خبرگزاری کار ایران

تبریز ۲۰۱۸، پیشانی گردشگری کشورهای اسلامی

asdasd
کد خبر : ۶۱۶۰۵۸

امروزه گردشگری به‌عنوان ابزاری قوی دراختیار دیپلماسی عمومی کشورها، روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش ایلنا، امروزه گردشگری نه تنها از نظر اقتصادی به‌عنوان یک صنعت رو به رشد جایگاه خود را تثبیت کرده، بلکه از جنبه فرهنگی و اجتماعی نیز به‌عنوان ابزاری قوی دراختیار دیپلماسی عمومی کشورها، روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد تا جایی که دولتمردان بسیاری از جوامع مترصد ایجاد جاذبه‌های مصنوعی برای پیوستن به این صنعت پرسود هستند.

در این میان کشور ایران به لحاظ برخورداری از ظرفیت‌های بی‌بدیل فرهنگی، تاریخی، طبیعی و مردم شناختی، در فهرست ۱۰ کشور برتر جهان قرار دارد. از سویی با توجه به گسترش سریع صنعت گردشگری و به منظور کسب جایگاهی بالاتر، دولت‌ها صرفا به داشته های خود اتکا نکرده، بلکه پا را فراتر نهاده و درصدد تنوع بخشی به رویکردهای توسعه ای خود برای جذب گردشگران برآمده‌اند و در این زمینه تعریف رویدادها می‌تواند محملی برای رونق بیشتر گردشگری باشد.

خوشبختانه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های سرزمین ایران و سیاست ها و رویکردهای گردشگری در کشور ما به‌گونه‌ای است که می‌توانیم از رویداد ها برای معرفی ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی و میراثی‌مان به نحوی مناسب استفاده کنیم.

بر این اساس انتخاب شهرهای ایران در سطح بین المللی با توجه به برخورداری از شاخص های مقبول در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، و همچنین تعریف رویدادهای فراملی، فرصت‌هایی طلایی برای صنعت گردشگری ایران محسوب می‌شود.

یکی از این رویدادهای مهم و ارزنده انتخاب تبریز از سوی سازمان همکاری های اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی است ه بر پایه داشته های فاخر فرهنگی، تاریخی و اجتماعی این شهر صورت گرفته است.

این اتفاق فرخنده ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ در نهمین اجلاس کارشناسان ارشد و وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر برگزار و کهن شهر ۵ هزار ساله تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی برای سال ۲۰۱۸ برگزیده شد.

پس از ابلاغ این رویداد از سوی دبیرخانه سازمان همکاری های اسلامی به سازمان میراث فرهنگی واستانداری آذربایجان شرقی، شورای سیاست گذاری و دبیرخانه تبریز ۲۰۱۸ در شهرتبریز افتتاح شد. این موضوع فراملی در تاریخ ۳/۲/۹۶ درهیات دولت تصویب و ستاد ملی تبریز ۲۰۱۸تشکیل گردید و اعتبارات ملی جهت تحقق پروژه های تعریف شده اختصاص یافت و به این ترتیب تمامی دستگاه های اجرایی عضو شورای سیاستگذاری استانی و ملی و کلیه شهروندان کلانشهر تبریز آماده برگزاری این رویداد فراملی و مهم شدند. همچنین ده‌ها پروژه و برنامه اجرایی جهت اقدام در ۲۳ دستگاه اجرایی در ستاد ملی سیاستگذاری و ستاد برنامه ریزی و اجرایی تبریز ۲۰۱۸ مصوب گردید.

ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، زیباسازی محیط‌های شهری و تامین اماکن اقامتی به اندازه کافی برای میزبانی از گردشگران و رویداد های فرهنگی و اجتماعی متعدد از جمله مهمترین مصوبات بود که در حال اجرا است. طی ۲ سال تلاش همدلانه دستگاه‌های متعدد ملی و استانی کنار همراهی خوب و قابل تقدیر مردم تبریز، امروز شاهد تغییر محسوس چهره این شهر برای میزبانی شایسته از گردشگران خارجی و داخلی به ویژه گردشگران مسلمان هستیم.

درخصوص اقدامات انجام شده در راستای تحقق اهداف تبریز ۲۰۱۸ می توان به تبلیغات جاذبه های گردشگری شهر تبریز(و استان آذربایجان‌شرقی) از سوی هواپیمایی ترکیش در تمامی پروازهای خط پروازی ترکیش ایر لاینز، اعطای مجوز جهت تبدیل کاربری خانه های قدیمی استان به واحدهای بوم گردی و هتل سنتی، آماده‌سازی مبلمان و المان‌های شهری جهت تبدیل تبریز به شهر جهانی و به روز رسانی و استانداردسازی هتل‌های شهر تبریز اشاره کرد.

همگام با این اقدامات، مراسم پیش رویداد تبریز ۲۰۱۸ در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۳۹۶ به مناسبت ورود به سال ۲۰۱۸ میلادی در این شهر برگزار شد و امروز نیز در دومین ماه بهار، که زیباترین جلوه های طبیعت سرزمین ایران را برای گردشگران به نمایش می‌گذارد، با برگزاری آیین افتتاح رسمی تبریز ۲۰۱۸، انتخاب این شهر تاریخی کشورمان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی را جشن می گیریم.

بی‌شک حضور و سخنرانی حسن روحانی رییس‌جمهوری و میزبانی از سفرا و مقامات ارشد گردشگری و نمایندگان ۲۰ کشور و موسسه بین المللی در مراسم افتتاحیه، نشان از اهمیت محرز این رویداد فراملی برای گردشگری کشورمان دارد. برای آیین افتتاح تبریز ۲۰۱۸ هر چند پنجم اردیبهشت را به عنوان یک روز در نظر گرفته‌ایم اما این روز آغاز جشنواره گردشگری تبریز تا پایان سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شود و در طول این ایام شهر زیبا و تاریخی تبریز به طور شبانه روزی در خدمت گردشگران خواهد بود.

همچنین همزمان با این مراسم بسته برنامه عیدانه های تبریز ۲۰۱۸ شامل تخفیفهای ویژه ۵۰ درصدی در هتل‌های تبریز، تخفیف ۲۵ درصدی خرید فرش، تخفیف ۳۰ درصدی خرید کیف و کفش، سرو غذاهای ویژه سنتی در رستورانهای شهر تبریز، بازدید رایگان از موزه ها و اماکن تاریخی، اجرای جشنواره اقوام در خیابان‌های شهر و نمایش صنایع دستی استان‌ها، ارایه می‌شود.

بی‌شک با همکاری دستگاه‌های متولی و همراهی صمیمانه مردم میهمان‌نواز تبریز، رویداد فراملی تبریز ۲۰۱۸ تبدیل به تجربه‌ای ارزشمند و الگویی مفید و قابل استفاده برای سایر شهرهای کشورمان خواهد شد و به زودی شاهد اجرای ایده خلاقانه "شهر گردشگر" به‌عنوان نمونه‌ای ایده‌آل در پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی، در اقصی نقاط کشورمان خواهیم بود. 

علی اصغر مونسان
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز