خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان:

ثبت‌نام ۱۸۰ انجمن ادبی برای دریافت شناسه فعالیت/قرار نیست انجمن‌ها فقط دورهم جمع شوند، شعر بخوانند و آه بکشند

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۶۶۱

مهدی قرلی تاکید کرد: ما با تاثیرگذاری این انجمن‌ها در حوزه اجتماعی و سیاسی مشکلی نداریم قرار هم نیست این انجمن‌ها فقط دورهم جمع شوند شعر بخوانند و آه بکشند و نمی‌خواهیم انجمنی بی‌خاصیت داشته باشیم ولی باید زمینه اصلی فعالیت ادبیات باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری مهدی قزلی (مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان) درباره آیین‌نامه انجمن‌های ادبی صبح امروز چهارشنبه ۲۸ فروردین‌ماه برگزار شد.

قزلی در این نشست درباره آیین‌نامه انجمن‌های ادبی و سامانه ثبت نام انجمن‌ها گفت: ابلاغ آیین‌نامه با نام آیین‌نامه امور انجمن‌های ادبی با امضای وزیر صورت گرفته و می‌توان گفت با این ابلاغ، اولین بار است که پس از انقلاب اسلامی انجمن‌های ادبی دارای هویت حقوقی می‌شوند. بیشتر انجمن‌های ادبی تحت فعالیت‌های NGO، نشر و... فعال بودند.

قزلی تاکید کرد: با این همه در بحث ساماندهی و سازماندهی انجمن‌های ادبی اصلا بحث تحت اختیار گرفتن این فعالیت‌ها مطرح نیست و تنها هدف ما جمع‌آوری اطلاعات مدیریتی و آمار درباره انجمن‌های ادبی است که از نظر تعداد، حوزه و زمینه کاری آن‌ها اطلاعات لازم را برای برنامه‌ریزی مناسب و تخصیص منابع صورت دهیم. البته در این میان بحث هویت جمعی نیز برای انجمن‌ها مطرح می‌شود.

قزلی سپس با اشاره به برخی از مفاد آیین‌نامه انجمن‌های ادبی اظهار داشت: در آیین‌نامه از لفظ مجوز استفاده نشده بلکه صرفا بحث ثبت‌نام و گرفتن شناسه توسط انجمن‌های ادبی مطرح است. در حال حاضر پس از یک هفته که از ابلاغ آیین‌نامه می‌گذرد و با آغاز کار پایگاه HLclubs. ir تاکنون ۱۸۰ انجمن ثبت درخواست برای شناسه‌دار شدن داشتند. برای پیگیری موثر‌تر کارهای مورد نیاز در این حوزه نیز کارگروهی مستقر در بنیاد ادبیات داستانی تشکیل شده است.

رئیس بنیاد شعر و ادبیات داستانی تصریح کرد: رئیس این کارگروه مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی خواهد بود و معاون امور استان‌های بنیاد، مدیر امور موسسات فرهنگی در ارشاد و سه نفر از فعالین انجمن‌های ادبی و یک نفر به انتخاب خودِ انجمن‌ها عضو خواهند بود. میزان بودجه در حوزه ادبیات در کشور ما آنقدر نیست که بتواند همه فعالیت‌ها را پوشش دهد و باید چنین مدیریتی را لحاظ کنید هرچند معمولا درگیر تمرکزگرایی بوروکراتیک هستیم. مهم‌ترین حلقه وصل مردم و ادبیات همین انجمن‌ها هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

این فعال ادبی افزود: مسیری که عنوان شد از ابتدا با مشورت و گفت‌وگو با خودِ اهالی ادب پی‌ریزی شده است و فعالین انجمن‌های ادبی اعلام آمادگی نیز کرده‌اند که در همین مسیر سنگ بنای خانه انجمن‌های ادبی نیز گذاشته شود که دیگر مسائل صنفی و مطالبات این حوزه از سوی این خانه پیگیری گردد. امیدوارم تا روز اختتامیه جشنواره بهار که روز آخر نمایشگاه کتاب است تعداد ثبت‌نام‌ها به عدد معقولی برسد که بتوانیم سنگ بنای مجمع قوی را نیز بگذاریم. ما پیش‌بینی ۵۰۰ انجمن ادبی فعال در کشور را داریم و برای ثبت‌نام ۶۰ درصد از آن‌ها هدف‌گذاری کرده‌ایم.

او ادامه داد: همین‌که یکی ردیف بودجه به نام ادبیات تخصیص داده شده می‌تواند گام ابتدایی برای حرکت جدی باشد و ما کم کم توان خودمان را افزایش می‌دهیم. البته بودجه ۸۰۰ میلیون تومانی واقعا رقم قابل توجهی نیست. با این سامانه و شناسه‌دار شدن انجمن‌ها نسبت فعالیت آن‌ها با ادبیات و دولت مشخص می‌شود و اگر لازم به آموزش و انتقال تجربه‌ای هم باشد در همین چهارچوب محقق می‌گردد. در حال حاضر به تعداد کف ۱۰ نفر در هر انجمن و غیروابسته بودن و موضوع فعالیت ادبی و برگزاری ماهی یک بار جلسه از شرایط ثبت‌نام در این سامانه است. همچنین باید انجمن‌ها تاییدیه‌ای از وزارت ارشاد شهر و استان خود داشته باشند یا در صورت عدم وجود اداره کل ارشاد سه نفر از اهالی ادبیات شناخته شده فعالیت انجمن را تایید کنند.

قزلی در توضیح بیشتر درباره ساماندهی انجمن‌های ادبی یادآور شد: ما اصلا علاقه‌ای به اضافه کردن مسیر بوروکراسی یا گرفتن مجوز نداریم ما تنها می‌خواهیم امکان مدیریت، برنامه‌ریزی و تخصیص منابع تسهیل شود. با این سامانه ما پراکندگی زبانی، قومیتی و... را نیز درباره انجمن‌های ادبی به دست می‌آوریم. هر درخواستی از دولت و استفاده از حمایت‌های دولتی نیازمند شناسه‌دار بودن این انجمن‌هاست. هرچند اجباری به ثبت‌نام در این سامانه وجود ندارد و هر کسی می‌تواند در خانه‌اش شعرخوانی بگذارد و دمشان هم گرم.

قزلی البته تحقق ایده خانه انجمن‌های ادبی را به خودِ انجمن‌ها مربوط دانست و گفت: تحقق این ایده به خودِ انجمن‌ها بستگی دارد و اینکه تا چه میزان پای کار بیاید. در همه جای دنیا چنین ارتباطی با نهادهایی مثل شهرداری و... وجود دارد. مثلا خانه ادبیات برلین نیز ساختمان خود را از شهرداری گرفته است. در شروط ثبت‌نام در سامانه فعالیت ادبی لحاظ شده و عدم فعالیت سیاسی به معنای سیاسی‌کاری و استفاده ابزاری از سیاست؛ هرچند ادبیات نمی‌تواند نسبت به سیاست و جامعه بی‌اعتنا باشد و ما با تاثیرگذاری این انجمن‌ها در حوزه اجتماعی و سیاسی مشکلی نداریم قرار هم نیست این انجمن‌ها فقط دور هم جمع شوند شعر بخوانند و آه بکشند و نمی‌خواهیم انجمنی بی‌خاصیت داشته باشیم ولی باید زمینه اصلی فعالیت ادبیات باشد.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در پایان تاکید کرد: شیوه‌ای نیز برای لغو شناسه یا عدم تمدید شناسه در صورت تخلف، عدم تمایل انجمن به ادامه کار یا مشکلات درون‌صنفی در نظر گرفته شده است. امیدواریم این سامانه و ساماندهی به انجمن‌های ادبی به حذف جغرافیا نیز معنا دهد. ما در حال حاضر ۵۳۸ انجمن شناسایی کرده‌ایم که بیش از ۱۱۶ انجمن از ۲۵ استان و ۸۸ شهرستان ثبت‌نام کرده است. بیشترین ثبت‌نام‌ها نیز از استان‌های تهران، اصفهان و خوزستان بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز