خبرگزاری کار ایران

بازارچه صنایع دستی ایلام دو هفته دیگر افتتاح می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۱۵۰۴۳

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: برآورد میزان خسارت ناشی از زلزله‌، 500 میلیون تومان برآورد می‌شد ولی از سازمان مرکزی و بخش ستاد بحران استان، پولی به بناهای تاریخی اختصاص پیدا نکرد. فعالیت‌هایی که تا به حال در این زمینه انجام شده، همه از محل اعتبارات ملی تأمین شده که چیزی در حدود 2 میلیارد تومان است.

عبدالمالک شنبه‌زاده (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام) در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: در حوزه میراث فرهنگی اقداماتی انجام شده که در قالب پروژه‌های مرمتی، نجات‌بخشی و استحکام‌بخشی تا پایان تیرماه به سرانجام می‌رسد. ازجمله‌ی این بناها می‌توان به قلعه کنجانچم در شهرستان مهران، قلعه شیاف در شهرستان دهلران، قلعه هزار دست در شهرستان قلعه‌شهر، قلعه هزارانی در شهرستان آبدانان، پل گاومیشان، قلعه پوراشرف در شهرستان دره‌شهر، شهر تاریخی سیمره، موزه باستان شناسی دره‌شهر، قلعه والی، موزه مردم شناسی قلعه والی، کاخ فلاحتی و شهر تاریخی سیروان اشاره کرد.

وی ادامه داد: این‌ چند مورد، بناهایی است که در دست مرمت هستند و برخی هم، تا چند روز آینده کلید خواهند خورد. عملیات مرمت، استحکام‌بخشی، نجات‌بخشی و بحث حفاظت‌های الکترونیکی و دوربین‌های مداربسته در موزه‌‌ها جزو اولویت‌های ما هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اعتبارات لازم را برای مرمتِ خرابی‌های زلزله‌ دریافت کرده‌اند یا خیر، اظهار داشت: به‌رغم اینکه هم از سازمان مرکزی و هم از بخش ستاد بحران استان، درخواست اعتبار کردیم، پولی به بناهای تاریخی اختصاص پیدا نکرد. برآورد ما از میزان خسارات، در حدود 500 میلیون تومان بود. در واقع در نامه‌ای که ما به سازمان مرکزی و بخش استان نوشتیم و درخواست اعتبار کردیم؛ جواب‌ آن‌ها منفی بود، اما پیشنهاد دادند که از محل اعتبارات ملی هزینه‌ها را تأمین کنیم.

وی اضافه کرد: فعالیت‌هایی هم که تا به حال انجام شده، همه از محل اعتبارات ملی تامین می‌شود. مجموع اعتبارات سال 96 در حوزه میراث از محل اعتبارات ملی چیزی در حدود 2 میلیارد تومان است.

شنبه‌زاده درباره‌ی مرمت‌هایی که تا امروز صورت گرفته، گفت: پل گاومیشان، پل پوراشرف، قلعه والی و قلعه شیاخ بیشترین آسیب‌ها را در زلزله دیده بودند؛ و تا اینجا فقط روی قلعه والی مرمت‌هایی صورت گرفته است و کار روی قلعه شیاخ تا چند روز آینده شروع خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام با اشاره به پرونده‌های ثبت آثار تاریخی و معنوی این استان، بیان داشت: تعداد این پرونده‌ها به 30 می‌رسد که اغلب تکمیل شده‌اند و مراحل نقشه‌برداری‌شان در حال انجام است تا بتوانیم طیِ یکی دو ماه آینده آن‌ها را  برای ثبت به سازمان مرکزی ارسال کنیم. ازجمله آثار تاریخی می‌توان به تپه‌های باستانی و ازجمله آثار معنوی می‌شود به شیرینی، غذاهای محلی و آش‌های محلی ایلام اشاره کرد.

وی هم‌چنین درخصوص حوزه‌ی گردشگری این استان گفت: در چشمه‌های آبگرم دهلران، دریاچه دوقلوی آبدانان، تنگه کافری و غار زینگان شهرستان مهران به‌عنوان جاذبه‌های گردشگری کارهای زیرساختی‌ای دارد انجام می‌شود. علاوه بر این، ما از ظرفیت پشت سدهایمان هم استفاده کرده‌ایم و در آنجا هم سه طرح در قالب مجتمع گردشگری داریم؛ طرح گردشگری سد کنگیر در شهرستان ایوان، سد دویرج در شهرستان دهلران و سد سیمره در شهرستان بدره.

وی افزود: اعتباری که در حوزه سرمایه‌گذاری، اعتبارات استانی و ملی در حوزه گردشگری در سال 96 به ما تخصیص داده شد، در حدود 5 میلیارد تومان است.

وی در پایان گفت: بازارچه صنایع دستی شهر ایلام آماده شده که ظرف دو هفته آینده افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز