خبرگزاری کار ایران

استقبال ویژه از نماینده کتابخانه ملی در شهر ازبکستان

asdasd
کد خبر : ۶۱۴۲۰۱

دوازدهمین دوره همایش کتابخانه‌ها و مسایل نوین در آسیای میانه در شهر ترمذ ازبکستان برگزار شد. این نخستین دوره‌ای بود که ایران در نماینده‌ای در این همایش داشت.

به گزارش ایلنا،غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی که به نمایندگی از ایران در این همایش شرکت کرده است گفت: در این دوره ۱۵ کشور شرکت کرده‌اند که عمدهٔ آن‌ها کشورهای آسیای میانه هستند، اما کشورهای دیگری نظیر روسیه، بلاروس، ترکیه، پاکستان و کره جنوبی نیز در این همایش حضور دارند. این نخستین دوره‌ای است که نماینده‌ای از ایران در این همایش شرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه او به عنوان نماینده ایران سومین سخنران این همایش بود گفت: عمده مطالب ما درباره فعالیت‌های کتابخانه ملی در ایران و اقدامات نوینی که در کتابخانه انجام می‌گیرد بود که با استقبال گسترده شرکت‌کنندگان و رسانه‌های ازبکستان روبرو شد.

معاون کتابخانه ملی از وجود پیوندهای مستحکم تاریخی و فرهنگی میان ایران و ازبکستان گفت و تاکید کرد: با توجه به علاقه و استقبالی که میان اهالی فرهنگ و هنر ازبکستان به ایران وجود دارد، ضرورت دارد که نه تنها کتابخانه ملی ایران که کلیه نهادهای فرهنگی کشور حضور پررنگ‌تری در منطقه آسیای میانه داشته باشند.

امیرخانی با بیان اینکه استقبال از نماینده ایران بسیار جالب توجه بود گفت: شهر ترمذ فاصله نسبتا زیادی با پایتخت دارد و در مرز ازبکستان و افغانستان قرار دارد و رودخانه آمودریا یا سیحون مرز طبیعی این دو کشور است، بنابر این احتمال اینکه ایرانیان به این شهر بیایند بسیار کم است. با این وجود زمانی که سخنانم را با شعری از ادیب ترمذی به پایان برده و همینطور دیوان منجیک ترمذی را به عنوان هدیه به طرف‌های ازبکی اهدا کردم، با استقبال شدیدی مواجه شدم، به طوری که مورد توجه بسیاری از رسانه‌های ازبکستان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مرزهای ایران فرهنگی بسیار گسترده‌تر از مرزهای کنونی ایران است گفت: حضور فرهنگی ما در منطقه می‌تواند باب افزایش مراودات در سایر زمینه‌ها را فراهم کند. زمینه‌های تاریخی و فرهنگی مشترک در این مناطق بسیار زیاد است و باید برنامه ویژه‌ای در این زمینه تدارک دید.

لازم به ذکر است امیرخانی پیش از شرکت در این همایش از مراکز فرهنگی و کتابخانه‌ای ازبکستان از جمله انستیتو ابوریحان بیرونی که مهم‌ترین مرکز نگهداری نسخ خطی در خاورمیانه است و نیز کتابخانه ملی این کشور بازدید و با مسئولان آن‌ها برای گسترش روابط فرهنگی به خصوص در زمینه مسایل کتابخانه‌ای رایزنی و گفتگو کرده بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز