خبرگزاری کار ایران

دیدار صالحی با نایب رییس اول پارلمان عراق؛

عراق خواستار توسعه همکاری‌های هنری با ایران شد

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۶۷۸

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر به عراق با شیخ همام حمودی (نایب رییس اول پارلمان عراق) دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی در این دیدار ضمن تبریک پیروزی‌های اخیر ملت و دولت عراق بر تروریسم، گفت: عراق در هفته‌های آتی شاهد بزرگ‌ترین حرکت مردمی یعنی انتخابات سراسری پارلمان است که مصداق مردمسالاری در عراق به شمار می‌رود و نقش مهمی در سرنوشت مردم این کشور خواهد داشت.

صالحی افزود: هویت فرهنگی جانمایه جمهوری اسلامی ایران است و اگرچه روابط و همکاری‌های مختلف میان دو کشور اهمیت بسیاری برای ما دارد اما روابط فرهنگی شالوده سایر روابط است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ایران در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری فعالیت‌های بسیاری انجام داده و در تمامی حوزه‌ها رشد وتکامل داشته است.

وی به انتشار نزدیک به ۸۰ هزار عنوان کتاب و تولید بیش از ١٠٠ فیلم بلند در یک سال گذشته در ایران اشاره کرد و افزود: بیش از ۱۰۰ مرکز آموزشی هنرهای گوناگون در ایران فعال است که به عنوان نمونه در خانه سینما بیش از ۳۰ موسسه تخصصی گردهم آمده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تجربیات ایران می‌تواند در اختیار ‌دوستان عراقی قرار گیرد و جمهوری اسلامی با علاقه‌مندی تجارب خود را به ملت عزیز عراق منتقل می‌کند.

صالحی افزود: شرایط مختلف، زمانی عراق را تحت فشار قرار داد، اما عراق امروز از این شرایط سخت عبور کرده و به سوی موفقیت پیش می‌رود.

وی در رابطه با سفرهای زیارتی هم گفت: همکاری‌های خوبی میان دو طرف صورت گرفته و در حال حاضر سالانه نزدیک به چهار میلیون ایرانی به عراق سفر می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین افزود: فرصت‌های مناسبی برای تبادلات رسانه‌ای میان ایران و عراق وجود دارد که با تبادل نظر می‌توان آن را افزایش داد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

در این دیدار شیخ همام حمودی نائب رئیس اول پارلمان عراق گفت: عراق خواهان توسعه همکاری‌های هنری با جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: همکاری‌های فرهنگی و هنری میان دو کشور وجود دارد و ما خواستار توسعه آن هستیم.

وی گفت: ما می‌دانیم ایران موفقیت‌های زیادی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و کشاورزی داشته است و یکی از ویژگی‌های مهم جمهوری اسلامی ایران نیز فرهنگ آن است و اینکه ایران کشوری اسلامی و دینی است. ‌

نایب رئیس پارلمان عراق گفت: ما مایلیم همکاری‌های مشترک فرهنگی و تبادلات مختلف در مقوله‌های فرهنگی بویژه هنری داشته باشیم.

وی با اشاره به توانمندی بالای سینمای ایران و نیز برخورداری از زیرساخت‌های لازم خواستار سفر بازیگران مطرح ایرانی به عراق شد و از علاقه‌مندی مردم عراق به هنرمندان ایرانی سخن گفت.

حمودی افزود: تجربه مقابله با داعش یکی از مواردی است که در شرایط کنونی می‌توان در قالب مستند یا فیلم روی آن کار کرد تا در اختیار دیگر کشور‌ها و نسل‌های آینده قرار بگیرد.

وی افزود: اگر چه رژیم حزب بعث عراق تلاش کرد که دیوار بلند بین مردم و اشتراکات فرهنگی دو کشور ایجاد کند، اما پس از سقوط آن‌ها به سرعت این موانع برچیده شد و ما امروز شاهد افزایش روابط بین دو کشور هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز