خبرگزاری کار ایران

شهردار کاشان:

توجه به کتابخوانی هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری ماندگار است

asdasd
کد خبر : ۶۱۵۱۹۸

مراسم اختتامیه سومین طرح عیدانه کتاب امروز یکشنبه ۲اردیبهشت در پایتخت کتاب ایران ،در باغ فین کاشان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این مراسم ابریشمی‌راد شهردار کاشان گفت: زمانی که خداوند به پیامبر رسالت داد با خواندن آغاز کرد، این امر به معنای  این است که تنها راه رسیدن به تکامل عبور از گذرگاه علم و دانش است. دانش باعث شکوه و عظمت تمدن‌ها شده و اگر جوامع بخواهند ماندگار باشند باید خود را به این ابزار مسلح کنند. ابزاری که برای همه تمدن‌ها مزیت ایجاد کرده است.

او ادامه داد: کاشان مهد تمدن ایران است که خود کتابی است مزین به تصویری از بزرگان، ادبا و مفاخر این سرزمین و به امضای اندیشمندان رسیده است. این افتخاری برای من که شهر کاشان به‌عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده است.

ابریشمی راد همچنین با اشاره به این‌که در هر جامعه‌ای که نجوای کتابخوانی در آن به گوش برسد هرگز صدای هنجارگریزی و رفتار غیرادبی در آن شنیده نمی‌شود، متذکر شد: توجه به کتاب و کتابخوانی ابزاری برای توسعه دانش و ابزاری برای تبدیل فرهنگ شفاهی و به فرهنگ مکتوب است و این چیزی است که برای جوامع باقی می‌ماند. جوامعی که نور آگاهی از دریچه کتابخوانی به آن تابیده می‌شود هرگز دچار ظلمت، تعصب و افراطی‌گری نمی‌شود. ترویج کتابخوانی در ارتقای فرهنگ عمومی تاثیر بسیاری دارد. اگر جوامع دنبال توسعه هستند باید شالوده توسعه را گسترش دهند.

شهردار کاشان افزود: توجه به کتابخوانی هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری ماندگار است. باید توجه به کتاب و کتابخوانی و حمایت از فعالان این عرصه مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

در ادامه مراسم جوادی رئیس ارشاد کاشان با اشاره به انتخاب کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران گفت: ما چند باری برای رسیدن به این موضوع تلاش کرده‌ایم، هر بار که شکست خوردیم اما ناامید نشدیم و تلاش‌مان را بیشتر کردیم. اداره ارشاد کاشان برای رسیدن به پایتختی کتاب سرمایه‌گذار نبود بلکه هماهنگ‌کننده بود. در میان بخش‌های مختلف عزم جدی وجود داشت و طرح‌های بسیاری اجرا شد.

جوادی تاکید کرد: همه بخش‌ها عزم خود را جزم کرده‌اند تا کاشان به عنوان پایتخت کتاب جهان نیز  برسد و این امر دور از دسترس نیست.

او ادامه داد: شارجه به عنوان پایتخت کتاب جهان انتخاب شده است. این شهر یک درصد از ظرفیت ما را ندارد اما در برنامه‌ریزی در آن وجود دارد. اگر ما برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم با توجه به ظرفیت‌های‌مان می‌توانیم به این عنوان انتخاب شویم.

در ادامه این مراسم نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب نیز با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی شهر کاشان گفت: همین که کاشان به عنوان پایتخت کتاب انتخاب شده نشان‌دهنده ظرفیت فرهنگی این شهر است. در این شهر حدود 25 ناشر وجود دارد که 18 ناشر فعال هستند. همچنین 1600 عنوان کتاب توسط این ناشران چاپ شده که 1500 از این کتاب‌هاتالیفی بوده همچنین نزدیک 70 نفر اهل قلم در این شهر وجود دارد که نشان دهنده ظرفیت فرهنگی این شهر است.امیدوارم با حمایت نهادهای مختلف سال آینده جشن پایتخت جهانی کتاب را در این شهر برگزار کنیم.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب همچنین درباره طرح عیدانه کتاب با اشاره به تاریخچه این طرح گفت: زمانی طرح حمایت فصلی از کتابفروشی‌ها شروع شد که کتابفروشی‌ها رو به تعطیلی بودند یا تغییر کاربری می‌دادند. بعد از اجرای این طرح‌ها کتابفروشی‌ها رو به افزایش رفت.

او اضافه کرد: این طرح‌ها نیاز به تغییراتی دارند تا راهگشا شوند. خانه کتاب یار و همراه ناشران و کتابفروشی‌ها است. این نهاد به خاطر حمایت از کتابفروشی‌ها فروش کتاب خود را تعطیل کرده زیرا خانه‌کتاب محل فروش کتاب نیست بلکه قرار است به ناشران و کتابفروشی‌ها خدمات ارائه دهد. ما به دنبال اصلاح آیین‌نامه‌ها و طرح‌ها هستیم.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم تخصیص یارانه کتاب را به استان‌ها به ویژه استان‌های کم‌برخوردار گسترش دهیم و طبیعی است استان‌های کم‌برخوردار یارانه بیشتری دهیم تا به سایر استان‌ها برسند.

نیکنام حسینی‌پور سپس به نام‌گذاری سال 97 به عنوان حمایت از کالای ایرانی اشاره و بیان کرد: در نظر داریم در طرح‌های آتی از آثار تألیفی حمایت بیشتری انجام دهیم. همان‌طور که همه می‌دانند دیگر مولفان رغبتی به نوشتن کتاب ندارند زیرا حق تالیف کم است.

او یادآور شد: از طریق طرح‌های حمایتی از کتابفروشان بانک اطلاعاتی گسترده‌ای شکل گرفته، گفت: این بانک‌های اطلاعاتی نیاز به تحلیل دارند تا رفتارشناسی مردم برای خواندن کتاب مشخص شود. خانه کتاب می‌تواند این داده‌ها را در اختیار کتابفروشی‌ها قرار دهد تا آنها نیز از این بانک اطلاعات استفاده کنند تا بدانند ذائقه مردم چگونه است و همچنین مسئولان می‌توانند از این داده‌ها استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز