بنا سه میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۵۵۰

مدیر حفظ و احیای بناهای تاریخی کرمان گفت: مرمت کاروانسرای هندوها به چیزی در حدود سه میلیارد تومان نیاز دارد. ما همه این بودجه را نمی‌توانیم صرف مرمت کاروانسرا کنیم، ولی می‌توانیم آن را فازبندی کرده و متناسب با رقمی که مالکین می‌گذارند، سهمی از هزینه‌های مرمت را تقبل کنیم.

مجتبی شفیعی (مدیر حفظ و احیا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: کاروانسرای هندوها در مجموعه‌ی بازار قرار گرفته و وضعیت‌ آن در حال حاضر، اضطراری نیست. یکسری کارهای حفاظتی و استحکام‌بخشی در مجموعه بازار انجام شده است. اما مشکلی که این کاروان‌سرا با آن روبه‌روست این است که مالک خصوصی دارد. باید این مالکین با میراث فرهنگی تعامل کنند و در بحث مرمت مشارکتی ما می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم.

وی ادامه داد: عیب برخی از بناهای تاریخی این است که در دستِ تعدادی خرده‌مالک است؛ یعنی اینکه چند نفر مالک دارد. با این حال ما دست روی دست نگذاشته‌ایم و با تعدادی از آن‌ها صحبت کرده‌ایم. با مابقی هم درحال رایزنی هستیم تا بتوانیم امسال این کاروان‌سرا را از وضعیت فعلی خارج کنیم.

شفیعی با اشاره به میزان اعتبار لازم برای مرمت این بنا متذکر شد: مرمت این کاروانسرا چیزی در حدود سه میلیارد تومان نیاز دارد. ما همه این بودجه را نمی‌توانیم صرف مرمت کاروانسرا کنیم، ولی می‌توانیم آن را فازبندی کنیم تا متناسب با رقمی که خود مالکین می‌گذارند، میراث فرهنگی هم سهمی داشته باشد.

وی افزود: با تعدادی از مالکین بنا به نتیجه رسیده‌ایم و آن‌ها پذیرفته‌اند که با میراث فرهنگی مشارکت داشته باشند. ما هم از این نظر که بخشی از اعتبارات‌مان را صرف کاروانسرای هندوها کنیم، هیچ مشکلی نداریم. فقط بحث ما بر سر مالکیت بنا هست.

مدیر حفظ و احیای بناهای کرمان متذکر شد: بناهایی که مالک دارند باید به صورت مشارکتی مرمت شوند. ما باید به سمتی برویم که بخش خصوصی در این‌ بناها سرمایه‌گذاری کند. اگر بنا باشد دولت تمام هزینه بناها را بدهد اصلاً غیرممکن است. 700 بنای ثبتی فقط در استان کرمان وجود دارد. از طرفی اعتبارات دولتی کم است و تکافوی این تعداد بنا را نمی‌دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کاربری خاصی برای این بنا پیش‌بینی شده یا خیر، گفت: با توجه به اینکه این کاروانسرا در قلب بازار تاریخی کرمان قرار دارد و همچنین به دلیل ارتباطی که با مجموعه‌های اطرافش، به خصوص مجموعه گنجعلی‌خان دارد، می‌تواند در کالبد یک کاربری تجاری یا حتی بخش‌هایی از آن کاربری‌های وابسته به صنعت گردشگری به صورت اقامتگاه احیا شود. در حال حاضر، کسبه بازار یا مالکین، از تعدادی از حجره‌های این کاروانسرا به عنوان انبار استفاده می‌کنند.

وی بیان داشت: آمادگی این را داریم که اگر سرمایه‌گذاری پیدا شود بتوانیم با او وارد مذاکره شویم و به شکلی با مالکین بنا دست به تغییر کاربری بنا بزنیم. اما چون این بنا ملک خصوصی است، نمی‌توانیم آن را به مزایده بگذاریم. میراث فرهنگی تنها می‌تواند به عنوان واسطه بین سرمایه‌گذار و مالکین وارد عمل شود و کار را پیش ببرد.

شفیعی در پایان ضمن تکذیب هرگونه خبر مبنی بر تخریب این بنا، اظهار داشت: در حال حاضر این بنا کار اضطراری ندارد و در خطر نیست بلکه یکسری کارهای استحکام‌بخشی و مرمت در سال‌های گذشته در قالب اعتباراتی که برای عرصه بازار دیده شده بود، در آن انجام شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز