خبرگزاری کار ایران

تلاش برای جلوگیری از تخریب و آسیب‌های انسانی به محوطه قدیم گزک راین کرمان

asdasd
کد خبر : ۶۱۴۴۱۹

با توجه به تعرض وسیع روستاییان و کشاورزان به محوطه تاریخی گزک راین و تخریب بخشهایی از محوطه، کاوشهای علمی باستان‌شناسی برای جلوگیری از تداوم تخریب و آسیب‌های انسانی در این محوطه تاریخی آغاز شد.

به گزارش ایلنا، یدالله حیدری بابا کمال، سرپرست گمانه زنی برای تعیین عرصه و حریم محوطه قدیم گزک راین، استان کرمان، امروز شنبه با اعلام این خبر گفت: از نظر تنوع مواد فرهنگی و پراکنش آن‌ها، محوطه قدیمی گزک راین به اواخر ساسانی، قرون اولیه اسلامی تا دوره سلجوقی تعلق دارد و با توجه به رونق راه ارتباطی کرمان ـ بلوچستان و کرمان ـ هرمز در دوران سلاجقه و قراختاییان، احتمالاً یکی از ادوار اوج و گسترش این محوطه در همین زمان بوده است.

او درباره ضرورت گمانه زنی محوطه گزگ گفت: گمانه زنی‌های باستان‌شناسی برای تعیین عرصه و حریم محوطه‌های تاریخی، یکی از اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی در موضوع حفظ و صیانت از مواریث فرهنگی کشور است که با انجام این فعالیت‌ها، وضعیت معارضان محوطه‌های باستانی و مالکیت زمین‌های پیرامون محوطه‌ها روشن می‌شود.

این باستان‌شناس با اشاره به تاثیر نقشه‌های عرصه و حریم محوطه‌های تاریخی در فراهم شدن امکان مدیریت و برنامه ریزی روستایی و شهری شایسته‌تر گفت: به عنوان نمونه، در تدوین طرح‌های هادی روستاهایی که عموماً در نزدیکی محوطه‌های تاریخی قرار دارند، توجه به مسأله میراث فرهنگی و محوطه‌های تاریخی، به تدوین علمی‌تر و دقیق‌تر این طرح‌ها یاری می‌رساند.

حیدری باباکمال با اشاره به انجام بررسی پیمایشی و روشمند در سطح محوطه، در جریان مطالعات می‌دانی، گفت: بعد از این بررسی‌ها ۲۵ گمانه یک متر و نیم در یک متر و نیم پیرامون محوطه گزک راین در جهات اصلی و فرعی به صورت زیگزاگ برای تعیین عرصه و حرایم درجه یک و دو ایجاد شد.

او در ادامه با اشاره به عبور راه ارتباطی کرمان به بلوچستان و هرمز از این منطقه و قرارگیری محوطه در میان دو رشته کوه با محور شمال غربی ـ جنوب شرقی افزود: گسترش محوطه استقراری گزک قدیم بر پایه الگوی محوری شمال غربی ـ جنوب شرقی بوده و بر این اساس، طول شمال غربی ـ جنوب شرقی محوطه در حدود ۲۵۰۰ متر و عرض محوطه در حدود ۸۰۰ متر است.

مجوز گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و حریم محوطه قدیم گزک راین واقع در استان کرمان توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز