خبرگزاری کار ایران

یادداشت مجتبی میرطهماسب درباره مستند آبی؛

اگر ذره‌ای زباله را بر زمین انداخته‌اید، منتظر طوفانی سهمگین باشید

asdasd
کد خبر : ۶۱۵۸۱۳

مجتبی میرتهماسب (مستندساز) بعد از تماشای فیلم مستند آبی (Blue) ساختهٔ کارینا هولدن در جشنواره جهانی فیلم فجر یادداشتی را منتشر کرد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، متن یادداشت مجتبی میرتهماسب که برای ایلنا ارسال کرده، به شرح زیر است:

نام فیلم و پلان‌های آغازین آن داشت فریبم می‌داد که گویا قرار است یک فیلم مستند از نوع مستندهای بی‌بی‌سی در وصف زیبایی اقیانوس‌ها و زیرِ دریا‌ها ببینم... نه این‌که این نوع فیلم‌ها را دوست نداشته باشم، بلکه احوالات این سال‌های جهان که تأثیرات‌اش را ناگزیر بر من هم گذاشته، اولویت موضوعی و حتا سلیقهٔ دیگری را بر من وظیفه کرده است.

گفتارِ آرام و محکم فیلم که شروع شد، حواسم به فیلم جمع‌تر شد و اپیزود پشتِ اپیزود و شخصیت پشتِ شخصیت مرا با خود به سفری بردند که در کنار تصاویر خیره‌کنندهٔ فیلم و صدا و موسیقی کم‌نظیر آن، پشت مرا لرزاندند...

برای ما انسان‌هایی که پایمان روی زمین است و چشممان به آسمان، قهر زمین و آسمان در این عصرِ صنعتی شدن فاجعه‌ای ملموس و البته محتوم بوده است. اما این‌همه نامهربانی انسان با دریا و موجودات دریایی فقط با دیدن این فیلم برایم قابل فهم شد. و چه طراحی و کارگردانی ماهرانه‌ای که اتفاقاً همهٔ این فجایعی که به دست انسان رقم خورده است را با معرفی انسان‌های فهیم و دلسوزِ دیگر، با گفتار متنی هشداردهنده اما بی‌پرخاش و با تصاویر سرشار از زیبایی حیات در زیر آب‌ها به هم پیوند زده است.

در مورد نظریهٔ «اثر پروانه‌ای» (Butterfly Effect) حتماً شنیده‌اید؛ این‌که مثلاً حرکت بال یک پروانه در ژاپن می‌تواند مسبب طوفانی سهمگین در آمریکا باشد. من با این نظریه موافقم و مطمئنم که قهر زمین و آسمان و البته دریا‌ها و اقیانوس‌ها با انسان، دلیلی جز خبط و خطاهای مکرر و خودخواهی اشرف مخلوقات (!) ندارد. مثال‌اش را در فیلم می‌بینیم که انداختن تور پاره‎‌ی ماهیگیری در آب‌های فیلیپین چگونه باعث مرگ فجیع یک لاک‌پشت در سواحل شمال استرالیا می‌شود یا وقتی از شکم پرنده‌های یک جزیره در شمال اقیانوس آرام درب بطری پلاستیکی و رول‌پلاک درمی‌آورند، بی‌ارتباط با سواحل سرشار از زبالهٔ گردشگران هاوایی در آمریکا نیست!

فیلم آبی را ببینید و ببینید که هنوز انسان‌های یگانه‌ای در گوشه گوشهٔ جهان هستند که بار گناهان ما را بر دوش می‌کشند تا بتوانند دریا و آبزیان را از تهاجم ما در امان دارند. اگر همین امروز ذره‌ای زباله را بر زمین یا به دریا انداخته‌اید، منتظر طوفانی سهمگین باشید که اول از همه خود شما را خواهید بلعید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز