خبرگزاری کار ایران

در نشست تبریز ۲۰۱۸ مطرح شد؛

۵۰‌ میلیارد تومان برای آزادسازی حریم ربع رشیدی تخصیص یافت/فعالیت شبانه صنوف مرتبط با خدمات گردشگری در تبریز ۲۰۱۸

asdasd
کد خبر : ۶۱۴۹۵۷

نشست خبری علی اصغر مونسان (معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری) با همراهی معاونان این سازمان و استاندار آذربایجان شرقی با موضوع افتتاح رسمی رویداد «تبریز۲۰۱۸» امروز یکشنبه (۲ اردیبهشت) برگزار شد.

به‌ گزارش خبرنگار ایلنا، مونسان در ابتدای نشست خبری رویداد "تبریز 2018" گفت: در اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از 9 عضو کمیته، 7 عضو از بین رقبایی نظیر مالزی، بنگلادش، ترکیه و عربستان، تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شد.

وی در توضیح دلایل این انتخاب گفت: وجود مناطق نمونه گردشگری، زیرساخت‌های مناسب گردشگری، وجود دو اثر ثبت جهانی (بازار تبریز و مجموعه کلیساهای آذربایجان شرقی)، مراکز خدماتی‌رفاهی و گردشگری، موزه‌های متعدد، چشم‌اندازهای طبیعی، برگزاری بوستان‌ها و پارک‌های مناسب و آیین‌ها و برنامه‌های فرهنگی، هم‌چنین شهر تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستباف؛ ازجمله مواردی است که باعث شد تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شود.

وی ادامه داد: شش کمیته در دبیرخانه شامل کمیته زیرساخت و توسعه شهری، کمیته فرهنگی و اجتماعی، کمیته آموزش، ارزیابی و نظارت، کمیته اقتصادی و سرمایه‌گذاری، کمیته تبلیغات و امور بین‌الملل و کمیته سمن‌ها تشکیل شد که در 20 ماه گذشته 55 جلسه و 450 مصوبه داشت.

مونسان درخصوص تبلیغات انجام شده، برای این رویداد گفت: از طریق توافقی که با ایرلاین ترکیش صورت گرفت در تمام پروازهای این ایرلاین بین‌المللی جاذبه‌های تبریز معرفی شد.

مونسان درخصوص بسته‌های ویژه‌ی این رویداد توضیح داد و گفت: همزمان با مراسم افتتاحیه تبریز 2018 بسته برنامه‌های عیدانه تبریز شامل تخفیف ویژه برای اقامت در هتل‌های تبریز، تخفیف فرش و کیف و کفش چرم، سرو غذاهای ویژه و سنتی آذربایجان شرقی، تخفیف برای بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی این استان، برگزاری فستیوال اقوام در خیابان‌های شهر تبریز و نمایش صنایع‌دستی استان‌های مختلف در تبریز نیز ارائه می‌شود.

وی همچنین درخصوص ارائه‌ی خدمات گردشگری در شب افزود: قصد داریم، با فراهم آوردن مقدمات این کار، گردشگران بتوانند از شب‌های تبریز نیز بهره ببرند و به‌صورت شبانه‌روزی بتوانند از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های تبریز استفاده کنند.

در ادامه‌ مراسم، محمد محب‌خدایی (معاون گردشگری) گفت: برای اولین بار کاروان اتوبوس گردشگری در تبریز فعالیت خواهد کرد که این کاروان عرضه‌کننده محصولات مختلف آذربایجان شرقی است که به همراه گروه هنری به اجرای برنامه‌های هنری خواهد پرداخت و شب‌های فرهنگی و هنری در تبریز برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: تبریز 2018 یک فرصت بزرگ است و باتوجه به اینکه چشم‌انداز گردشگری چشم‌اندازی روشن است و همگان به توسعه و رونق این صنعت امیدوارند، پیش‌بینی می‌شود که برگزاری این رویداد به توسعه و رونق صنعت گردشگری کمک خواهد کرد.

سپس، محمد‌حسین طالبیان (معاون میراث‌فرهنگی) گفت: 19 موزه استان آذربایجان شرقی تجهیز شده و در سال 2018 خدمات مناسبی از سوی این موزه‌ها ارائه می‌شود، ضمن اینکه یک نمایشگاه مهم فرهنگی برای نمایش اشیای مختلف کشورهای اسلامی در تبریز برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام‌شده مبلغ 50‌ میلیارد تومان برای آزادسازی حریم اثر تاریخی ربع رشیدی تخصیص یافته و در حال حاضر یک هیئت در حال بررسی برای مرمت و احیای این اثر تاریخی است.

پویا محمودیان (سرپرست معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی) نیز اظهار داشت: نمایشگاهی از آثار نفیس و برگزیده هنرمندان آذربایجان شرقی به این مناسبت در تبریز برگزار خواهد شد. همچنین اولین خانه ایرانی از سلسه خانه‌های ایرانی در 31 استان کشور در محل خانه صلح‌جو همزمان با افتتاح رسمی رویداد تبریز2018 افتتاح می‌شود.

سپس، مجید خدابخش (استاندار آذربایجان شرقی) در این نشست خبری گفت: تبریز2018 یک فرصت بسیار خوب است نه تنها برای توسعه گردشگری استان آذربایجان شرقی بلکه یک فرصت خوب برای کشور است. تسریع در پروژه‌های تأثیرگذار در گردشگری و برگزاری جلسات معرفی تبریز به‌عنوان شهر اولین‌ها نمونه‌ای از این اقدامات است و درحالیکه این استان در حوزه‌های مختلف و در صادرات غیرنفتی جزو استان‌های برتر است اما با ثبت تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام شاهد توجه به این حوزه هستیم و گردشگری به‌ محور توسعه استان تبدیل شده است.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: هیئت دولت کمیته‌ای را در این خصوص تشکیل داده است که یکی از مصوبات این کمیته این است که رویدادهای بین‌المللی برخی از وزارتخانه‌ها ازجمله وزارت ورزش و جوانان در تبریز برگزار شود.  برگزاری رویدادهای ورزشی فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های مناسب استان آذربایجان شرقی است.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین در پاسخ به سؤالی درخصوص مذاکرات با شهرهای خواهرخوانده تبریز و تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری گفت: از سوی شهردار تبریز مذاکراتی با شهردارانی که با تبریز خواهرخوانده هستند انجام شده و برای حضور در این رویداد از آن‌ها دعوت به عمل آمده است، بسته‌های سرمایه‌گذاری نیز در حوزه‌های مختلف گردشگری ازجمله اقامتگاه‌های بوم‌گردی آماده شده است که در صورت تحقق این بسته‌های سرمایه‌گذاری می‌توانیم شاهد رونق و توسعه صنعت گردشگری و افزایش جذب گردشگران خارجی باشیم.

خدابخش درخصوص حضور سرمایه‌گذاران خارجی در تبریز نیز گفت: در حال حاضر یک سرمایه‌گذار خارجی در تبریز فعالیت می‌کند که مجموعه گردشگری و تأسیسات هتلی ایجاد کرده است و باتوجه به ظرفیت‌هایی مانند فرودگاه تبریز که ماهانه 1500 پرواز دارد، می‌توان از این ظرفیت برای افزایش سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کرد.

او در ادامه گفت: در حدود 700 سال پیش یک دانشگاه به همت یکی از اندیشمندان بزرگ تبریزی در این شهر راه‌اندازی می‌شود که اکنون به‌عنوان اثر تاریخی ربع رشیدی شناخته می‌شود و در حال مرمت است و در صورت پایان یافتن اقدامات در این بنا، این اثر به اندازه تخت جمشید می‌تواند در جذب گردشگر داخلی و خارجی مؤثر باشد. این اثر تاریخی به لطف رویداد "تبریز2018" در حال مرمت است و می‌تواند به جاذبه مهم گردشگری در تبریز تبدیل شود.

او در ادامه به ظرفیت‌های این استان در خصوص مناطق نمونه گردشگری اشاره کرد و گفت: در کنار این مناطق نمونه گردشگری، استان آذربایجان شرقی دارای ظرفیت‌های مهمی است که از آن جمله می‌توان به کندوان و جنگل‌های ارس اشاره کرد که پرونده ثبت جهانی آن در دست تهیه است. این درحالی است که جلفا نیز یکی از ظرفیت‌های دیگر استان است و باتوجه به این ظرفیت‌ها در واقع از امروز باید بگوییم "از تبریز 2018" چراکه این رویداد نقطه آغاز فعالیت‌ها و اقدامات مهم در برنامه‌ریزی استان آذربایجان شرقی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز