خبرگزاری کار ایران

در مستند «غوغای بی‌هیاهو» تصویر می‌شود؛

«سورمه» روایتی از عشق آموزگاری در میان عشایر+تیزر

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۶۵۵

سری مستند «غوغای بی‌هیاهو» این بار به سراغ ایل قشقایی رفته است. نام این قسمت از برنامه «سورمه» است که برگرفته از کوه‌های معروف جنوب استان فارس است.

به گزارش ایلنا، در این قسمت، نمایی از زندگی عشایری در کنار درس و مدرسه و فداکاری‌های معلمی پرتلاش نشان داده می‌شود.معلمی که این قسمت از برنامه «غوغای بی‌هیاهو» به سراغ روایت زندگی او رفته؛ قباد حسن‌نژاد نام دارد. او اگر چه تجربه چندانی در مورد زندگی عشایری ندارد اما برای درس دادن به بچه‌های عشایر در چادر زندگی می‌کند و به خاطر سختی مسیر هر چند ماه یک بار می‌تواند به خانواده‌اش سر بزند. مدرسه عشایر، مثل زندگی خود عشایر در یک چادر برپا شده. معلم داستان ما اگر چه خودش متولد شهر است ولی با زندگی عشایری خو گرفته است.

جنوب استان فارس جاییست که شاخه کرمان از تیره کشکولی از ایل قشقایی در قشلاق به سر می‌برند. حوالی شهرستان فیروزآباد کوه‌های سر به فلک کشیده سورمه، جایی ست که بخشی از ایل قشقایی زندگی می‌کنند.

این قسمت از مستند «غوغای بی‌هیاهو» زمانی روایت می‌شود که تنها دو روز تا شروع کوچ ایل به سمت ییلاق مانده. به گفته اهالی ایل ۴۰ تا ۷۰ روز این سفر طول می‌کشد. جالب اینکه در این مسیر طولانی خللی در روند آموزشِ دانش آموزان ایجاد نمی‌شود و معلم به درس دادن در زمان کوچ ایل ادامه می‌دهد.

مستند غوغای بی‌هیاهو، تمام مدارس کوچک ایران را به تصویر می‌کشد. این مستند به دور از پرگویی و با انتخاب تصاویری بکر از زندگی روستایی و بومی مناطق مختلف ایران، روایت‌هایی جذاب را برای بینندگان این برنامه تدارک دیده است.

این مستند کاری ست از گروه اجتماعی فرهنگی که با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و تهیه کنندگی مهدی بابایی تولید شده و پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹: ۳۰در جدول پخش برنامه‌های شبکه دو سیما قرار دارد. بازپخش این مستند جمعه ساعت ۱۱: ۰۰ و چهارشنبه هفته بعد ساعت ۲: ۰۰ بامداد خواهد بود.

 

حجم ویدیو: ۱۰.۰۴M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۵۳ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز