خبرگزاری کار ایران

برپایی نمایشگاه نسخ خطی فارسی اسلواکی در کتابخانه ملی ایران

asdasd
کد خبر : ۶۱۴۶۵۱

نمایشگاهی از نسخ خطی فارسی اسلواکی در کتابخانه ملی ایران بر پا شده است.

به گزارش ایلنا، نمایشگاهی از نسخ خطی فارسی موجود در کتابخانه ملی دانشگاه براتیسلاوا در اسلواکی، امروز (یکشنبه دوم اردیبهشت) ساعت 13 با حضور علی اوجبی؛ مدیرکل نسخ خطی و نادر کتابخانه ملی ایران و سیلویا استاسِلووا؛ مدیر کتابخانه ملی دانشگاه براتیسلاوا گشایش می‌یابد.

این مجموعه که متعلق به مجموعه‌دار بوسنیایی؛ صفوت بِگ بَشاگیچ (1870-1934) است، در سال 1924 توسط کتابخانه ملی دانشگاه براتیسلاوا خریداری شد که حاوی 393 نسخه خطی به زبان عربی و 117 نسخه خطی به زبان ترکی و 88 کتاب نسخه خطی به زبان فارسی است.

این مکتوبات مربوط به قرون ششم و هفتم هجری و در موضوعات قرآن، عرفان، آداب و رسوم، حقوق، فیزیک، پزشکی، سیاست، تاریخ، نجوم، متافیزیک و شعر است. مقرر شده تا با امضای تفاهم‌نامه میان کتابخانه ملی ایران و کتابخانه دانشگاه براتیسلاوا، آثار یاد شده که همگی فهرست نویسی شده و نسخه دیجیتال‌ آنها در کتابخانه دانشگاه مذکور موجود است، مطالعه و مورد بررسی بیشتر قرار گیرند.

از این مجموعه که در سال 1997 در میراث معنوی یونسکو، به ثبت جهانی رسیده و حتی مورد بازدید بان‌کی‌مون؛ دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز قرار گرفته، 10 اثر به همراه 20 عکس، به مدت 5 روز در موزه کتاب و میراث مستند ایران به نمایش درمی‌آید. آنچه اهمیت دارد این است که اسلواکی، کشوری کوچک در اروپا است و وجود چنین مجموعه‌ای از آثار خطی ایرانی در آن، می تواند برای اهالی فرهنگ جلوه‌گر باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز