خبرگزاری کار ایران

تحلیل و واکاوی ژانر وحشت در کتاب «شب تاریک روح»

asdasd
کد خبر : ۶۱۵۹۱۴

کتاب «شب تاریک روح؛ جایگاه و ارزش‌های گونۀ وحشت» توسط نشر چترنگ منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «شب تاریک روح؛ جایگاه و ارزش‌های گونۀ وحشت» نوشته قلم شهزاد رحمتی به تازگی توسط نشر چترنگ منتشر شده است.

کتاب «شب تاریک روح؛ جایگاه و ارزش‌های گونۀ وحشت» در ۷ فصل به نام‌های «ژانر مطرود»، «تولد، بالیدن و ماندگاری ژانر وحشت»، «ویژگی‌ها و ارزش‌های سینمایی ژانر»، «غریبه در سرزمینی غریب: آشنازدایی در دنیایی آشنازدا»، «سینمای وحشت و وارونگی ماهیت و کارکرد رسانه»، «مراتب چندگانه وحشت: از ترس تا فوبیا» و «شب تاریکی روح: گونه وحشت به مثابه «سایه» تمدن بشری» به بررسی و واکاوی ژانر وحشت و گونه‌های ادبی و سینمایی آن پرداخته است.

این اثر همچنین در پیوست به معرفی نام فیلم‌ها و سریال‌ها و کتاب‌های این ژانر و همچنین برخی اصطلاحات آن پرداخته است.

در معرفی کتاب آمده است: بخش قابل‌توجهی از آنچه در این کتاب خواهید خواند تلاشی است برای اثبات ارزش‌های گوناگون ژانر وحشت؛ ازجمله از نظر هنری و تاریخ سینمایی و نیز تاریخی و... حتی ضرورت قائل شدن جایگاهی متمایز برای آن بین همۀ ژانر‌ها. یکی از هدف‌هایی که این کتاب دنبال می‌کند، تلاش برای تأکید بر این واقعیت است که دوست‌داران گونۀ وحشت، به راستی نیازی به توجیه علاقه‌شان به این ژانر ندارند و اگر هم به هر دلیل، چنین ضرورتی پیش بیاید مجبور نیستند این کار را به طرزی ناعادلانه به قیمت انکار و عملاً قربانی کردن ارزش‌های هنری و تاریخی ژانر وحشت انجام بدهند. هم به دلیل نادرست بودن ذاتی این قیاس و هم از آن رو که ژانر وحشت به لحاظ تاریخی و هنری و تاریخ سینمایی جایگاه ممتازی دارد که آن را دست‌کم به قدر گونه‌های ستایش‌شده و «باکلاس»‌تر سینما شایستۀ تعمق و بررسی‌های جدی می‌سازد.

نویسنده که از نویسندگان و منتقدان مجلۀ فیلم است، در این کتاب با اشاره به عوامل و مصداق‌های بی‌مهری نسبت به ژانر وحشت، به بررسی ویژگی‌ها و ارزش‌های سینمایی این ژانر می‌پردازد. او ضمن پرداختن به مفاهیمی همچون گروتسک، آشنایی‌زدایی، فوبیا، سایه و کهن‌الگو و ارتباط آن‌ها با ژانر وحشت به بحث وارونگی ماهیت و کارکرد رسانه در عصر حاضر نیز اشاره می‌کند.

کتاب شب تاریک روح نوشته شهزاد رحمتی در ۲۲۳ صفحه و به قیمت ۲۲۵۰۰ تومان توسط انتشارات چترنگ منتشر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز